خانواده ها حتما مراقب سودجویان گفتار درمانی باشند!

faateme1366
دبیر علمی همایش گفتار درمانی ایران نسبت به سوءاستفاده افراد سودجو و فاقد تخصص در زمینه اختلالات گفتار و زبان و تبعات منفی آن هشدار داد.

اکبر دارویی – عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: تشخیص، ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری بر عهده آسیب شناس گفتار و زبان (گفتار درمانگر) است. گفتاردرمانی یکی از رشته های توانبخشی است که به پیشگیری و درمان غیردارویی مشکلات گفتار و زبان می‌پردازد.

دبیر علمی پانزدهمین همایش گفتار درمانی ایران تصریح کرد: متاسفانه گاهی دیده می‌شود که برخی افراد که در این زمینه فاقد تخصص هستند، از ناآگاهی افراد و خانواده‌ها استفاده کرده و ادعا می‌کنند که می‌توانند مشکل آنها یا فرزندشان را رفع کنند و حتی تا جایی پیش می‌روند که مدعی درمان تضمینی هم می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه افزود: این گونه اقدامات سودجویانه که در سایر امور پزشکی نیز مسبوق به سابقه است، علاوه بر تحمیل هزینه به مراجع و خانواده، موجب تاخیر در بهبودی شده و بعضاً تبعات منفی هم در پی دارد.

دارویی اظهار داشت: براساس قوانین، دخالت نابجا در امور پزشکی و درمانی قابل پیگیری است و مراجعی هم برای رسیدگی به احقاق حقوق بیماران تعیین شده است.

دبیر علمی همایش گفتاردرمانی ایران خواستار توجه بیشتر رسانه‌ها به موضوع توانبخشی و معرفی بهتر خدمات توانبخشی شد و افزود: باید با اطلاع رسانی دقیق در مورد رشته های توانبخشی ضمن افزایش آگاهی‌های عمومی از میزان سوءاستفاده سودجویان کاست.

وی افزود: افراد و خانواده‌هایی که به دنبال رفع مشکلات گفتاری هستند باید از طریق صحیح و از مجاری رسمی مانند نظام پزشکی، معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها و انجمن گفتار درمانی، به جستجوی افراد متخصصی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته گفتار درمانی هستند، اقدام کنند.

مسئول روابط عمومی انجمن علمی گفتار درمانی ایران گفت: در وبسایت رسمی انجمن علمی گفتاردرمانی ایران (به نشانی issta.ir) اسامی اعضای این انجمن معرفی شده‌ و در آینده نزدیک اطلاعات اعضای دارای مجوز فعالیت در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف از همین طریق دراختیار همگان قرار خواهد گرفت.   

دبیر علمی پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران اظهار داشت: پانزدهمین همایش گفتاردرمانی ایران طی روزهای 7 و 8 اردیبهشت 96 در تالار ایوان شمس برگزار خواهد شد. گسترش ارتباطات بین دانشگاهی و بین رشته‌ای، ارائه یافته‌های جدید علمی در حوزه گفتاردرمانی و علوم مرتبط، گسترش رویکرد تیمی در درمان اختلالات گفتار و زبان و تبادل اطلاعات و تجربیات بالینی از جمله اهداف این همایش است.

دارویی تصریح کرد: این همایش فرصتی فراهم می‌کند تا اساتید، دانشجویان و علاقمندان گفتار درمانی موقعیّت علمی و حرفه ای خود را نقد و ارزیابی کرده و خود را برای حرکت به سوی آینده و تعالی و پیشرفت آماده کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ