هر آنچه باید درباره کم‌کاری تیروئید بدانید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
علائم کم‌کاری تیروئید ممکن است نامشخص و در اغلب موارد نشان‌دهنده بیماری‌های دیگری باشد.

علائم کم‌کاری تیروئید

علائم کم‌کاری تیروئید ممکن است نامشخص و در اغلب موارد نشان‌دهنده بیماری‌های دیگری باشد. این علائم شامل بروز تغییراتی در چرخه قاعدگی، یبوست، افسردگی، خشکی یا ریزش مو، خشکی پوست، خستگی، حساسیت بیشتر نسبت به سرماخوردگی، کند شدن ضربان قلب، تورم غده تیروئید (گواتر)، اضافه‌وزن نامعقول و یا دشواری در کاهش وزن است.

کودکانی که با کم‌کاری تیروئید به دنیا می‌‌آیند ممکن است هیچ علائمی از آن در آنها مشخص نباشد. اما اگر علائمی هم مشخص بود می‌تواند شامل سردی دست‌ها و پاها، یبوست، خواب‌آلودگی شدید، صدای گریه دورگه، عدم رشد یا رشد بسیار کم، عادات بد یا ضعیف غذایی، صورت پف‌کرده، نفخ معده و تورم زبان باشد.

نحوه‌ تشخیص کم‌کاری تیروئید

اگر علائم کم‌کاری تیروئید را داشته باشید، پزشک برای چک کردن میزان کارکرد هورمون‌ها، حتما آزمایش خون برایتان خواهد نوشت که شامل هورمون محرک تیروئید (TSHT4 (تیروکسین) است.

اگر میزان T4 پایین‌تر از حد طبیعی باشد معمولا بدان معناست که دچار کم‌کاری تیروئید شده‌اید. با این همه، برخی افراد ممکن است دچار افزایش میزان TSH شوند در شرایطی که میزان T4 آنها طبیعی است و این بیماری را کم‌کاری تیروئید زیربالینی (خفیف) می‌نامند و گفته می‌شود سطح اولیه کم‌کاری تیروئید است.

اگر نتایج تست‌ها و یا آزمایش‌های فیزیکی تیروئید غیرعادی باشد، پزشک برایتان آزمایش فراصوتی تیروئید و یا اسکن تیروئید خواهد نوشت تا بتواند وجود هر نوع غده کوچک و یا التهاب را بررسی کند.

نحوه‌ درمان کم‌کاری تیروئید

اگر دچار کم‌کاری تیروئید هستید، پزشک برایتان هورمون تیروئید ترکیبی (دست‌ساز) T4 تجویز می‌کند. شما هر روز این قرص را می‌خورید. سایر داروهای خاص موجود در این زمینه در نحوه جذب هورمون تیروئید ترکیبی بدن اختلال ایجاد می‌کنند. حتما از این مسئله مطمئن شوید که پزشک اطلاعات کاملی درباره داروها، گیاهان و مکمل‌هایی که استفاده می‌کنید از جمله محصولات بدون نسخه دارد.

مشکلات مربوط به کم‌کاری تیروئید

اگر کم‌کاری تیروئید درمان نشود می‌تواند سبب بروز مشکلاتی هم‌چون مشکلات قلبی، ناباروری، درد مفاصل و چاقی شود.

مشکلات تیروئیدی در زنان باردار هم می‌تواند بر رشد جنین تأثیر بگذارد. طی سه‌ماهه نخست بارداری، نوزاد تمام هورمون تیروئید مورد نیاز خود را از مادر دریافت می‌کند. اگر مادر دچار کم‌کاری تیروئید باشد، نوزاد به اندازه کافی هورمون تیروئید دریافت نخواهد کرد. این مسئله منجر به بروز مشکلاتی در رشد ذهنی کودک خواهد شد.

میزان بسیار کم هورمون تیروئید هم می‌تواند منجر به بیماری تهدیدکننده‌ای به نام میگزدم شود که در واقع حادترین شکل کم‌کاری تیروئید است. فردی که دچار میگزدم است ممکن است هشیاری خود را از دست بدهد یا به کما برود. از طرفی این بیماری می‌تواند منجر به کاهش خفیف دمای بدن شود که خودش مسبب مرگ خواهد بود.

چند راهکار برای رویارویی با کم‌کاری تیروئید

-حتما داروهایتان را مصرف کنید. هرچند کم‌کاری تیروئید را نمی‌توان درمان کرد، اما هورمون‌های آزمایشگاهی می‌توانند آن را کنترل کنند.

-عملکرد هورمون تیروئید به گونه‌ای است که میزان کم آن خوب نبوده و میزان زیاد آن هم اصلا خوب نیست. در واقع میزان آن باید متعادل و کافی باشد. بنابراین بهتر است همیشه با پزشکتان در تماس باشید تا از وضعیت دارویی‌تان مطلع باشد. از طرفی اگر دچار بیماری جدیدی شده و یا مصرف داروی جدیدی را آغاز کرده‌اید، ممکن است دوز مورد نیازتان تغییر پیدا کند. به همین خاطر است که باید به طور مرتب به پزشک سر بزنید خصوصا اگر چیزی در ارتباط با وضعیت سلامت‌تان تغییر یافته باشد.

-تحرک زیاد را فراموش نکنید. اکثر افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند اضافه‌وزن پیدا می‌کنند چرا که متابولیسم‌شان کند شده است.

-ورزش کنید. ورزش علاوه بر کاهش وزن می‌تواند میزان انرژی شما را افزایش داده و به موجب آن میزان فعالیت هورمون تیروئید‌تان را بالا ببرد. ممکن است این سؤال پیش بیاید که چه میزان ورزش برای این مسئله لازم است؟ بگذارید خود بدن‌تان در این رابطه تصمیم بگیرد و شما را راهنمایی کند. همیشه سعی کنید هر روز بیشتر از روز قبل ورزش کنید.

-حواستان به میزان مصرف مکمل‌ها باشد. اگر از مکمل‌های آهن و یا کلسیم استفاده می‌کنید، باید آنها را جدا از داروهای تیروئیدتان مصرف کنید. علتش آن است که کلسیم و آهن می‌توانند به هورمون ساخت آزمایشگاه بچسبند و مانع از جذب آنها توسط بدن شوند.

منبع: webmd

قسمت اول را اینجا بخوانید

علائم تیروئید چشمی را بشناسید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ