این بار خالکوبی روی سبزیجات

bagheri.mry
فروشگاه زنجیره ای ایکا (ICA) در سوئد، تصمیم گرفته به جای استفاده از برچسب‌های پلاستیکی، نشان تجاری‌اش را با کمک لیزر روی سیب‌زمینی‌های شیرین و آووکادو‌هایی که به فروش می‌رساند حک کند.

فروشگاه زنجیره ای ایکا (ICA) در سوئد، تصمیم گرفته به جای استفاده از برچسب‌های پلاستیکی، نشان تجاری‌اش را با کمک لیزر روی سیب‌زمینی‌های شیرین و آووکادو‌هایی که به فروش می‌رساند حک کند.
این فرایند به نشانگذاری طبیعی شهرت یافته‌است تا نه تنها هزینه‌ها را کاهش دهد، بلکه با محیط زیست هم سازگار باشد.

براساس گزارش گاردین، در این تکنیک از یک لیزر کم‌مصرف و پاک برای برداشتن لایه‌ای از رنگدانه‌ها از روی سطح سبزیجات استفاده می‌شود.

به گفته پیتر هاگ مدیر بخش تجاری ایکا این یک شیوه جدید است و تلاش برای یافتن شیوه‌های هوشمندانه‌تر برای برچسب‌گذاری روی محصولات با هدف جلوگیری از استفاده از مواد پلاستیکی غیرضروری در نشانه‌گذاری یا بسته‌بندی همچنان ادامه دارد.

این طرح آزمایشی از دسامبر سال 2016 آغاز شده و تا پایان ماه مارس 2017 ادامه خواهد‌داشت. در این دوره آزمایشی روی سبزیجان نام محصول، کشور تولید‌کننده و بارکد محصول حک می‌شود.

به گفته هاگ در این روش قسمتی از پوست میوه تحت تاثیر نور لیزر قرار گرفته و لایه‌ای بسیار ظریف از رنگدانه‌های پوست برداشته می‌شود بدون اینکه خراش‌ها از سطح پوست بگذرد و در نتیجه روی کیفیت آن تاثیری ندارد. دلیل انتخاب سیب‌زمینی شیرین و آووکادو برای استفاده در این طرح آزمایشی این است که پوست این سبزیجات معمولا خورده نمی‌شود و علاوه بر این برچسب‌های پلاستیکی نیز به خوبی روی این سبزیجات نمی‌چسبند.

مهمترین بخش این طرح آزمایشی مشاهده واکنش خریداران است و اینکه آیا سبزیجاتی که پوست آنها تاتو شده‌است را خریداری می‌کنند یا خیر.

با این‌همه از این تکنیک نمی‌توان برای تمامی سبزیجات استفاده کرد، برای مثال پوست مرکبات از خاصیت جادویی خود‌ترمیمی برخوردارند و چند ساعت پس از ایجاد چنین نشانی روی پوست مرکبات، هیچ اثری از آن باقی نخواهد‌ماند.

منبع: همشهری آنلاین

ضد عفونی کردن سبزیجات با محلول خانگی + طرز تهیه

نکاتی برای فهمیدن بهتر برچسب ارزش غذایی-قسمت اول

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ