درمان‌ فوق العاده سندرم روده با گیاهان دارویی

faateme1366
استاد فارماکولوژی گفت: قطره ibrogast به عنوان داروی مؤثر در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر از عصاره‌های هیدروالکلی ۹ گیاه مانند آیبریس امارا، سنبل ختایی، گل بابونه، نعنا فلفلی، زیره سبز، خارمریم، بادرنجبویه، مامیران و شیرین بیان تشکیل شده است.

تقی قفقازی درباره درمانهای گیاهی سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS اظهار کرد: سندرم روده تحریک‌پذیر یک بیماری مزمن دستگاه گوارش است که به شکل شکم‌درد یا ناراحتیهای مربوط به اجابت مزاج، یبوست یا اسهال مشخص شده و به طور قابل ملاحظه‌ای کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: عوامل موثر در ایجاد این بیماری عبارتند از ژنیک، استرسهای پاتولوژیک، مصرف آنتی‌بیوتیک، اضطراب و افسردگی است؛ در بررسی فیزیوپاتولوژی سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) دخالت واسطه‌های شیمیایی مغز و روده است.

استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان متذکر شد: دستگاه گوارش با مغز از طریق نورون‌های سروتونرژیک، کلینرژیک و شبکه عصبی روده در ارتباط است و سروتونین از طریق گیرنده‌‌هایی در دستگاه گوارش عمل می‌کند و معلوم شده است که در بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) فعالیت حمل‌کننده سروتونین کاهش یافته و ارتباط سروتونین با گیرنده‌هایش دچار اختلال شده است.

قفقازی خاطرنشان کرد: در حدود 30 درصد مبتلایان به 5 یا 6 ماه بعد از گرفتار شدن به عفونت روده‌ای توسط سالمونلا، شیگلا، ژیاردیا، کامپیلوباکتر ممکن است مبتلا شوند, علت سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) روشن نیست و حدود 20 درصد مردم جامعه را درگیر کرده و در زنان این بیماری بیشتر از مردان دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: داروهای شیمیایی در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) اثربخشی قاطعی نشان نداده‌اند؛ در کشور آلمان قطره‌ای به نام ibrogast تولید شده که در عرض 50 سال مطالعه و بررسی روی بیماران به عنوان داروی مؤثر در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و اختلالات هضم به کار برده می‌شود.

استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: قطره ibrogast شامل عصاره‌های هیدروالکلی 9 گیاه مانند آیبریس امارا، سنبل ختایی، گل بابونه، نعنا فلفلی، زیره سبز، خارمریم، بادرنجبویه، مامیران و شیرین بیان است.

قفقازی یادآور شد: ثابت شده است که مواد مؤثره گیاهان فوق الذکر از طریق پیوند با گیرنده‌های سروتونین و کلینرژیک عمل کرده و از طرفی اثر ضد میکروبی آنها در موارد سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) همراه با اسهال با از بین بردن باکتریها از یک طرف و از طرف دیگر با کم کردن انقباضات و ترشحات روده‌ای اسهال را از بین می‌برند, ترشح اسید معده را نیز وقفه می‌دهد زیرا هلیکوباکترپیلوری را از بین می‌برد و با تحریک حرکات دودی روده و افزایش ترشح آب و از بین بردن باکتریها، پوست همراه با سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) را از بین می‌برد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ