توصیه های طلایی پدر پیوند قلب ایران برای جلوگیری از سکته در جوانان

a.mahammadi
پدر پیوند قلب ایران با بیان مهم‌ترین نشانه‌های سکته‌های قلبی، از افزایش بیماری‌های قلبی و مغزی ناشی از تصلب شرایین و گرفتگی عروق در ایرانی‌ها خبر داد و گفت: بی‌تردید پیشگیری از درمان‌های گران قیمت و بیماری های مرگبار باید از اولویت های مسئولان و مردم باشد.

دکتر محمدحسین ماندگار گفت: وزارتخانه های بهداشت، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی و ورزش و جوانان باید برنامه های مدونی برای کاهش تصلب شرایین در ایران داشته باشند تا از مرگ‌ومیر جوان‌های ایرانی و تحمیل هزینه‌های سنگین درمانی به مملکت پیشگیری شود.
فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: کشورما هم باید مانند کشورهای پیشرفته به روش‌های پیشگیری و آموزش در زمینه تصلب شرایین رو بیاورد. در وهله نخست کاهش مصرف نمک، چربی ها، استرس و توجه جدی به ورزش و تحرک روزانه و موارد مشابه در دستور کار جدی قرار گیرد.
او گفت: تغییر سبک زندگی و تغذیه از یک طرف چندان پیچیده نیست و از طرف دیگر چندان هم ساده نیست؛ اما این اتفاق نیازمند اراده جوامع است. اما اگر همه بدانند که تصلب شرایین منجر به سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود راحت‌تر می‌توانند شیوه زیستن خود را تغییر دهند.
استاد رشته جراحی قلب و عروق دانشگاه تهران گفت: متاسفانه در حال‌حاضر نمی‌دانیم در کشور ما کدام عوامل بیشتر از سایرین در ابتلا به تصلب شرایین تاثیرگذارند. اما علاوه بر سبک زندگی، ژنتیک نیز عامل مهمی در ابتلا به این نوع بیماری هاست.
او درباره اهمیت تغذیه در ابتلا به انواع بیماری های قلبی و مغزی گفت: شیوه درست تغذیه باید از کودکی به افراد آموزش داده شود و در دوران مدرسه و دانشگاه نیز ادامه پیدا کند.
ماندگار گفت: از زمانی که بچه از شیر مادر تغذیه می‌کند دوره دریافت غذایی او از انواع فست‌فودها و موادغذایی چرب و چربی‌های اشباع‌شده، نمک اشباع‌شده و… آغاز می‌شود و متاسفانه این نوع غذاخوردن در میان مادران باردار چند برابر حد استاندارد است که از بدو تولد روی جنین اثرات مخربی خواهد داشت.
به گفته عضو انجمن جراحان قلب و عروق آمریکا، شرایط آب و هوایی، مسائل زیست محیطی، آلودگی هوا و صدا، امواج رادیویی و تلفن های همراه و … با مشکلات ناشی از تصلب شرایین بی ارتباط نیستند.
او گفت: در سکته‌های قلبی و مغزی، سه ساعت زمان طلایی برای درمان وجود دارد که بعید می دانم مردم از آن آگاهی لازم و کافی داشته باشند. اما چنانچه افراد در این زمان به مراکزدرمانی منتقل شوند و تحت درمان‌های جدید شامل داروهای تزریقی و شیوه‌های جدید درمانی و مراقبتی قرار بگیرند، بی تردید نتیجه بهتری حاصل می‌شود. هر قدر از زمان طلایی سه ساعت فردی که دچار سکته قلبی و مغزی شده است بیشتر بگذرد مشکلات غیرقابل جبران‌تری به بدن وارد و از عمر بیمار کاسته می‌شود.
ماندگار درباره نشانه‌های بروز سکته قلبی هم گفت: علائم قطعی دراین‌باره وجود ندارد اما اگر فردی در خانواده سابقه مشکلات قلبی، دیابت، چاقی و فشارخون دارد و یا سیگار می‌کشد، باید از سن 40 سال به بعد مرتب به پزشک مراجعه کند و معاینه شود.
او گفت: درد قلبی ممکن است با فشار و سنگینی روی قفسه چپ سینه، خفگی و فشار روی گلو و دست‌های راست یا چپ باشد. اما دردهای از دندان تا ناف، دردهای شبیه به دردهای معده، احساس فشار و سنگینی عروق ریزش، تهوع، فشار به گردن و یکی از دست ها به ویژه دست چپ از نشانه های سکته قلبی به شمار می روند و بیمار باید سریعا به اورژانس برسد.

چرا سکته در جوانان زیاد شده است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
نان سالم

نان سالم

1395-11-30 - 01:02 پاسخ

بله واقعا نمک زیاد باعث اکثر بیماری ها در بین مردم هست، نان ایرانی من در نانوایی ها پخت می شود به علت عدم کیفیت آرد دارای نمک زیاد می باشد تا کسری قوام خمیر را به دست بیاورد ولی طبق تجربه و آگهی دوستانم اگر دوستان «نان هیزمی » را در نت سرچ کنند به نان رژیمی با تجربه ی چند ساله ی نانوا به کمبود نمک برای خمیر رسیده پی می برند، البته این نوع نان چون سنتی و رقابتی هست فقط به صورت خشک تولید می شود