خبر خوب برای کلیه خراب ها!

faateme1366
مسئول گروه تحقیقاتی کلیه پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه استفاده ازسلول های بنیادی در پیوند کلیه یکی از طرح های مهم این مجموعه است،گفت:محققان رویان درمرحله نخست درصدد کاهش مصرف داروهای مهارکننده سیستم ایمنی و جایگزینی سلول های بنیادی هستند.

دکتر رضا مقدسعلی افزود:پیشگیری ازابتلا به بیماری های عفونی در بیماران پیوندی و افزایش بقای پیوند کلیه از جمله مزایایی این اقدام است که در راستای ارائه خدمت بهتر به بیماران کلیوی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه بیماران کلیوی بعد از پیوند باید داروهای مهار کننده سیستم ایمنی مصرف کنند تا احتمال بقای پیوند افزایش یابد، گفت: این داروها اثرات جانبی زیادی دارند و محققان این مجموعه در تلاش هستند تا با استفاده از سلول های بنیادی، میزان مصرف این داروها را به حداقل ممکن برسانند.
مقدسعلی زمان شروع این طرح را حدود 2 سال قبل اعلام کرد و ادامه داد: این طرح وارد مرحله مطالعاتی انسانی شده و امیدواریم تا پایان سال آینده با اجرای آن ضمن افزایش بقای پیوندکلیه از میزان مصرف داروها کاسته شود.

وی اظهار کرد که کاهش داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و بقای پیوند کلیه با استفاده از سلول های بنیادی کار جدیدی است و محققان در تلاشند تا بهترین شرایط را برای کسب مطلوب ترین نتیجه بدست آورند.

مسئول گروه تحقیقاتی کلیه پژوهشکده سلولهای بنیادی پژوهشگاه رویان گفت: فاز مطالعاتی این طرح به پایان رسیده و پروتکل اجرایی آن نیز تایید شده و امیدواریم بتوانیم آنرا تا پایان سال آینده بر روی تعداد محدودی از بیماران کلیوی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه نمی توان در حال حاضر داروهای مهارکننده سیستم ایمنی را قطع کرد، گفت:قطع دارو می تواند سبب دفع پیوند کلیه شود. لذا محققان باتوجه به مطالعات انجام شده درصدد هستند تا اثربخشی سلول های بنیادی به صورت کامل مورد تایید قرار گیرد و با انجام این طرح، مشکلی برای این افراد به وجود نیاید.

مقدسعلی ادامه داد: در برخی از کشور نیز این کار در حال انجام است تا بیماران کلیوی علاوه بر رهایی از درد و رنج دیالیز از بقای پیوند کلیه بهره مند شوند.
سالانه حدود سه هزار نفر از بیماران کلیوی، پیوند کلیه دریافت می کنند که در سال 93، 56 درصد آنان کلیه دریافتی را از افراد دچار مرگ مغزی دریافت کردند.
هرساله افراد جدیدی به جمع بیماران کلیوی اضافه می شوند، فشار خون بالا، دیابت از عوامل مهم بروز نارسایی کلیه هستند و براساس اعلام وزارت بهداشت حدود 10 میلیون نفر در کشور به فشار خون و دیابت مبتلا می باشند که بیش از نیمی از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ