پدر و جراح پیوند عضو دنیا درگذشت

samiira
توماس استارزل، جراح آمریکایی که اولین عمل جراحی پیوند کبد را انجام داده بود و نام خود را به عنوان پیشگام در عرصه پیوند عضو ثبت کرده بود، در ۹۰ سالگی درگذشت.

«توماس استارزل» آمریکایی کسی است که در سال ۱۹۶۳ برای اولین بار در دنیا اقدام به انجام عمل جراحی پیوند کبد کرد و این کار باعث ماندگاری نام او در تاریخ شد؛ اگرچه بیمار دریافت‌کننده کبد جان خود را از دست داد.
به گزارش bbc، بعد از تولید ترکیب دارویی برای جلوگیری از پس زدن عضو پیوندی، استارزل توانست نخستین عمل موفقیت‌آمیز پیوند کبد را در سال ۱۹۶۷ به سرانجام برساند و تاکنون هزاران بیمار با پیوند کبد از خطر مرگ نجات یافته‌اند.
او که لقب پدر پیوند دنیا را از آن خود کرده بود، از دهه ۱۹۸۰ مطالعات خود را روی تحقیقات دارویی انجام می داد. وی این لقب را به خاطر پیشرفت در حوزه پیوند عضو کسب کرده بود.
استارزل اولین عمل موفق پیوند کبد را با گرفتن عضو از جسد مرده تجربه کرد و سپس این فرآیند را با دوقلوهای همسان و خون تصفیه شده از خویشاوندان انجام داد. وی همچنین در پیوند کبد از حیوانات به انسان نیز پیشگام بود به طوری که برای اولین بار کبد میمون بابون را به انسان پیوند زد. او معتقد بود در زمان کمبود عضو پیوندی، استفاده از اندام‌های سایر حیوانات می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.
استارزل همچنین به دلیل مطالعات گسترده برای ساخت داروی ضد پس زدن عضو پیوندی نیز معروف شد و در سال های بعد داروهای پیشرفته‌تری را برای این قبیل عمل‌های پیوندی تولید کرد. با وجود تجربه بالایی که وی در پیوند کبد داشت، خود وی نقل کرده که در هر بار انجام عمل استرس شدیدی داشته زیرا معتقد بوده که بیماران جان خود را به دست های وی می‌سپارند و این برایش استرس‌زا بوده است. این جراح نامدار در جمع خانوادگی خود جان باخته است.

نارسایی کبدی را جدی بگیرید؟

منبع:سپیدآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ