از تیرگی زیربغل، زانو و آرنج، رنج می‌برید؟

پانته آ توتونپیان
در این مطلب دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو از علل تیرگی زیربغل، زانو، آرنج و... خواهد گفت؛ در مورد درمانش هم صحبت خواهیم کرد، پس این مطلب را از دست ندهید!

اکثر ما بچه که بودیم، عادت داشتیم یک آرنج را به میز و نیمکت‌مان تکیه بدهیم و با دست دیگر، تندتند درس و مشق‌مان را بنویسیم. در خانه هم روی زمین ولو می‌شدیم و با همان سیستم تکیه آرنج به زمین، به مشق نوشتن‌های بی‌پایان ادامه می‌دادیم. بزرگ‌تر که شدیم، باز قصه مشق نوشتن ادامه داشت؛ حالا دیگر چهار زانو یا دو زانو روی زمین می‌نشستیم و تا پای‌مان خواب نمی‌رفت، استراحت نمی‌کردیم تا زودتر بساط تکلیف شب‌مان را جمع کنیم و به بازیگوشی‌مان برسیم. این عادت شاید هنوز با خیلی‌ها که باید کار عملی انجام دهند و طرح‌هایی را روی کاغذ و با دست پیاده کنند، مانده باشد؛ البته کامپیوترها دیگر پشت میزنشین‌مان کرده‌اند اما سیاهی سر آرنج و زانو و قوزک پا همچنان یادگار روزهای کودکی است که با ما مانده! بعضی‌ها هم با اینکه از همان بچگی میزنشین بوده‌اند و زانو و آرنج‌شان را روی فرش و موکت نساییده‌اند، باز دچار تیرگی پوست این نواحی هستند! البته برخی افراد با تیرگی زیر بغل و کشاله ران و… هم درگیرند؛ به نظر شما علت تیرگی پوست آرنج، زانو و زیر بغل و… چیست و چطور می‌توان درمان‌شان کرد؟

برای درمان تیرگی چه باید کرد؟

بعضی‌ها برای درمان عوارض اینچنینی از درمان‌های سنتی و گیاهی استفاده می‌کنند که اگر تحت‌نظر متخصصان این رشته باشد، مشکل‌ساز نیست. اما گاهی افراد به روش‌های غیراصولی و اشتباه مثل کیسه و لیف کشیدن زیاد، استفاده از صابون‌های لایه‌بردار و… متوسل می‌شوند که نه تنها مشکل اصلی را از بین نمی‌برد که با اضافه کردن خشکی پوست، مشکل فرد حادتر شده و در بعضی موارد مشکل یا بیماری جدیدی هم برای فرد ایجاد می‌شود. بنابراین در افرادی که از این مشکل رنج می‌برند و علت خاصی را نمی‌توانند پیدا کنند، بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنند. متخصصان معمولا بعد از معاینه اولیه، آزمایش‌هایی از قبیل آزمایش‌های تیروئیدی، پاراتیروئیدی و حتی بیماری‌های سیستم‌های هیپوفیز یا سیستم‌های داخلی بدن انجام می‌دهند و اگر در هیچ یک از این موارد مشکلی وجود نداشته باشد، در بیشتر موارد از مرطوب‌کننده‌ها و روشن‌کننده‌های متناسب با سطوح بدن استفاده می‌شود. در ضمن، نکته‌ای که در این بخش نباید مورد غفلت واقع شود این است که از روشن‌کننده‌هایی که برای صورت استفاده می‌شود، از لحاظ ترکیبی با روشن‌کننده‌های بدن تفاوت‌هایی دارند که نمی‌توان از هر روشن‌کننده‌ای برای هر نقطه‌ای از بدن استفاده کرد و ترکیبات موجود در روشن‌کننده‌ها باید با بخش‌های مختلف پوست تناسب داشته باشند.

چرا تیرگی و پوست‌کلفتی؟!
دیده‌اید بعضی‌ها سر زانو و آرنج‌شان پوستی ضخیم و زبر دارند که بعضا تیره و سیاه شده؟ یکی از عوامل این مشکل بیماری پسوریازیس یا بیماری صدف است که به علت کوتاه شدن دوره رشد و نمو پوست، تعداد زاد و ولد پوست هم بیشتر می‌شود و به این ترتیب پوست این نواحی تیره و ضخیم می‌شود. اما در برخی افراد، دلایل سرشتی ژنتیکی باعث تیرگی آرنج‌ها، زانوها و نوک انگشتان‌شان می‌شود؛ درواقع در این افراد، تجمع سلول‌های رنگدانه‌ساز به شکل ژنتیکی و وراثتی بالاتر است. بنابراین نواحی زانو، آرنج، زیربغل، کشاله ران و نواحی تناسلی‌شان تیره‌تر است. بیماری‌هایی مثل خشکی پوست هم در این مسئله دخیل است؛ معمولا بیشتر افراد با افزایش سن دچار این مشکل می‌شوند اما بعضی‌ها به صورت وراثتی پوست خشکی دارند و پوست بعضی نقاط بدن‌شان نسبت به سایر قسمت‌ها تیره‌تر دیده می‌شود.

 این موهای دردسرساز!
علت دیگر تیرگی پوست در بعضی مناطق بدن، پرمویی است که می‌تواند باعث ایجاد هاله یا حاشیه تیره‌ای در آن ناحیه شود؛ به این ترتیب از بین بردن موهای زائد آن قسمت می‌تواند باعث روشن‌تر دیده شدن زیر بغل، کشاله ران و نواحی تناسلی شود. البته ضربات و سایش‌های پوستی را هم نباید فراموش کرد؛ کسانی که آرنج‌های‌شان را روی میز تکیه می‌دهند یا موقع دراز کشیدن روی زمین، آرنج و سر زانوهای‌شان، پوست قوزک پای‌شان ساییده می‌شود، بیش از دیگران دچار تیرگی پوست در این نقاط می‌شوند؛ به‌طور کلی تحریک و ماساژ یا فشار وارد بر این مناطق می‌تواند باعث ضخامت پوست و تیرگی‌شان شود.

با طبیعت نجنگید!
نکته دیگری که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد، این است که به شکل طبیعی تراکم سلول‌های رنگدانه‌ساز، در تمام نقاط بدن همه افراد یکسان نیست و تعداد سلول‌های رنگدانه‌ساز در نقاطی مثل زیربغل، کشاله ران یا در نواحی تناسلی در همه افراد، بیش از سایر نقاط بدن است. بنابراین تیرگی پوست در بسیاری از موارد که به‌عنوان تیرگی زیربغل و کشاله ران شناخته می‌شود، بیماری حساب نمی‌شود.
همچنین بعضی افراد به خاطر نژاد یا طیف پوست‌شان بیشتر با این موضوع روبه‌رو هستند، ‌درواقع طیف رنگ پوست از یک تا ۶طبقه‌بندی می‌شود؛ درجه یک افرادی هستند که پوستی بسیار روشن، موهایی بور و چشم‌های روشن دارند مثل اهالی کشورهای اسکاندیناوی.
 با طبیعت نجنگید!
نکته دیگری که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد، این است که به شکل طبیعی تراکم سلول‌های رنگدانه‌ساز، در تمام نقاط بدن همه افراد یکسان نیست و تعداد سلول‌های رنگدانه‌ساز در نقاطی مثل زیربغل، کشاله ران یا در نواحی تناسلی در همه افراد، بیش از سایر نقاط بدن است. بنابراین تیرگی پوست در بسیاری از موارد که به‌عنوان تیرگی زیربغل و کشاله ران شناخته می‌شود، بیماری حساب نمی‌شود.
همچنین بعضی افراد به خاطر نژاد یا طیف پوست‌شان بیشتر با این موضوع روبه‌رو هستند، ‌درواقع طیف رنگ پوست از یک تا ۶طبقه‌بندی می‌شود؛ درجه یک افرادی هستند که پوستی بسیار روشن، موهایی بور و چشم‌های روشن دارند مثل اهالی کشورهای اسکاندیناوی.
از طرف دیگر افراد سیاهپوست و رنگین‌پوست هستند که در طیف ۶رنگ پوست قرار می‌گیرند که بیشتر این تغییرات در تیپ‌های پوستی ۴، ۵ و ۶ رخ می‌دهد. بنابراین پوست‌های سبزه و تیره یا سیاه همان گروه‌هایی هستند که در مقایسه با تیپ‌های پوستی ۱، ۲ و۳ به‌طور نژادی تجمع رنگدانه‌های‌شان در نقاطی که ذکر شد، بیشتر است؛ بنابراین این نوع تیرگی‌ها، روند طبیعی بدن است و نباید سعی در مقابله با آن کرد. 

جنس لباس در سلامت پوست بسیار مهم است چراکه در تماس مستقیم با آن قرار دارد. در مورد تیرگی زانو و آرنج هم می‌توان جنس لباس را موثر دانست؛ به‌خصوص در افرادی که زمینه خشکی پوست دارند. این افراد باید بیش از دیگران مراقب جنس پوشش خود باشند چون پوست این افراد ممکن است به لباس‌های پشمی، پلی‌استر و نایلون حساس باشد و براثر تماس زیاد پوست با لباس موقع رکوع و سجود، دو زانو نشستن روی زمین، تکیه به آرنج و… باز بیشتر دچار تیرگی پوست در این نواحی می‌شوند.

  چند درمان خانگی
اگر احساس می‌کنید تیرگی زانو، آرنج، زیربغل و… شما به خاطر خشکی پوست و سایش آن است، می‌توانید از روش‌های زیر برای درمانش استفاده کنید: ماساژ با روغن: ماساژ با روغن یکی از قدیمی‌ترین و شایع‌ترین و البته موثرترین روش‌ها برای روشن کردن پوست تیره است. برای این کار می‌توانید از روغن‌ زیتون، روغن کنجد، روغن نارگیل، روغن بادام یا هر روغن طبیعی دیگری در شکل خالصش استفاده کنید. اول چند دقیقه زانو و آرنج و قوزک پای‌تان را با روغن ماساژ دهید. بعد یک ساعت به پوست روغنی این مناطق فرصت دهید؛ حالا می‌توانید آن را بشویید و این کار را روزانه ادامه دهید تا نتیجه‌اش را ببینید. خردل درمانی: روغن خردل حاوی اسید لینولئیک، اسید اروسیک و اسید اولئیک است که با کمک به حفظ رنگدانه‌های ملانین، می‌تواند پوست زانو، آرنج و قوزک پا را مرطوب و روشن کند. بعد از حمام یا دوش، روغن دانه‌های خردل را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست آرنج و زانوی‌تان ماساژ دهید. بعد از دو، سه ساعت می‌توانید با آب گرم و صابون ملایم ناحیه را شست‌وشو دهید. قبل از اینکه لباس بپوشید، صبر کنید تا روغن کامل جذب پوست‌تان شود تا لباس‌تان لک نشود. این کار را روزانه تکرار کنید. روغن ویتامین E: این درمان برای درمان همه مشکلات پوستی کارآمد است؛ این روغن می‌تواند پوست را روشن‌تر کرده و سطحش را صاف کند. برای استفاده از این روش دو، سه کپسول ویتامین E را سوراخ کرده تا روغنش خارج شود. 

منبع: مجله ی سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ