خودسرانه داروهای گیاهی میخورید؟! حتما این مطلب را بخوانید

faateme1366
مدیرگروه تاریخ علوم پزشکی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:مردم باید از مصرف خودسرانه و بی رویه داروهای گیاهی پرهیز کنند چراکه می تواند سلامتی آنها را به خطر بیاندازد.

دکترمحمدرضا رجب نژاد افزود: مصرف خودسرانه و بی رویه داروهای گیاهی می تواند سلامت و تندرستی مردم را به خطر بیاندازد.

تعداد داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی، سنتی و دامی در کشور با افزایش قابل توجه در سال 1395 به 2 هزار و 292قلم رسیده است.این تعداد در سال 1392 هزار و 398 قلم بود که در مقایسه با رقم موجود، نشان دهنده رشد چشمگیر در این زمینه است. براساس برنامه ریزی انجام شده، تعداد اقلام داروهای گیاهی و فرآوردهای های طبیعی، سنتی و دامی تا پایان برنامه ششم توسعه اقتصادی به 3 هزار 465 قلم افزایش خواهد یافت.

کمتر از یک چهارم اقلام دارویی و فرآورده های های طبیعی و سنتی موجود، دارو گیاهی هستند که برخی از آنها هم تحت پوشش بیمه ها قرار دارند.
وی به تمایل بیشتر مردم به استفاده از داروهای گیاهی اشاره کرد و گفت: مسئولان باید شرایط لازم را برای ارائه خدمات مناسب طب سنتی و مکمل در کشور فراهم کنند.

رجب زاده، گران بودن داروهای گیاهی، کمبود مراکز عرضه این داروها، تحت پوشش نبودن بیمه اغلب آنها و نبود استانداردهای لازم برای کاشت، برداشت و نگهداری گیاهان داریی را از جمله چالش های این حوزه برشمرد و گفت: باتوجه به افزایش تعداد داروهای گیاهی، متولیان باید برای توسعه مراکز عرضه آنها از جمله داروخانه های سنتی اقدام جدی کنند.

وی، نبود امکانات مدرن و پیشرفته پاراکلنیکی را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و اظهار کرد: بیمار باید آگاهی های لازم از نوع بیماری و چگونگی درمان خود داشته و در نهایت با انتخاب داوطلبانه، درمان بر روی آنان انجام گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: طب مکمل و سنتی یک نگاه کل نگر دارد و به همین دلیل، به شرایط جسمی و روحی بیمار توجه کامل دارد. در این شیوه طبیب نگاه جامع به بیمار خود داشته و با گرفتن شرح حال کامل اقدام به درمان وی می کند.
وی افزود: اگر چه بیشتر درمان های این روش تهاجمی نیست، اما در مواردی که بیمار در مرحله حاد قرار دارد، درمان اولیه با طب مکمل و سنتی نه تنها موثر نیست در مواردی می تواند حتی خطرناک باشد.

رجب زاده، نبود پوشش بیمه ای برای خدمات طب سنتی و مکمل و اغلب داروهای گیاهی را از دیگر مشکلات این حوزه اعلام کرد و گفت: پوشش بیمه ای مناسب برای ارائه خدمات طب سنتی و مکمل، باید فراهم شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تداخل دارویی احتمالی، داروهای گیاهی و شیمیایی اشاره کرد و گفت: بیماران نباید به صورت همزمان این داروها را مصرف کنند.

** پرهیز از استفاده خودسرانه و بی رویه گیاهان دارویی
وی به باور غلط مردم در مورد اینکه گیاهان کاملا بی ضرر هستند اشاره کرد و گفت که این باورغلط نباید سبب مصرف خودسرانه و بی رویه گیاهان دارویی شود که این موضوع می تواند عوارض ناخوشایندی برای آنان داشته و سلامت شان را به خطر بیاندازد.
مدیر گروه تاریخ علوم پزشکی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد که در دسترس بودن، نداشتن آگاهی و هزینه کم یا ارزانی از جمله دلایل استفاده خوسرانه مردم از گیاهان دارویی است که باید از این کار خودداری کنند.
وی برلزوم کاشت،برداشت و جمع آوری استاندارد گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: استاندارد نبودن این مراحل، سبب کاهش کیفیت و در نتیجه اثرگذاری کم آنها می شود.

رجب نژاد، طب سنتی ومکمل و طب رایج را رقیب یکدیگرندانست و افزود: این دو شیوه مکمل هم هستند و پزشکان با بهره گیری از آنها باید خدمات مناسب و مطلوب را به بیماران ارائه دهند.

وی به مسئولان حوزه بهداشت و درمان توصیه کرد که در آموزش پزشکی به هر دو روش اعم از طب سنتی و طب رایج توجه کافی داشته باشند تا پزشکان با تسلط بر این شیوه به تشخیص و درمان مناسب بیماری بپردازند.
تحقیقات دانش­ پژوهان نشان می دهد که از هشت هزار گونه گیاهی موجود در کشور، بیش از دو هزار و 300 گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای و آرایشی بهداشتی است.

از تعداد کل گونه­های شناخته­ شده نیز یکهزار و 728 گونه، گیاهان بومی ایران هستند که به عنوان یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می شوند. سرزمین ایران از نظر تنوع اقلیمی، کشوری ممتاز و با رتبه بالا محسوب می شود و به لحاظ غنای گیاهی و تنوع زیستی دارای 11 اقلیم از 13 اقلیم شناخته شده جهانی است.
منبع: سلامت نیوز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ