چطور در دقیقه نود خانه تکانی کنیم؟

bagheri.mry
بسیاری از ما، به دلایل مختلفی مانند کسالت، کارمندی، بچه‌داری و... نمی‌توانیم خانه‌تکانی را از چند هفته قبل از اسفندماه شروع کنیم و انجام آن را تا زمانی (حدود یک‌هفته مانده به سال نو) به تعویق می‌اندازیم ولی در این ایام دیگر برای بخشی از کارها زمان کافی ندارید.

خانه‌تکانی عید از آن کارهایی است که همه افراد متفق‌القول می‌گویند اتفاقا نباید شب عید سراغ آن رفت.
اما بسیاری از ما، به دلایل مختلفی مانند کسالت، کارمندی، بچه‌داری و… نمی‌توانیم خانه‌تکانی را از چند هفته قبل از اسفندماه شروع کنیم و انجام آن را تا زمانی (حدود یک‌هفته مانده به سال نو) به تعویق می‌اندازیم ولی در این ایام دیگر برای بخشی از کارها زمان کافی ندارید. به‌عنوان مثال قالیشویی‌ها اغلب از شما قالی قبول نمی‌کنند یا تاریخ‌هایی برای تحویل به شما می‌دهند که دیگر گرهی از کار شما باز نمی‌کند. ضمن اینکه در این بازه زمانی به‌علت حجم بالای کارهای آنها ممکن است کیفیت کارشان پایین آمده و نتیجه نهایی، آن چیزی نباشد که شما انتظار دارید. اما چه باید کرد؟ راه‌حل‌های زیادی برای این مسئله وجود دارد. کافی است بین این حجم کار کلافه نشوید. از نخستین زمان خالی پیش روی‌تان استفاده کنید و کارها را سر و سامان بدهید.

دور خودتان نچرخید
اگر خیلی‌وقت است که دستی به خانه نکشیده‌اید یا به‌تازگی به جمع خانه‌دارها اضافه شده‌اید، احتمال دارد بین حجم زیاد کار سر در گم شود. قبل از شروع هر کاری، یک کاغذ و قلم بردارید؛ همه کارهایی که فکر می‌کنید باید انجام شوند را فهرست کنید. حالا از میان این کارها، آنهایی را که اگر انجام نشوند، لطمه‌ای به خانه‌تکانی شما وارد نمی‌شود حذف کنید و اولویت دوم در زمان مناسب را به آنها بدهید؛ مثلا مرتب‌کردن کابینت‌های بالای هود و سینک که نقش انباری را پیدا کرده‌اند. اگر به‌طور اساسی آنها را در این وقت کم مرتب نکنید، مشکلی به‌وجود نخواهد آمد. این کار را تا جایی ادامه دهید که به حجم معقولی از کار، متناسب با زمان پیش روی خود برسید. اولویت را به کارهایی بدهید که بیشترین تأثیر را در ظاهر خانه دارند. حالا فهرست‌تان را یک‌بار دیگر مرور کنید. سراغ کارها بروید و سعی کنید به‌ترتیب اولویت‌هایی که نوشته‌اید پایبند باشید.

اوقات خالی را کشف کنید
حیاتی‌ترین چیزی که شما این روزها به آن احتیاج دارید، وقت است. شما باید بتوانید با یک مجموعه کار، وقت‌ آزاد برای خودتان بخرید؛ مثلا می‌توانید، کارهای وقت‌گیر و آسان را یک در میان بچینید. فرض کنید در آشپزخانه مشغول تمیز‌کردن گاز و درون فر هستید. همزمان مقداری مایع‌شوینده مخصوص هم کنار دست‌تان داشته باشید تا بتوانید همزمان دیوارها، کابینت‌ها و سرامیک‌های اطراف گاز را نیز تمیز کنید. به همین راحتی می‌توانید مقداری زمان آزاد کنید. اگر خرید‌های غیرضروری ندارید، پاساژگردی‌ها را تعطیل کنید. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی این امکان را به شما می‌دهند تا بخش قابل‌توجهی از خرید‌هایتان را به روش غیرحضوری انجام دهید و این یعنی یک فرصت بزرگ برای رهایی از ترافیک که قاتل زمان است.

گزینه‌های جایگزین
اگر فهرستی از کارها را آماده کردید و دیدید که هنوز نمی‌توانید با این مقدار فعالیت در خانه، در زمان‌های خالی کنار بیایید، به گزینه‌های جایگزین فکر کنید. به‌عنوان مثال، اگر تعطیلات نوروز در خانه نیستید و قصد سفر دارید، مانند یک آخر هفته، فقط خانه را مرتب و تمیز کنید و بقیه کارهای اساسی را به بعد از عید موکول کنید. با این روش هم کیفیت کار شما بالاتر می‌رود و هم وزنه‌های زیادی را از روی اعصاب خودتان باز می‌کنید. یکی از کارهایی که تقریبا همه به آن فکر می‌کنیم فرستادن فرش‌ها به قالیشویی است. از مزایای انتقال این گزینه به بعد از عید این است که قالیشویی‌ها بعد از عید، کارهای کمتری دارند و راحت‌تر فرش‌های شما را قبول می‌کنند؛ ضمن اینکه زمان بیشتری برای هر فرش صرف می‌کنند و شست‌وشوی خوبی ارائه می‌دهند. این در حالی است که ممکن است این اتفاق به‌راحتی در قبل از عید دیده نشود.

یک دست صدا ندارد
لطفا در این زمان کم، از آن دسته از خانم‌هایی نباشید که می‌خواهند همه کارهای خانه را خودشان بی‌عیب و نقص انجام دهند. سراغ نیروهای کمکی خود در خانه بروید و بخش مشخصی از کارها را به آنها بسپارید. دیوارشویی، باز‌کردن پرده‌ها، مرتب‌کردن راه‌پله‌ها و… کارهایی هستند که می‌توانید آنها را به‌عهده مرد خانه بگذارید. مرتب‌کردن کتابخانه‌ها، کمد‌های لباس، تراس و هرجایی که فکر می‌کنید در توان فرزندان شماست را در فهرست کارهای این روزهای کودکان‌تان قرار دهید و بازه زمانی تعیین کنید تا نتیجه کار را به شما اطلاع دهند. نهایتا می‌توانید بعد از انجام قسمت‌های اصلی کار توسط فرزندان‌تان، شما کارها را به آن شکل که مدنظرتان هست، تمام کنید. اگر فکر می‌کنید این روش، در این فرصت اندک به شما کمک نمی‌کند، سراغ شرکت‌های خدماتی بروید. البته بهترین گزینه، کمک‌گرفتن از افرادی است که قبل از این توسط دوستان و آشنایان شما آزموده شده‌اند و سبک کار هرکدام را می‌توانید به‌راحتی بشناسید. سعی کنید این آخرین گزینه‌تان باشد تا به راحتی بتوانید هزینه‌های خانه را کاهش دهید.

منبع: همشهری آنلاین

7 مرحله برای خانه تکانی

نکات ایمنی که باید در خانه تکانی رعایت کنیم

هشدار برای عوارض خانه‌تکانی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ