کم تحرکی 90 درصد از ایرانی ها!

bagheri.mry
وزیر بهداشت از کم‌تحرکی 90درصد ایرانی‌ها سخن گفت و هشدار داد که 29.7درصد زنان و 15.29درصد مردان ایران در معرض شیوع چاقی هستند و نزدیک به 50درصد مردم اضافه‌وزن دارند.

 در روزی که رئیس‌جمهور گفت کاش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را می‌شد وزیر سلامت بنامیم، قاضی‌زاده هاشمی آمارهای نگران‌کننده‌ای درباره وضعیت سلامتی ایرانیان داد.

به گزارش همشهری، روز گذشته در نخستین مجمع ملی سلامت که با حضور رئیس‌جمهور، وزرای بهداشت، کشور، جهادکشاورزی و جمعی دیگر از مسئولان کشوری برگزار شد، از اطلس بیماری‌های شایع کشور رونمایی شد. قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به برخی آمارهایی که از این اطلس استخراج شده اعلام کرد که حال شاخص‌های سلامت مردم ایران خوب نیست و بیماری‌های غیرواگیر مشکل اصلی سلامت ایرانیان و عامل بیش از 80درصد مرگ ایرانیان است.

وزیر بهداشت از کم‌تحرکی 90درصد ایرانی‌ها سخن گفت و هشدار داد که 29.7درصد زنان و 15.29درصد مردان ایران در معرض شیوع چاقی هستند و نزدیک به 50درصد مردم اضافه‌وزن دارند. طبق بررسی‌های جهانی، ایران در رده هفتادوهفتم چاقی دنیا قرار دارد. در رده‌بندی‌ای که چندی پیش توسط فوربس منتشر شد، یک‌سوم ایرانی‌ها چاق تشخیص داده شده و 53درصد افراد نیز دارای اضافه وزن تخمین‌زده شده‌اند.

طبق آمارهایی که روز گذشته وزیر بهداشت داد، 24درصد از مردم ساکن در مناطق شهری و 19درصد از مردم ساکن در مناطق روستایی دچار چاقی هستند. همچنین استان‌های تهران و مازندران دارای بیشترین میزان شیوع چاقی بوده و کرمانی‌ها و سیستان‌وبلوچستانی‌ها لاغرترین مردمان ایران هستند.

کم تحرکی
96درصد از زنان و 83درصد از مردان کمبود فعالیت فیزیکی دارند. 92درصد از مردم در مناطق شهری و 82درصد از مناطق روستایی کمبود فعالیت فیزیکی دارند. کمترین فعالیت و تحرک نیز مربوط به زنان استان بوشهر است، البته شیوع تحرک در بیشتر از 70درصد، بسیار پایین است. چاقی و کمی تحرک، باعث شده تا 50درصد مردم ایران از ابتلای خود به فشار خون مطلع نباشند. طبق آمارهای اطلس سلامت ایران، شیوع فشار خون در بین زنان 28.19 و در بین مردان 28.31درصد است.

این آمار در مناطق شهری 26.5درصد و در مناطق روستایی 28.3درصد است و اهالی استان کردستان، خطر پیامدهای فشارخون را بیش از همه احساس می‌کنند. با این حال وزیر بهداشت قول داد که توسعه شبکه بهداشت که تا پایان دولت فعلی قرار است به پایان برسد، در پیشگیری از عوامل خطرناک بیماری‌ها کمک شایانی خواهد کرد. اشاره قاضی‌زاده هاشمی به سامانه الکترونیک سلامت (سیب) و طرح‌های غربالگری بیماری‌های غیرواگیر است که بناست در دستور کار وزارت بهداشت قرار بگیرد.

دیابت
دیابت یکی دیگر از محورهای مورد تأکید در اطلس سلامت کشور است. وزیر بهداشت درخصوص شیوع این بیماری در کشور نیز توضیحاتی داد و گفت: دیابت در بین زنان 10.3 و در مردان 8.8درصد شیوع دارد. 9.9درصد از مردم مناطق شهری و 7.8درصد از مناطق روستایی دارای دیابت هستند و بیشترین شیوع دیابت نیز در بین زنان استان سمنان است. قاضی‌زاده هاشمی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی به‌عنوان عامل 50درصد از مرگ‌ومیر مردم کشور یاد کرد و افزود: شیوع چربی خون در بین زنان 29.5و در مردان 22.5درصد است. 27.7درصد مردم مناطق شهری و 22.7مردم مناطق روستایی دچار چربی خون هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ