با این راهکارها به یک دونده صبحگاهی تبدیل می‌شوید

مهرناز زاوه
مهم نیست که شب قبل با چه انگیزه بالایی می‌خوابید، وقتی صبج فرا می‌رسد، وسوسه‌ی ماندن در تخت‌خواب گرم و نرم‌تان شما را اغوا خواهد کرد.

همه کسانی که عاشق دویدن در صبح زود هستند، یک دلیل برای این کار خود دارند. این کار مزایای مثبت زیادی برایشان دارد. در واقع این کار باعث می‌شود که نه تنها روزتان را با آرامش و نشاط بیشتری آغاز کنید، بلکه روحیه‌ تحقق و انجام کارها هم در شما افزایش خواهد یافت. صرف زمان برای ورزش در وهله اول زمانی برای تعمق و تفکر و برنامه‌ریزی به شما خواهد داد تا دیگر با عجله مجبور به تصمیم‌گیری نشوید. آمادگی بیشتر باعث خواهد شد دستیابی به اهداف هم برایتان مؤثرتر باشد.

با این حال، تغییر عادات اصلی روزانه مانند این‌که روزتان را چطور آغاز می‌کنید چندان ساده نیست. مهم نیست که شب قبل با چه انگیزه بالایی می‌خوابید، وقتی صبج فرا می‌رسد، وسوسه‌ی ماندن در تخت‌خواب گرم و نرم‌تان شما را اغوا خواهد کرد. اما اگر فکر می‌کنید آمادگی آن را دارید که به یک فرد سحرخیز تبدیل شوید و از مزایای دویدن پیش از طلوع بهره‌مند شوید، پس بهتر است به توصیه‌ها و پیشنهادات ما در این زمینه توجه کنید.

به اندازه کافی بخوابید

می‌دانید که زنگ ساعت خیلی زود به صدا درمی‌آید، بنابراین سعی کنید ۷ تا ۸ ساعت زودتر از زمانی بخوابید که باید صبح از خواب بیدار شوید. از طرفی بعد از بیدار شدن هم تا حدودی گیج و گنگ خواهید بود، بنابراین بهتر است چند دقیقه را هم به این مسئله اختصاص دهید تا کاملا هشیار شوید.

لباس‌هایتان را شب قبل آماده کنید

وضعیت آب و هوا را شب قبل حتما چک کنید، بعد لباس‌‌ها و تجهیزات‌تان را آماده کنید تا سر صبح به راحتی آنها را پیدا کرده و بپوشید. با این کار، دیگر لازم نخواهد بود تا در تاریکی صبح، به دنبال جوراب‌هایتان بگردید.

خودتان را گرم کنید

احتمال آنکه عضلاتتان به اصطلاح خشک شود بسیار زیاد است،‌ چرا که تا پیش از آن تحرک نداشته‌اید، بنابراین به منظور کاهش خطر بروز هر نوع آسیبی، حتما خودتان را گرم کرده و نرمش انجام دهید.

یک دوست پیدا کنید و با خودتان مهربان باشید

یافتن یک همراه برای دویدن باعث خواهد شد کسی را بیابید که می‌توان روی او حساب کرد و پیچاندن یا حذف برنامه دو را دشوارتر خواهد کرد. نکته مهم این است که به خاطر داشته باشید این یک فرآیند است و نمی‌توانید انتظار داشته باشید از اول آن را به درستی انجام دهید. اما حتی اگر یک یا دو جلسه نرسیدید بدوید، برنامه را کلا حذف نکنید و هم‌‌چنان ادامه دهید. زمانی که روی غلتک بیافتید این کار برایتان طبیعی شده و برای آغاز روزتان انرژی زیادی خواهید داشت. باید بگذارید بدن‌تان خودش را با بیدار شدن سازگار کند. اما زمانی که این کار را آغاز کردید، دیگر زیرش نخواهید زد.

آرام پیش بروید

خانم کیم نادیو، نخستین زن آمریکایی شرکت‌کننده در مسابقات راهپیمایی کوهستانی سال ۲۰۱۶ می‌گوید: «این‌طور نبوده که یک روز صبح تصمیم بگیرم که مثلا صبح روز بعد ساعت ۴:۳۰ از خواب بیدار بشوم.»‌ او بعد از آنکه دومین فرزندش را هم به دنیا آورد، متوجه شد که تنها گزینه‌اش این است که صبح زود بیدار شود و بدود. خودش می‌گوید: «داستان از آنجایی شروع شد که متوجه شدم پیش از آنکه بچه‌هایم بیدار شوند خیلی کارها می‌توانم انجام دهم. در واقع فهمیدم این زمان، پربارترین زمان روز من است.»

به استقابل حرکت بروید

نخستین گام‌ها در آغاز صبح بسیار سخت خواهد بود. زمانی که شروع می‌کنید به دویدن، متوجه خواهید شد که این تحرک به مرور ساده‌تر و ساده‌تر خواهد شد. آنچه را که باید، انجام بدهید و به خاطر داشته باشید که انگیزه به مرور به دست خواهد آمد. زمانی که بتوانید مثلا ۲۰ دقیقه سر صبح بدوید، از این مسئله که توانستید این کار را بیرون از خانه انجام دهید خوشحال خواهید شد.

خودتان را گرم نگه دارید

اگر بدانیم که باید صبح زود از خواب بیدار شویم، بدترین قسمتش این خواهد بود که وقتی زیر پتوی گرم و نرم خود هستید، به این فکر کنید که چطور باید با هوای سرد بیرون خود را سازگار کنید. یکی از قهرمانان دوی نیمه‌ماراتن در این باره می‌گوید: «اگر با لباس ورزشی شب قبل بخوابم، تمام کاری که سر صبح باید انجام دهم این است که گرمکن بپوشم و بزنم بیرون. با این کار بخش زیادی از دردسرهایتان از بین خواهد رفت.» او ساعت زنگ‌دارش را در نقطه دیگری از اتاق قرار می‌دهد، با این یادداشت انگیزه‌بخش در بالای آن که رویش نوشته شده است: «آیا می‌خواهی امروز به خودت افتخار کنی؟». این جمله، انگیزه بیشتری برای بیرون رفتن به او خواهد داد.

منبع: prevention

بزرگترین اشتباهاتی که هنگام دویدن انجام می‌دهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ