جنسیت جنین بر مقاومت مادر در برابر بیماری ها موثر است

sahar.d
دانشمندان گفته‌اند زنانی که در آستانه مادر شدن قرار دارند، باید توجه داشته باشند که جنسیت جنین ممکن است بر میزان مقاومتشان در برابر امراض اثر بگذارد. جنینی با جنسیت دختر واکنش‌های التهابی بیشتری نسبت به نوزاد پسر در دوران حاملگی مادر ایجاد می‌کند.

محققان بتازگی مطالعه‌ای انجام داده‌اند که مشخص کرده زنان حامل جنین دختر واکنش‌های التهابی بالایی نشان می‌دهند.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو در امریکا با تحقیق روی ۸۰ زن باردار طی سراسر دوره بارداری آنها و بررسی سطوح متفاوت نشانگر ایمنی که «سیتوکین مبتنی بر جسیت جنین» نام دارد به این یافته‌ها رسیده‌اند.

این تجزیه و تحلیل روی سطوح سیتوکین خون و مقایسه آن با مقادیر تولیدشده به وسیله نمونه سلول‌های ایمنی که در محیط آزمایشگاهی در معرض باکتری قرار داده شد انجام گرفت.

آماندا میشل، محقق دارنده فوق دکترا در دانشگاه اوهایو گفت: «در حالی که زنان تفاوت‌هایی در سطوح سیتوکین خونشان بر اساس جنسیت جنین نشان نمی‌دهند، ما دریافتیم که سلول‌های ایمنی زنان حامل جنین دختر هنگام قرار گرفتن در معرض باکتری، سیتوکین‌های التهاب‌آور زیادتری تولید می‌کنند».

او افزود: «این بدان معناست که در زنان باردار دارای جنین دختر، وقتی سیستم ایمنی بدنشان به چالش کشیده می‌شود، واکنش التهابی بیشتری نسبت به زنان حامله دارای جین پسر تظاهر می‌کند».

التهاب بخشی مهم از روند واکنشی سیستم ایمنی بدن برای بهبود زخم و واکنش در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و بیماری‌های مزم به شمار می‌رود. با این حال، التهاب بیش از حد برای بدن استرسزاست و می‌تواند سبب بروز علائم بیماری همچون درد و خستگی شود.

اگرچه این محققان بر لزوم تحقیقات بیشتر تاکید کرده‌اند اما گفته‌اند که التهاب زیاده‌ازحد در میان زنان حامله‌ای مشاهده شده که دارای جنین دخترند و همین موضوع بیانگر نقش مهمی است که چرا این زنان علائم شدیدتری را نسبت به زنان دارای جنین پسر در برخی وضعیت‌های پزشکی همچون ابتلا به آسم بروز می‌دهند.

به گفته میشل، ممکن است هرومون‌های جنسی و یا هورمون‌های دیگر جفت، در میزان التهاب زایمان اثرگذار باشد.

منبع: سلامت آنلاین

مشکلات بارداری در نوزاد دختربیشتر است یا پسر؟

زنان باردار به وقت حمام باید به چه نکاتی توجه کنند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ