9 سوال مهم درد مچ دست!

faateme1366
پوکی استخوان در وهله نخست باعث شکستگی کمر و بعد سر استخوان ران و در نهایت مچ دست می‌شود.

دکتر علی پناهی – متخصص طب فیزیکی درباره بیماری‌ها و عوارض درد مچ توضیحات مبسوطی ارائه کرد.

س: چه عاملی موجب درد مچ دست می‌سود؟

پناهی: سه گروه آسیب موجب درد مچ دست می‌شود. درد مچ دست یا منشا استخوانی و مفصلی دارد یا به علت آسیب اعصاب آن منطقه درد در مچ دست ایجاد می‌شود. گروه سوم دردهای ارجاعی است. یعنی ممکن است درد از گردن باشد اما فرد درد را در دست حس کند.

س: در مورد سندرم مچ دست توضیح می‌دهید.

پناهی: این بیماری در اثر گیر افتادن عصب مدیان در کانال استخوانی که از آن می‌گذرد اتفاق می‌افتد. عواملی مانند پرکاری تیروئید، بارداری، کار دستی یا کار زیاد با کامپیوتر هم می‌تواند باعث گیر افتادن این عصب شود. فرد دچار گز گز انگشتان دست می‌شود. کم کم درد ناحیه فرد را از خواب بیدار می‌کند. در مراحل انتهایی ضعف ایجاد می‌کند. فرد نمی‌تواند وسیله در دستش بگیرد و از بین رفتن عضلات کف دست ایجاد می‌شود.

س: برای پیشگیری از دردهای مچ دست چه راههایی را پیشنهاد می‌کنید؟

پناهی: در سن بالا مراقب پوکی استخوان باشیم. چرا که پوکی استخوان ممکن است در مچ دست هم اتفاق بیفتد. افرادی که با کامپیوتر زیاد کار می‌کنند یا خانم خانه داری که در طولانی مدت دست را در حالت خم شده قرار می‌دهد، باید این مشکل را مدنظر قرار دهند و مراقب این قضیه باشند. افرادی که عادت دارند هنگام خواب دستشان را زیر سر قرار دهند یا دست را زیر بالش یا سر خم می‌کنند، این عادت را کنار بگذارید.

س: کانال تونل سندروم یا سندروم مچ دست چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پناهی: تست نوار عصب عضله می‌تواند به تشخیص کمک کند.

س: درمان سندروم مچ دست چگونه انجام می‌شود؟

پناهی: در مچ دست به سه نوع خفیف و متوسط و شدید تقسیم می‌شود. برای نوع خفیف استفاده از مچ بند را توصیه می‌کنیم. اما برای نوع شدید، عمل جراحی مفید است.

س: عوامل دیگری که موجب درد در مچ دست می‌شود را نام ببرید.

پناهی: نقرس- روماتیسم مفصل- بیماری‌های خونی می تواند درد مفصل ایجاد کند.

س: پوکی استخوان باعث شکستگی کدام استخوان‌ها می‌شود؟

پناهی: اگر بخواهیم به ترتیب بگوییم، اول کمر بعد سر استخوان ران و مچ دست رتبه سوم را دارد.

س: آیا تنگی کانال مچ دست به صورت مادرزادی هم اتفاق می افتد؟

پناهی: بله. کانالی که عصب مدیان از آن میگذرد، عمده کارش را از دست می‌دهد. قبل از آسیب‌های استخوانی-عصبی قابل تشخیص و قابل درمان است. کنار آمدن با درد مچ دست توصیه نمی‌شود. زیرا اگر آسیب طول بکشد، درمان آن سخت و حتی غیرممکن می‌شود. سندروم مچ دست در مراحل اولیه با یک بریس مناسب، اصلاح زاویه مچ دستو فیزیوتراپی قابل درمان است. اما اگر به مراحل انتهایی برسد، حتی با عمل جراحی گاه کارایی فرد بر نمی‌گردد.

س: چه حرکات ورزشی برای مچ دست پیشنهاد می‌کنید؟

پناهی: فرد باید صبح‌ها مفصل مچ دست را تقویت کند. مچ دست را با دست دیگر به سمت پایین خم کند و 15 ثانیه نگه دارد. بعد آن را از حالت 90 درجه به حالت خنثی تا حدی که امکان دارد به سمت داخل قرار دهند. بعد 65 درجه آن را به سمت عقب و بعد به سمت خارج و داخل حرکت دورانی باعت وار حرکت را انجام دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ