چگونه شوره مژه را درمان کنیم؟

پانته آ توتونپیان
مراقبت از چشم‌ها به‌عنوان حساس‌ترین نقطه صورت باید از اولویت‌های برنامه سلامت فردی همه ما باشد؛ از معاینه‌های منظم تا شست‌وشوی اصولی و رسیدگی به آنها که در طولانی‌مدت مانع از بروز بیماری‌هایی از قبیل شوره مژه می‌شود. اما اگر تا به امروز چیزی از شوره مژه به گوش‌تان نخورده است، باید بگوییم که این بیماری دقیقا در محل اتصال مژه‌ها به پلک با پوسته‌هایی درست شبیه شوره سر، اطراف چشم ظاهر می‌شود. پس برای اینکه بیشتر از علت‌ها و درمان این بیماری چشمی بدانید، دکتر عمرانی‌روا فوق‌تخصص بیماری‌های چشمی در این مطلب همه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار داده است.

با شوره‌ها خداحافظی کنید
دکتر عمرانی‌روا فوق‌تخصص بیماری‌های چشمی  می‌گوید: با مشاهده اولین نشانه‌ها روی چشم بهتر است در کنار مراقبت و رعایت بهداشت فردی حتما به متخصص چشم مراجعه کنید. گاهی درمان این شوره‌ها به سادگی با مصرف چند قطره آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود اما اگر بروز این شوره‌ها علت جدی در بدن شما ندارد، می‌توانید با شست‌وشوی چشم‌ها با آب گرم و قرار دادن کمپرس گرم روی آن در روزهای نخست بروز این مشکل تا حد زیادی التهاب پلک‌ها را کاهش دهید. در این دوره تا برطرف شدن کامل شوره‌ها استفاده از هر‌گونه لنز تماسی و البته مواد آرایشی چشم ممنوع است، چون در طول درمان شستن و ماساژ دادن پلک و مژه‌ها با وجود آرایش غیر‌ممکن و بی‌فایده است. یکی دیگر از پیشنهادهای همیشگی ما چه در دوران سلامت چشم و چه هنگام ابتلا به شوره مژه شستن و ماساژ چشم‌ها با شامپو بچه رقیق شده است. برای این کار روزی دو مرتبه قسمت انتهایی پلک (نزدیک به مژه) را با شامپو بچه با ملایمت ماساژ دهید و با آب ولرم بشویید. 

چرا مژه‌ها شوره می‌زنند‌؟ 
این بیماری چشمی با اصطلاح پزشکی بلفاریت در لبه پلک‌ها با ایجاد التهاب و پوسته‌های ریز به شکل شوره سر بروز می‌کند. شوره‌هایی که یا بر اثر ویروس و عفونت یا به‌دلیل برخی بیماری‌های میکروبی در محل اتصال مژه‌ها به پلک جا خوش می‌کنند و معمولا با عود سریع به یک معضل بزرگ و آزار‌دهنده تبدیل می‌شوند.
 البته گاهی اختلال در عملکرد طبیعی غدد چربی که در لبه پلک‌ها قرار دارند و ابتلا به آلرژی‌های ساده هم باعث خشکی و خارش این ناحیه شده و به مرور زمان پوسته یا به زبان ساده‌تر همان شوره‌های مژه را ایجاد می‌کند. اما این بیماری چشمی در برخی موارد مزمن است و درمان آن زمان زیادی می‌خواهد. درست زمانی که با پیدا شدن سر و کله این شوره‌ها رشد باکتری‌ها به سرعت بیشتر و بیشتر و با تحریک پوست پلک و چشم‌ها باعث مختل شدن دید، تورم و خارش‌های آزار‌دهنده می‌شود.
 در این شرایط توصیه ما این است که در صورت مشاهده هر علائمی از این بیماری پوستی به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید تا با بررسی، بهترین درمان روی چشم‌ها انجام شود.

 شوره مژه با چه علائمی همراه است؟ 
جز نشانه‌هایی که در زمان شروع رشد شوره‌ها به رنگ سفید و در زمان ابتلا به این بیماری در ظاهر چشم مشاهده می‌شود این مشکل اغلب علائمی مانند ضخیم شدن لبه پلک‌ها، خارش و ریزش مژه‌ها، قرمزی چشم‌ها و جاری شدن مداوم اشک، احساس وجود شیء خارجی چیزی شبیه سنگ‌ریزه یا شن در چشم، رویش غیرطبیعی مژه‌ها در جهت مخالف، حساسیت به نور و رنگ‌های تند، ترشح چشم‌ها یا قی کردن بعد از بیدار شدن از خواب، وجود زخم‌های کوچک و پوسته‌پوسته شدن اطراف پلک دارد که شما با مشاهده چند نشانه از این قبیل باید فورا موضوع را با پزشک در میان بگذارید، چون این عارضه پوستی بعد از ظهور به سرعت منتشر می‌شود، پس برای درمان قطعی و به‌موقع همه علائم را دریابید چون گاهی خود درمانی و دستکاری زخم و خشکی‌های روی پلک باعث بروز گل‌مژه، عفونت چشمی و انتشار التهاب به اطراف چشم‌ها می‌شود.

 درمان‌های موثر خانگی: 
یکی از موثرترین روش‌ها در کنار مراقبت‌های بهداشتی و فردی همیشگی از چشم‌ها استفاده از روش‌های خانگی برای درمان شوره مژه و علائم آن است.
 برای این کار بهتر است با مشاهده نشانه‌های اولیه چشم‌ها را مرتب با شامپوبچه ماساژ داده و سپس با آب ولرم بشویید. رطوبت چشم‌ها را در این شرایط تنها با حوله‌ای نرم خشک کنید.
 از طرفی قرار دادن 10 تا 20دقیقه کمپرس آب گرم یا حوله گرم روی چشم‌ها می‌تواند حجم زیادی از التهاب و سوزش چشم‌ها را بهبود ببخشد.
 یکی دیگر از روش‌های درمان برداشتن و پاک کردن شوره‌ها با کمک گوش پاک‌کن از روی مژه‌هاست. البته هر بار بعد از پاکسازی چشم‌ها را با آب گرم بشویید.
 برای اینکه بتوانید در طول درمان پلک و مژه‌ها را به خوبی ماساژ دهید از هیچ لوازم آرایشی استفاده نکنید.
 استفاده از صابون‌هایی حاوی روغن درخت چای به رفع این شوره‌ها و جرم‌های به‌وجود آمده کمک ویژه‌ای می‌کند.
 معجزه روغن بادام را در سلامت پلک و مژه‌ها دست‌کم نگیرید، پس هر شب پیش از خوابیدن دو تا سه قطره روغن بادام را به نوک انگشتان خود بزنید و روی پلک‌ها ماساژ دهید. شما با تداوم مصرف این روغن می‌توانید به رشد و احیای مژه‌های ریخته شده بر اثر این عارضه پوستی کمک کنید.
 نوشیدن آب فراوان و خوردن میوه و سبزیجات بعد از بهبود و حین درمان روند بهبود شما را تسریع می‌بخشد.
 در آخر تاکید می‌کنیم که با رعایت بهداشت، هر نوع آلودگی را که از طریق مواد آرایشی و میکروب‌ها به چشم و اطراف آن منتقل می‌شود خنثی کنید. شوره مژه‌ها با آلودگی غدد چشم به‌سادگی راه ورود و انتشار خود را پیدا می‌کنند.

متخصصان چه می‌گویند؟ 
در روند درمان شوره مژه باتوجه به تشخیص متخصص می‌توانید به دو روش زیر مبارزه با این شوره را آغاز کنید:
 درمان دارویی: شوره مژه بیماری مزمنی است که بنا به دلایل بروز آن درمان‌های متفاوتی دارد تا جایی که اگر پزشک متخصص میکروبی بودن این بیماری را تشخیص دهد با مصرف یک دوره منظم آنتی‌بیوتیک خوراکی از شر شوره‌های سفید مژه‌ها خلاص می‌شوید.
 از طرفی گاهی اوقات پزشک بعد از معاینه دقیق پلک و چشم‌ها برای تشخیص و درمان بهتر از بقایای مواد چسبیده به پلک و مژه‌ها و بررسی احتمال وجود باکتری نمونه‌برداری می‌کند. 
در این صورت زیرنظر متخصص استفاده از پماد یا قطره آنتی‌بیوتیکی چشم آغاز و باتوجه به روند بهبود درمان دارویی ادامه‌دار یا متوقف می‌شود. درمان این عارضه پوستی در شرایط حاد گاهی حدود یک‌سال طول می‌کشد پس تا گذر از این بحران و درمان قطعی بهتر است
 تمام داروهای خود را در کنار روش‌های درمان خانگی
 مرتب مصرف کنید و برای بررسی روند بهبود برای 
معاینه هر ماه نزد متخصص چشم بروید.

علل متعدد شوره مژه
گاهی اختلال در عملکرد طبیعی غدد چربی که در لبه پلک‌ها قرار دارند و ابتلا به آلرژی‌های ساده هم باعث خشکی و خارش این ناحیه شده و به مرور زمان پوسته یا به زبان ساده‌تر همان شوره‌های مژه را ایجاد می‌کند. اما این بیماری چشمی در برخی موارد مزمن است و درمان آن زمان زیادی می‌خواهد. درست زمانی که با پیدا شدن سر و کله این شوره‌ها رشد باکتری‌ها به سرعت بیشتر و بیشتر و با تحریک پوست پلک و چشم‌ها باعث مختل شدن دید، تورم و خارش‌های آزار‌دهنده می‌شوند. در این شرایط توصیه ما این است که در صورت مشاهده هر علائمی از این بیماری پوستی به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید تا با بررسی، بهترین درمان روی چشم‌ها انجام شود.

منبع: مجله ی سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
استادی

استادی

1400-02-21 - 17:08 پاسخ

منم این مشکل رو در کودکی داشتم و به دلیل اینکه باعث ریزش مژه هام شده بود و به دکتر مراجعه و کردم و پماد ویتامین A چشمی تجویز کردن خیلی از اشخاص فکر میکنند این عارضه به دلیل الودگی و نشستن و صورت ولی لازم به ذکر که بهتون بگم این مشکل با اب سرد و صابون تجدید میشه مثل خشکی لب ها که هر چی بیشتر اب بزنی تجدید میشه پس فکر نکنید به دلیل الودگی و نشستنه بلکه یک نوع خشکی پشک پلک هست البته این نظر شخصه منه🙂

سانا

سانا

1399-09-14 - 21:44 پاسخ

روی مژه من سوره میده چیکار باید چیکار کرد

سانا

سانا

1399-09-14 - 21:41 پاسخ

روی مژه من سوره میده چیکار باید چیکار کرد

1397-10-06 - 06:21 پاسخ

عااااااللللللیییییییی

1397-10-06 - 06:21 پاسخ

عااااااللللللیییییییی

شهنام

شهنام

1396-05-26 - 06:48 پاسخ

بسیار مفید بود چشم عضو بسیار مهمی است و خیلی مراقبت نیاز داره