تا نوروز 5 کیلو لاغر شوید!

پانته آ توتونپیان
چطور در روزهای باقی مانده تا نوروزتناسب اندامتان را به‌دست آورید؟

با این رژیم شوکه می‌شوید
هانیه جباری، کارشناس تغذیه، رژیم‌های شوک را این‌طور توضیح می‌دهد: معمولا ما توصیه نمی‌کنیم که از رژیم‌های کوتاه‌مدت و بسیار سخت برای لاغری استفاده شود اما اگر لازم باشد کسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین میزان لاغری را داشته باشد باید از رژیم‌هایی استفاده کند که اصطلاحا به آنها رژیم‌های شوک گفته می‌شود. رژیم‌های شوک مختلفی وجود دارند که پایه آنها این است که در این رژیم‌ها میزان چربی و غلات که منشا اضافه‌وزن هستند، بسیار کاهش یافته و حتی حذف می‌شوند. به‌علاوه انواع تنقلات، شیرینی و شکلات ممنوع است. 

چه زمانی باید از رژیم‌های شوک استفاده ‌شود؟
 پاسخ این سوال را از هانیه جباری، کارشناس تغذیه، بخوانید: نکته بسیار مهم این است که رژیم‌های شوک، رژیم‌های معمول و متداولی نیستند و نباید در دراز‌مدت مورداستفاده قرار بگیرند. در حقیقت گاهی اوقات از این رژیم‌ها استفاده می‌شود تا اگر بدن دچار سکون وزنی شده یا روند کاهش وزن کند شده، این سد شکسته و به کاهش وزن سرعت داده شود. این رژیم‌ها فقط باید در زمان یک هفته یا 10 روزه انجام شوند و بعد از آن فرد به رژیم غذایی روزمره خود که کم‌کالری است، بازگردد. اگر این رژیم‌ها در طولانی‌مدت استفاده شود، فرد هم با کمبود ریزمغذی‌ها مواجه خواهد شد و هم سطح سوخت و ساز بدنش بسیار کاهش خواهد یافت. 

با نوشیدن شیر 3 کیلو لاغر شوید
رژیم لبنیات در زمان یک هفته حدود 3 کیلو کاهش وزن ایجاد خواهد کرد. توجه داشته باشید باید رژیم را مو به مو رعایت کنید و هرگونه اضافه کردن، کم کردن یا جا‌به‌جایی مواد غذایی در این رژیم‌ها، باعث عدم حصول نتیجه خواهد شد. هرقدر اضافه وزن و درصد چربی بیشتر باشد و جنسیت مرد باشد، نتیجه بهتر خواهد بود و ممکن است کاهش وزن بیشتر از 3 کیلوگرم هم به دست آید.
  صبحانه: یک لیوان شیر کم‌چرب، دو عدد خرما، یک واحد میوه فصل غیر از موز‌ 
  ناهار: 2لیوان شیر کم‌چرب، 2عدد خرما، نصف موز‌
  عصرانه: یک لیوان شیر کم‌چرب، یک عدد خرما، یک واحد میوه فصل غیر از موز
  شام: یک عدد سیب‌زمینی متوسط آبپز، نصف سینه مرغ آبپز یا کبابی، سالاد بدون سس و روغن‌زیتون به اندازه دلخواه 

پروتئین بزن  لاغر شو!
رژیم شوک پروتئین 7 تا 10روزه است و پایه آن براساس حالت کتوز (در این حالت کبد چربی می‌سوزاند و به قند برای تولید انرژی تبدیل می‌کند) است. بنابراین کاهش وزن و سایز در این رژیم بسیار خوب است و توقع داریم 4 تا 5/4 کیلو در این 10 روز کاهش وزن داشته باشیم. اگر فرد غذای دیگری حتی یک عدد خرما جز مواردی که گفته می‌شود میل کند، بدن را از حالت کتوز خارج می‌کند و نتیجه‌ای عاید فرد نخواهد شد.
  صبحانه: 2عدد تخم‌مرغ آبپز، یک عدد سیب متوسط، یک فنجان قهوه تلخ
  ناهار: 200 تا 250گرم پروتئین مثل گوشت مرغ، ماهی یا گوشت قرمز به شکل آبپز یا کبابی، یک ظرف بزرگ سالاد فصل بدون سس یا روغن‌زیتون، یک استکان آب کرفس
  عصرانه: یکی از این موارد: یک لیوان آب گوجه فرنگی‌ یا یک لیوان شیر کم‌چرب‌ یا یک عدد موز کوچک
  شام: 100 تا 150گرم پروتئین مثل گوشت مرغ، ماهی یا گوشت قرمز، یک عدد هویج، یک عدد کدو و یک عدد گوجه‌فرنگی و آبلیمو ترش تازه

یک رژیم اجباری و پرهیاهو به‌نام جنرال موتورز
در میان رژیم‌های مختلف و گفت‌وگوهای پیرامون آن شرکت جنرال موتورز کارمندان خود را مجبور کرد یک رژیم غذایی 7روزه بگیرند که بیشتر جنبه پاکسازی بدن داشت اما این رژیم هم جزء رژیم‌های شوک برای کاهش وزن محسوب می‌شود. این برنامه‌ غذایی برای همه گروه‌های سنی مناسب شناخته شده و حتی گفته شده که خیلی افراد توانسته‌اند با این رژیم در یک هفته تا ۸ کیلو از وزن خود را پایین بیاورند. 8 تا 12 لیوان آب در تمام روزهای این رژیم یک نکته ضروری است. به‌علاوه باید توجه داشته باشید که جز مواردی که در روزهای مختلف رژیم آمده هیچ غذای دیگری نباید مصرف کرد. 

دستور رژیم جنرال موتورز
  روز اول: میوه‌های تازه جز موز، انگور، خربزه 
  روز دوم: انواع سبزیجات جز سیب‌زمینی به‌صورت خام یا پخته به میزان دلخواه. توجه شود که نباید در طبخ سبزیجات از روغن استفاده شود.
  روز سوم: ترکیب روز اول و دوم. هر میوه و سبزیجاتی که دوست دارید، می‌توانید مصرف کنید البته جز موز، انگور، خربزه و سیب‌زمینی
  روز چهارم: شیر و موز. در طول روز می‌توانید ۸ تا ۱۲عدد موز و تا ۳ لیوان شیر مصرف کنید.
  روز پنجم: گوجه‌فرنگی. در این روز می‌توانید یک فنجان برنج برای ناهار و 6 تا 7 گوجه‌فرنگی در طول روز بخورید. از آنجا که احتمال دارد در بدن‌تان میزان بالایی اسید اوره تولید شود، بهتر است مصرف آب را به ۱۲ تا ۱۵ لیوان برسانید.
  روز ششم: یک فنجان برنج. برای ناهار یک فنجان برنج مصرف کنید و باقی‌مانده روز را مثل روز سبزیجات بگذرانید.
  روز آخر: آب میوه و سبزیجات. در این روز اجازه دارید یک فنجان برنج و هرقدر دوست دارید سبزیجات و آبمیوه موردعلاقه‌تان را بخورید.       

چطور وزن را تثبیت کنیم؟ 
بدن طی یک هفته رژیم، کالری بسیار کمی دریافت کرده و اگر بعد از رژیم با برنامه غذایی پرکالری خصوصا شیرینی و شکلات آغاز شود، وزن از دست رفته به راحتی و به سرعت بازخواهد گشت. برای پیشگیری از بازگشت وزن کم شده، باید تا یک هفته پس از رژیم هم برنامه غذایی با مقدار کم و کالری کم استفاده شود. 

نظر کارشناسان چیست؟
دکتر کوروش جعفریان درباره مکانیسم رژیم‌های سریع و کوتاه‌مدت می‌گوید: به‌طور کلی چندین راه برای کاهش وزن وجود دارد و یکی از سریع‌ترین این روش‌ها کاهش آب بدن است. در رژیم‌های کم کربوهیدرات هم مقدار بسیار کمی کربوهیدرات به بدن وارد و هم میزان بالایی از ذخیره کربوهیدرات مصرف می‌شود، بنابراین باعث کاهش وزن زیادی می‌شود که باز هم سه‌چهارم این کاهش وزن از دست دادن آب خواهد بود. رژیم‌های کم سدیم، کم فیبر و دیگر رژیم‌های عجیب و غریب هم، همگی برمبنای از دست دادن آب است. 

آیا عوارض دارد؟
اگر آب را از بدن یک فرد خارج کنید به راحتی در یک هفته 3 تا 4 کیلو کاهش وزن خواهد داشت‌ که اگر این رژیم‌ها با هم ترکیب شوند امکان دارد که حتی کاهش وزن بیش از 3کیلو در هفته را هم به همراه داشته باشند. این رژیم‌ها به هیچ عنوان مبنای علمی ندارند، موقت هستند و جز ضرر چیزی برای فرد به همراه نخواهند داشت. علاوه بر تمام اینها، بعد از مدتی می‌بینیم که وزن از دست رفته حتی بیشتر از قبل باز‌می‌گردد. 

حداقل 6 ماه زمان لازم است
دکتر جعفریان رژیم صحیح را این‌طور توضیح می‌دهد: حتی اگر قرص، رژیم، دمنوش و… وجود داشته باشد که کاهش وزن ایجاد می‌کند، درمان محسوب نمی‌شود. درمان یعنی تغییر رفتارهایی که سبب چاقی می‌شوند و تا این رفتارها، سبک زندگی، استرس‌ها، نوع غذا خوردن و… اصلاح نشود، هیچ رژیم و قرص و حتی جراحی نتیجه نخواهد داشت. اصلاح این رفتارها هم حداقل 6 ماه تلاش مستمر و تکرار نیاز دارد تا به نتیجه برسد. 

4کیلو در ماه متعادل است
یک رژیم متعادل به‌طور میانگین ماهانه حدود 4 کیلو وزن را کاهش خواهد داد که باتوجه به ویژگی‌ها و وضعیت سلامت و سن فرد ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. این رژیم عوارضی برای فرد نخواهد داشت و به‌تدریج کاهش وزن را به دنبال دارد.

از پوست‌تان غافل نشوید
سایت Livestrong درخصوص عوارض لاغری سریع می‌نویسد: معمولا در کاهش وزن بسیار سریع، شل شدن پوست بازو، شکم و پاها اتفاق می‌افتد زیرا پوست کشش و انعطاف خود را از دست می‌دهد. این قضیه می‌تواند به اندازه خود چاقی برای‌تان مشکلات زیبایی ایجاد کند. 

وقتی جراحی شما را تهدید می‌کند
اگرچه اضافه‌وزن به خودی خود می‌تواند باعث پیشرفت سنگ صفرا شود و کاهش وزن مفید است، اما کاهش وزن به‌طور سریع و کوتاه‌مدت هم می‌تواند دقیقا مانند چاقی عمل کرده و باعث سنگ صفرا شود. این عارضه با علائمی مثل درد شکم، حالت تهوع و… شناخته می‌شود و گاهی اوقات تا آنجا پیش می‌رود که نیاز به جراحی و برداشتن آن وجود دارد.

عضله و استخوان  از دست ندهید لطفا!
باید بدانید هنگامی که سعی دارید به سرعت وزن خود را کم کنید، فقط چربی نیست که ازبین می‌رود. مطالعه‌ای که در سال 2012 در مجله «اشتها» چاپ شد، نشان می‌دهد کاهش وزن در زمان کوتاه می‌تواند باعث از دست رفتن بافت عضلات و حتی تحلیل استخوان‌ها شود. 

کبد را نشانه گرفته‌اید
در حالی که بیماری کبد چرب معمولا در ارتباط با چاقی است اما کاهش وزن سریع، هم می‌تواند عاملی برای کبد چرب محسوب شود. 

مراقب ریزمغذی‌ها باشید
کمبود ریزمغذی‌ها و مواد ضروری برای بدن هم در‌نتیجه کاهش وزن سریع اتفاق می‌افتد. از آنجا که این رژیم‌ها معمولا با حذف بسیاری از مواد غذایی لازم برای بدن اتفاق می‌افتد، می‌تواند بدن را با کاهش شدید مواد مغذی و سوء‌تغذیه مواجه کند. 

کچلی همراه کاهش وزن
یکی از علل ریزش مو، کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی است و در افرادی که به‌طور بسیار سریع کاهش وزن دارند یک اتفاق شایع است.  

منبع: مجله ی زندگی ایده آل  

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ