چطور ویار بارداری را کنترل کنیم؟

پانته آ توتونپیان
آمدن یک فرزند به زندگی و مادر شدن، آنقدر شیرین است که هر خانمی انتظار آن را می‌کشد. دوران بارداری یک خانم می‌تواند رویایی باشد و یک انتظار شیرین 9ماهه را رقم بزند، اما به هرحال هر چیزی که شیرین و دلچسب باشد حتما کنارش سختی‌هایی هم خواهد داشت. نمی‌توان همه خوبی‌ها و شیرینی‌های بارداری را خواست اما نوبت به قسمت ویار که می‌شود همه چیز را فراموش کرد. داشتن ویار در اکثر خانم‌های باردار اتفاق می‌افتد اما میزان آن در افراد مختلف، فرق می‌کند. اگرچه داشتن ویار تا اندازه معینی طبیعی است اما باید به آن توجه داشته باشید و محرک‌های تهوع و استفراغ را در خود شناسایی کنید. گفتیم ویار طبیعی است اما نمی‌گوییم دست روی دست بگذارید و از آن رنج ببرید. مسلما برای بهبود حالات ناخوشایند ویار هم راهکارهایی وجود دارد. این مطلب را بخوانید تا به شما راهکارهایی برای درمان ویار و لذت بردن از دوران شیرین بارداری را پیشنهاد کنیم.

دکتر شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان به این پرسش  پاسخ می‌دهد

دکتر شیرین نیرومنش

متخصص زنان و زایمان

فرمول خداحافظی با ویار
 خانم‌های باردار برای بهبود ویار خود بهتر است زمان زیادی معده خود را خالی نگه ندارند. استفاده از یک تکه بیسکویت کوچک ابتدای صبح می‌تواند ویار صبحگاهی را کم کند. به‌علاوه استفاده از غذای خشک و کم‌حجم مانند نان تست ابتدای صبح توسط خانم‌های باردار هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. اضافه کردن لیموترش به وعده‌های غذایی هم می‌تواند باعث بهبود حالات ناخوشایند ویار شود. به‌علاوه یکی از ادویه‌های مهمی که در درمان تهوع خصوصا در خانم‌های باردار و در طب سنتی از آن استفاده می‌شود، زنجبیل است. می‌توان از این ادویه به‌صورت پودر استفاده کرد. البته برای استفاده از زنجبیل حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. از خوردن غذاهای چرب، نوشیدن آب بسیار زیاد، خوراکی‌های محرک تهوع، بودار و پرادویه و… پرهیز کنید. به‌علاوه خانم باردار نباید آن‌قدر آب بخورد که معده‌اش پر شود و حتی میل به غذاخوردن را هم از دست بدهد. مصرف مکمل‌های همراه غذا نیز از تهوع پیشگیری می‌کند. مصرف مرکبات تازه با غذا و اجتناب از مصرف مکمل آهن در ۳ماهه اول نیز که باعث یبوست، تهوع و استفراغ می‌شود، تاثیر بسیاری دارد.

 

ویار بارداری چیست؟
به حالت تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی یا علاقه به خوردن مواد غیرخوراکی یا خوراکی‌های نامتعارف و دیگر حالات ناخوشایند در زنان باردار که ممکن است موجب کاهش وزن مادر و جنین ‌شود، ویار بارداری می‌گویند. 
در ویار بارداری حالات ناخوشایند ممکن است بسیار منحصر به فرد باشند و در خانم‌های باردار دیگر دیده نشوند. مثلا برخی خانم‌ها حتی از یک بوی عادی مثل بوی برخی غذاها، میوه‌ها، اشیا یا حتی بوی عطر و… هم ممکن است دچار حالات ناخوشایند تهوع و استفراغ شوند.

 چه زمانی باید نگران باشید
در مواردی که بو یا طعم غذاها یا میوه‌ها باعث حالت تهوع و استفراغ می‌شود، ممکن است خانم باردار دچار بی‌اشتهایی و حتی انزجار از غذاها شود. 
در این حالت باید حتما و هرچه زودتر برای رفع ویار اقدام کرد؛ چراکه تغذیه مناسب و کافی در دوران بارداری بسیار مهم است. در غیر این‌صورت ممکن است خانم دچار سوءتغذیه شده و عواقب بعدی آن متوجه نوزاد شود. گاهی اوقات نوزادان کم وزن، نارس، دچار سوء‌تغذیه و… ممکن است نتیجه ویار شدید، سوء‌تغذیه مادر، کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی باشند. 

چه زمانی سراغ‌تانمی آید؟
حالت ناخوشایند ویار بارداری بیشتر در اوایل صبح اتفاق می‌افتد و هرچه از ابتدای روز می‌گذرد، این حالات نیز رو به بهبود می‌روند.  
به‌همین دلیل به‌ این حالات «بیماری صبحگاهی» می‌گویند. البته حالات ناخوشایند مربوط به بارداری ممکن است در تمام ساعات روز اتفاق بیفتند اما در اکثر خانم‌ها این حالات در ابتدای صبح بیشتر است. 

 چه کسانی ویارهای شدیدتری تجربه می‌کنند؟
خانم‌هایی که دوقلو و چندقلو باردار هستند، خانم‌هایی که بارداری‌های اول را تجربه می‌کنند، کسانی که استعداد و زمینه ارثی دارند، مبتلایان به برخی اختلالات و بیماری‌های گوارشی، مبتلایان به بارداری مولار (نوعی از بارداری که جنین شکل نمی‌گیرد و بافتی غیرطبیعی شبیه جنین در رحم شکل می‌گیرد که در زبان عامه به آن بچه‌خوره یا بارداری پوچ هم می‌گویند) و… بیش از سایر خانم‌های باردار ویارهای شدید را تجربه می‌کنند. 

درمان ویارهای شدید

معمولا ویارها در هفته‌های 14 تا 16 و نهایتا هفته 17 بارداری و به‌تدریج بهبود می‌یابد. اما گاهی اوقات ویار بارداری بیش از زمان طبیعی آن به طول می‌انجامد. ویارهای شدید و غیرطبیعی را می‌توان با راهکارهایی درمان کرد. از‌جمله راهکارهای درمانی برای ویارهای غیرطبیعی اصلاح تغذیه و رژیم غذایی است. برای این کار باید تعداد وعده‌های خود را بیشتر کرده تا در هر وعده حجم آن را کاهش داده و از سنگین شدن پس از هر وعده غذایی پیشگیری کنید. استفاده از غذاهایی مطابق با ذائقه، پرهیز از فست‌فودها و غذاهای بسیار پرچرب و پرنمک و… همگی می‌تواند به بهبود ویار کمک کند. خوردن مقداری نمک در صبح، خوردن عسل به‌عنوان میان‌وعده و مصرف میوه و سبزیجات به رفع این مشکل کمک می‌کند. 

 چه زمانی مراقبت‌های بیشتر لازم است؟
گاهی اوقات اگر استفراغ‌ها شدید باشد و مادر دچار کاهش وزن شود، مراقبت‌های بیشتری لازم است. پزشک با بررسی و در‌نظر گرفتن وضعیت جسمی مادر ممکن است برای او غذاهای مایع، سرم و تقویت‌کننده‌های تزریقی تجویز کند.

در ویار بارداری حالات ناخوشایند ممکن است بسیار منحصر به فرد باشند و در خانم‌های باردار دیگر دیده نشوند. مثلا برخی خانم‌ها حتی از یک بوی عادی مثل بوی برخی غذاها، میوه‌ها، اشیا یا حتی بوی عطر و… هم ممکن است دچار حالات ناخوشایند تهوع و استفراغ شوند.

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ