بهترین غذاهای که می‌توانید در ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ سالگی بخورید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
مشکلات گوارشی در دهه چهارم زندگی کم‌کم بروز پیدا می‌کنند؛ به خصوص اگر رژیم غذایی‌تان شامل غذاهای فرآوری‌شده باشد.

40 سالگی

غذاهای تخمیر شده

مشکلات گوارشی در دهه چهارم زندگی کم‌کم بروز پیدا می‌کنند؛ به خصوص اگر رژیم غذایی‌تان شامل غذاهای فرآوری‌شده باشد. یک راه خوب برای مبارزه با مشکلات گوارشی در این دهه، مصرف غذاهای تخمیر شده است که به طور طبیعی حاوی باکتری‌های مفید هستند. کلم، کفیر، ترشی، کومبوجا و ماست پروبیوتیک بهترین گزینه‌های موجود برای تقویت باکتری‌های مفید روده‌اند.

فیتواستروژن طبیعی

اگر وارد دهه چهارم زندگی خود شده‌اید و سرطان سینه یا مشکلی ندارید که باید بخاطر آن سطح استروژن خود را پایین نگه دارید، می‌توانید با مصرف غذاهای حاوی فیتواستروژن طبیعی (استروژن گیاهی) مانند سویا و سبزیجات به سلامت خود کمک کنید. آنها با متعادل کردن سطح هورمون‌ها در سنین بالاتر به سلامت کلی شما کمک می‌کنند.

غذاهای روشن و سبزیجات

در چهل سالگی، برای جلوگیری از علائم پیری و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست به آنتی اکسیدان نیاز دارید. یک راه آسان برای بهبود وضعیت پوست در این سنین خوردن میوه‌های رنگارنگ و سبزیجات سالم است. بر اساس یک قاعده کلی، هر چقدر میوه و سبزیجاتی که می‌خورید روشن‌تر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری خواهد داشت.

غذاهای مفید برای قلب

متاسفانه، اغلب افراد در این سن در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند. از این رو، داشتن یک رژیم غذایی متناسب با سیستم قلبی عروقی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سیر، پیاز، تره فرنگی، زردچوبه، زیتون، روغن تخم کتان و سبزیجات برگ‌دار بهترین گزینه‌های موجود برای قلب شما هستند.

50 سالگی

سبزیجات با فیبر بالا

رسیدن به 50 سالگی، با شروع یائسگی در خانم‌ها و اختلالات هورمونی در مردان همراه است؛ از این رو، بهتر است توجه بیشتری به مصرف غذاهای غنی از کلسیم شود. برای متعادل ساختن سطح هورمون‌هایی مانند لیپتین، باید سبزیجات با فیبر بالا بخورید. این سبزیجات باعث متعادل شدن کورتیزول، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های ضروری بدن می‌شوند.

زردچوبه

زردچوبه بهترین ماده غذایی است که می‌توانید در تمام عمر خود مصرف کنید؛ به خصوص اگر در دهه چهارم و پنجم زندگی خود باشید. زردچوبه خواص ضد التهابی دارد. مطالعات محققان نشان می‌دهد که التهاب نقش به‌سزایی در ایجاد و تشدید بیماری‌هایی مانند آلزایمر، سرطان و دیابت دارد.

روی

مواد غذایی غنی از روی به تعادل هورمونی در بدن کمک می‌کنند. صدف و خرچنگ از جمله غذاهای حاوی روی هستند. یکی دیگر از گزینه‌های محبوب، توت است. پودر ماکارو که به همراه اسموتی صبحانه مصرف می‌شود نیز گزینه خوبی است.

پروتئین‌های گیاهی

پروتئین‌های حیوانی سوخت و ساز بدن را کند می‌کنند، اما پروتئین‌های گیاهی نقش به‌سزایی در بهبود سلامتی و افزایش طول عمر انسان دارند. بنابراین، تا می‌توانید در راستای کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی بکوشید و بیشتر پروتئین گیاهی مصرف کنید. غلات کامل، عدس و لوبیا بهترین منابع موجود برای دریافت پروتئین گیاهی‌اند که همچنین از مجموعه‌ای از مواد مغذی سالم برخوردارند. مواد معدنی سالم موجود در پروتئین‌های گیاهی به حفظ قدرت و استحکام استخوان‌ها نیز کمک می‌کنند.

ویتامین‌های خانواده ب

اغلب افراد فکر می‌کنند در 50 سالگی بیشترین کنترل را بر بدن خود دارند؛ اما کنترل هورمون‌ها در این سن بسیار دشوار است. 50 سالگی زمانی است که پای غذاهای سرشار از ویتامین‌های خانواده ب، آنتی اکسیدان، کلسیم و ویتامین دی به رژیم غذایی روزانه شما باز می‌شود.50 سالگی زمانی است که باید مواد غذایی بی‌ارزش را دور بریزید و آنها را جایگزین غذاهای سالم کنید. گزینه‌های زیادی وجود دارد که حاوی ویتامین ب هستند. دریافت کافی ویتامین ب-6 به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. موز، سیب‌زمینی و انار بهترین منابع ویتامین ب-6 هستند. در عین حال، تخم‌مرغ، ماهی و مرغ نیز سرشار از ب-12 هستند که سیستم عصبی شما را تقویت می‌کند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ کالری کمی دارد اما سرشار از پروتئین است که باعث می‌شود این ماده غذایی نقش به‌سزایی در ساخت عضله و حفظ وزن ایده‌آل شما داشته باشد. علاوه‌براین، تخم‌مرغ سرشار از یک امگا3 به نام کولین است که سوخت و ساز بدن را تقویت می‌کند. همچنین غنی از لوتئین و زیگزانتین است؛ دو آنتی اکسیدانی که برای سلامت چشم‌ها مفیدند.

ریحان

با افزایش سن، داشتن استخوان‌های قوی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. مواد غذایی سرشار از ویتامین کا بهترین گزینه برای تقویت استخوان‌های شما هستند. سبزی ریحان سرشار از ویتامین کا است. شما می‌توانید با گذاشتن چند برگ ریحان در کنار ظرف سالادتان از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شوید. خوردن این سبزی مفید به کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز، پوکی استخوان، دیابت و سرطان کمک می‌کند.

منبع: eatthis

قسمت اول را اینجا بخوانید

ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش وزن بعد از ۳۰ سالگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ