راه های لیفتینگ پوست در خانه

پانته آ توتونپیان
میزان و نحوه مراقبت شما از پوست‌تان، سن واقعی آن را بعد از گذر از 30سالگی رقم می‌زند، یعنی درست زمانی که شادابی و سلامت پوست صورت شما نیاز به توجه بیشتری دارد، اما اگر این رسیدگی به‌موقع و مناسب شرایط پوست شما نباشد با افزایش سن، تغذیه نامناسب، استرس و به هزار و یک دلیل دیگر به مرور بافت مستحکم خود را از دست داده و شل و افتاده می‌شود. اما اگر به‌دنبال درمان قطعی و موثر برای پیشگیری از افتادگی و متوقف کردن آن هستید باید با مشاهده کردن اولین نشانه‌ها روی پوست صورت به‌ویژه بعد از دهه سوم زندگی به فکر درمان باشید. با همه این تفاسیر اگر برای آگاهی از علت افتادگی پوست، پیشگیری و آگاهی از روند درمان آن چیزی نمی‌دانید همه این اطلاعات مفید را از زبان دکتر مجید میرزاخانی متخصص پوست و زیبایی بخوانید. شقایق جعفری

چرا پوست صورت می‌افتد 
همان‌طور که در شروع مطلب اشاره کردیم افتادگی پوست به علت‌های زیادی روی صورت اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین آن هم افزایش سن و کاهش و اضافه وزن‌های مکرر با از دست رفتن چربی‌های پوست است، اما اگر کمی تخصصی‌تر به ماجرا نگاه کنیم، باید بگوییم که پوست صاف و جوان ما به‌طور طبیعی با تولید دو پروتئین اساسی به نام‌های کلاژن و الاستین در بدن، همیشه ظاهری صاف و به‌هم پیوسته دارد و حالت ارتجاعی به آن می‌دهد، اما همین روند با افزایش سن منجر به کاهش تولید این دو پروتئین شده و در نتیجه پوست نازک‌تر و قابلیت ارتجاعی آن کمتر می‌شود، یعنی به مرور پوست با تخریب لایه‌های پیوندی، قابلیت برگشت‌پذیری خود به جوانی و شادابی اولیه را از دست می‌دهد و با از دست دادن استحکام و مقاومت خود حتی در اثر جاذبه زمین شکلی افتاده به خود می‌گیرد، به‌ویژه افتادگی در غبغب که در این حالت گردن فرم طبیعی خود را از دست داده و با ایجاد چانه دوم پوست سنگین و شل می‌شود. اما چه عوامل مهمی به این افتادگی‌ها در ناحیه پلک، گونه‌ها، چانه و گردن دامن می‌زنند:
   از دست دادن وزن زیاد مثلا بعد از بارداری یا تجربه رژیمی سخت با ازدست دادن حجم زیادی از چربی زیر پوست و بدن، آن را شل و افتاده می‌کند.
   فشارهای عصبی و قرار گرفتن در موقعیت‌های تنش‌زا مانند سمت شغلی شما یا درگیر بودن در شرایط استرس‌زا در طولانی‌مدت ظاهر پوست‌تان را با اخم، گریه یا برافروختگی پیر و افتاده می‌کند.
   ژنتیک هم عامل دیگری است که برخی را در سنین پایین‌تر دچار این تغییرات پوستی می‌کند.
   تغذیه نامناسب و رسیدگی نکردن به خشکی یا دهیدراته شدن (کم‌آبی) پوست هم عمر جوانی آن را کاهش داده و افتادگی آن را تسریع می‌بخشد.

سبک زندگی‌تان را عوض کنید
   چه رژیمی را دنبال کنید: یکی از موثرترین روش‌ها برای پیشگیری از افتادگی پوست تغذیه مناسب، خواب کافی و ورزش کردن است. رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین (گردو، فندق و موز) در کنار مصرف مداوم میوه و سبزیجات و نوشیدن آب از قوی‌ترین سلاح‌های مبارزه با این افتادگی‌ها با بالا رفتن سن است. از طرفی تحرک و جنبش بافت و سلول‌های پوست هنگام ورزش کردن برای داشتن پوستی سالم و زیبا معجزه می‌کند.
   تاثیر ماساژ بر پوست: تاثیر ماساژهای صورت برای مستحکم شدن و افزایش گردش خون زیر پوست را به هیچ عنوان دست‌کم نگیرید. حتما هم نیازی به حضور در سالن‌های ورزش یا ماساژ نیست. تمرین‌های ورزش صورت برای چند دقیقه در منزل حتی محل کار هم قابل اجراست. هر روز برای 10 تا 15دقیقه گردن، عضلات فک و چانه و گونه‌ها را به سمت بالا یعنی خلاف نیروی جاذبه کشیده و ماساژ دهید. این کار را هر شب بعد از مصرف مرطوب‌کننده هنگام خواب فراموش نکنید.
   با آرایش نخوابید: این کار نه‌تنها به سلامت پوست شما آسیب جدی وارد می‌کند بلکه نشانه‌های پیری و افتادگی آن را هم به سرعت به شما نشان خواهد داد. در عوض پاکسازی پوست با تونر و لایه‌برداری‌های به‌موقع آن، روند کلاژن‌سازی پوست را تقویت و تحریک می‌کند.
   کرم‌های لیفتینگ: معمولا استفاده از این کرم‌ها بعد از 30سالگی زیرنظر متخصص پیشنهاد می‌شود. این کرم‌ها به‌تدریج پوست شما را سفت و افتادگی آن را به تعویق می‌اندازد.

ماسک‌های خانگی  
   ماسک روغن‌زیتون و عسل: با ترکیب سه‌قاشق روغن‌زیتون و دوقاشق عسل، این ماسک را هفته‌ای دو تا سه مرتبه روی صورت خود قرار دهید و بعد از 20دقیقه آن را بشویید.
   ماسک موز و عسل‌: موز له شده، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون را با هم ترکیب کنید و آن را به مدت ۲۰دقیقه روی صورت و گردن خود بگذارید. سپس صورت خود را با آب بشویید و خشک کنید.
   ماسک تخم‌مرغ‌: سفیده تخم‌مرغ را با همزن به‌صورت فوم در آورید و با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری ماست برای 20دقیقه روی صورت و گردن خود بمالید.
   ماسک و سرم‌های لیفتینگ: از محصولات غنی از پروتئین با خاصیت کلاژن‌سازی و آنتی‌اکسیدان‌های قوی به‌عنوان درمان در طول هفته استفاده کنید. 

راه‌های درمان افتادگی پوست 
برای آن دسته از افراد که با افزایش سن یا در هر شرایط دیگر دچار افتادگی پوست شدند، راه‌هایی برای بهبود نسبی و توقف با لیفت پوست صورت وجود دارد که در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم: 
   لیفت با نخ: در این روش که تاثیر آن به اندازه جراحی اما بدون جراحی است، استفاده از نخ‌هایی از جنس نخ بخیه لیفت گونه‌ها و دیگر نواحی را انجام می‌دهد. ماندگاری این روش از یک تا دو سال است و نشانه‌های بهبود به سرعت بعد از انجام این نوع لیفتینگ قابل مشاهده است.
   بوتاکس و تزریق: یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای درمان افتادگی پوست تزریق چربی‌های بدن خود فرد به ناحیه چروک‌ها، خط خنده و ماهیچه‌های اطراف پیشانی است که به داشتن ظاهری جوان و کشیده شدن قسمت‌های محدودی از صورت کمک می‌کند. البته این روش هر 6ماه نیاز به تمدید دارد.
   لیفت با لیزر: درمان افتادگی با لیزر هم که برای سفت کردن پوست با حرارت دادن به کلاژن‌ها و تحریک آنها برای استحکام بخشیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد با هزینه کمتر هر چند ماه با تکرار لیزر درمانی پوست را باز و کشیده‌تر می‌کند.
   لیفت با جراحی: این روش قدیمی که هنوز هم برای پوست‌های افتاده با سنین بالا انجام می‌شود با جراحی و طول درمان پوست را از ناحیه مختلف کشیده و سطح آن را صاف و جوان می‌کند.

قبل از لیفتینگ به پیشگیری  فکر کنید
افتادگی و شل شدن پوست صورت معمولا به‌تدریج با افزایش سن و کاهش سطح کلاژن پوست اتفاق می‌افتد. به‌علاوه اینکه همه عوامل حتی خندیدن، گریه کردن‌ها و حرف زدن‌های روزانه ما هم در گذر زمان تاثیر نامطلوبی بر قابلیت ارتجاع ‌پذیری پوست می‌گذارد و خود را با ظاهر شدن خط کنار چانه و خنده و به‌تدریج آویزان شدن پوست در کناره‌های فک پایین نشان می‌دهد، اما مسئله اینجاست که شما باید قبل از ظاهر شدن اولین نشانه‌ها، اقدامات خود را برای پیشگیری از شل شدن و توقف افتادگی پوست صورت و گردن آغاز کنید. برای این کار به شما توصیه می‌کنیم که با گذر از سن 25سالگی، قرار گرفتن درمعرض آفتاب و استفاده نکردن از کرم‌های ضدآفتاب را به حداقل برسانید. اشعه‌های مضر خورشید با نفوذ به عمق پوست و با تحریک روند کلاژن سازی به‌تدریج ساختمان مستحکم آن را تخریب و ظاهری افتاده به آن می‌دهد. از طرفی از همان سنین جوانی بدن خود را به تحرک و ورزش کردن عادت دهید چون سوخت‌وساز بدن و گردش خون بعد از ورزش، هر نوع اختلال حتی از نوع پوستی را با، به جنب و جوش در آوردن سلول‌های آن برطرف خواهد کرد. در کنار همه اینها داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های ضروری برای بدن را فراموش نکنید.

منبع:مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ