غربالگری نوزادان از سال آینده با همکاری بهزیستی

samiira
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت ،احمد کوشا گفت: درحال حاضر از هر هزار تولد، سه نوزاد با اختلال شنوایی متولد می‌شود.

وی افزود: تاکنون با همکاری سازمان بهزیستی و بیمارستان‌های وزارت بهداشت کار غربالگری ناشنوایی نوزادان انجام می‌شد اما میزان پوشش این غربالگری طی یک دهه گذشته از 64درصد فراتر نرفته است و این خدمت هم در همه بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی شهری و روستایی و خانه‌های بهداشت نیست اما قرار است با همکاری بیشتر سازمان بهزیستی میزان پوشش به یکصد درصد برسد.
کوشا ادامه داد: با تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت منعقد می شود، قرار است از سال آینده با یک پوشش کامل و غربالگری 100درصدی نوزادان، همه متولدان جدید از نظر وضعیت شنوایی غربالگری و سنجش شود. وی اضافه کرد: کار غربالگری شنوایی نوزادان از سال 84 در کشور شروع شده است که در راستای اجرای این طرح، طی حدود یک دهه، نزدیک به 18هزار نوزاد، ناشنوا تشخیص داده شدند و در زمان حاضر نیز این شمار ، تحت خدمات تشخیصی و درمانی قرار گرفته‌اند.
وی اظهار کرد: به طور متوسط هر سال، هزار و 800 نوزاد ناشنوا یا کم شنوای شدید در 10سال گذشته در کشور شناسایی شده‌اند. وی گفت: براساس آمارهای موجود 9 / 2 تا سه درصد کل متولدان، دچار اختلال ناشنوایی یا کم شنوایی شدید هستند و هنوز میزان پوشش تشخیص این افراد در کشور در حد مطلوب نیست.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: برنامه وزارت بهداشت این است که با همکاری سازمان بهزیستی و استقرار نمایندگان این سازمان در تمام بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی کشور که خدمات واکسیناسیون را ارائه می‌کنند، 100درصد نوزادان در بدو تولد از نظر اختلالات شنوایی بررسی و غربالگری شوند و با تشخیص زودهنگام، خدمات درمانی به موقع برای اصلاح وضعیت شنوایی این نوزادان انجام شود.

سنجش قدرت شنوایی کودکان و بهترین زمان برای تشخیص شنوایی کودکان

منبع: سپیدآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ