مردان ایرانی بالای 50 سال بیشتر مراقب باشند

samiira
بسیاری از خطرات بهداشتی که سلامت مردان را تهدید می‌کند، قابل پیشگیری است. مردان قادرند، با توجه به سلامت خود تنها با کمی تغییر در شیوه زندگی هم عمر طولانی‌تری داشته باشند و هم سالم‌تر زندگی کنند. چراکه مردان کمتر از زنان به سلامت خود و چکاپ سالانه اهمیت می‌دهند.

آنچه که مهم است، اینکه مردان ایرانی بالای 50 سال باید سالی یکبار آزمایش سرطان پروستات بدهند. به گفته محسن آیتی، عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی ایران، تشخیص زودهنگام سرطان‌ها سبب کاهش بارمالی خانواده‌ها، دولت و افزایش طول عمر بیمار می‌شود. درچند سال اخیر، بیش از 50 درصد مبتلایان به سرطان زمانی به پزشک مراجعه می‌کردند که بیماری در بدن آنها منتشر شده بود، اما این درصد در حال حاضر به حدود 10 درصد رسیده است.
آمار سرطان‌های دستگاه‌های ادراری درچندسال اخیر درکشور افزایش یافته است، که صنعتی شدن جامعه، آلودگی هوا، تغذیه نامناسب و مصرف سیگار و قلیان از جمله عادت‌های نامناسب است که افراد را مستعد سرطان دستگاه ادارای می کند.
بیماری‌های قلبی یکی از تهدیدات سلامت مردان است، اما با پیش گرفتن شیوه سالم زندگی از این خطر رهایی پیدا خواهید کرد. مثلا ترک سیگار، سایر محصولات حاوی توتون و تنباکو و دنبال کردن رژیم‌ غذایی سالم. رژیمی که سرشار از میوه و سبزی و دارای غلات و حبوبات، فیبر و ماهی است. حتی در انتخاب نوع غذا نیز باید غذاهایی مورد استفاده قرار گیرد که اسید چرب غیراشباع داشته و کم‌نمک باشد.
بالا بودن سطح کلسترول خون‌ یا فشارخون نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد. بنابراین جا دادن ورزش در برنامه روزانه اهمیت خود را بیش‌از پیش نمایان می‌سازد. تا وزن درحد ایده‌آل نگه داشته شود. مصرف الکل نیز موجب افزایش فشارخون می‌شود. 
 سرطان ریه یکی دیگر از دلایل مرگ و میر در میان مردان است که این بیماری عمدتا در اثر کشیدن سیگار ایجاد می‌شود. طبق آمارهایی انجمن سرطان آمریکا، بعد از سرطان ریه، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ سلامت مردان را تهدید می‌کند. 
صدماتی که از تصادف کشنده در میان مردان و حوادثی که هنگام موتورسواری اتفاق می‌افتد. 
درحال حاضر، در کودکان پسر تومور پروستات شیوع اندکی دارد. تومور ویلمز در کودکان شیوع بیشتری داشته، که درمان شناخته‌شده‌ای دارد که در صورت تشخیص به موقع بیمار درمان می‌شود. در بزرگسالان تومور دستگاه ادراری و تناسلی کمتر دیده می‌شود. از بیست سالگی به بعد، بیشترین تومور دستگاه ادراری و تناسلی که دیده می‌شود، تومور بیضه است. این تومور برای درمان تومور مناسبی بوده، اما چنانچه معالجه نشود، خطرناک و کشنده است. در دهه پنجم و ششم شایع‌ترین سرطان‌هایی که مردان با آن مواجه هستند، تومور مثانه، کلیه و پروستات است. اما اخیرا، تومور کلیه در جوان‌ترها نیز مشاهده شده و بیش از آنچه تصور می‌شود، شیوع پیدا کرده است. شاید دلیل این امر مراجعه بیشتر بیماران برای سونوگرافی و درمان به موقع آن است. اما ممکن است، عوامل شیمیایی و سیگار و آلودگی هوا نیز موثر باشد. اینکه کدام تومور شایع‌تر است، سال‌ها تومور مثانه اول بود چراکه مردان چکاب نمی‌شدند، اما درحال حاضر شیوع سرطان پروستات از مثانه پیشی گرفته است. زیرا بیماران بیشتر شناسایی می‌شوند. به‌طورکلی تومور پروستات در کشور ما از سایر کشورها کمتر است. در کشورهای شرقی مانند، ایران، چین، ژاپن و غیره، این سرطان کمتر بوده و در کشور‌های آمریکایی و اروپایی بیشتر است. شاید عوامل جغرافیایی در این مورد نقش داشته باشد. بیشترین شیوع سرطان پروستات در آمریکای شمالی و کشورهای اسکاندیناوی است. در امریکا به طور متوسط از هر هفت مرد یکی از آنها به بیماری سرطان پروستات مبتلا است. از هر صد مرد که در پنجاه‌سالگی قرار دارند، 2 و نه دهم از آنها به دلیل سرطان پروستات فوت می‌کنند. در اروپای غربی آمار پایین‌تر است. طبق آمار رسمی در ایران در سال 2012 آمار سرطان پروستات 14 در صدهزار نفر بوده است.

چرا مردان انقدر نابارور شدند؟!

منبع:سپیدآنلان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ