برای شب عید ماهی شمال بخریم یا جنوب؟

پانته آ توتونپیان
یک شب عید است و یک سبزی‌پلو و ماهی‌اش! هرقدر هم از ماهی خوش‌تان نیاید، حداقل همین یک شب امتحانش کنید و بگذارید بدن‌تان از دریافت مواد مغذی ماهی خوشحال شود! البته ممکن است علت اینکه از ماهی خوش‌تان نمی‌آید، نوع انتخاب‌تان باشد یا مثلا شیوه طبخش! اصلا می‌دانید ماهی شمال و جنوب چه فرقی با هم دارند؟ کدامش برای سبزی‌پلو با ماهی شب عید به درد می‌خورد؟ بهترین شیوه طبخ ماهی کدام است و چطور باید خوشمزه‌اش کنید؟ هیچ می‌دانید چه چیزهایی خوب است در سفره غذای‌تان برای همراهی ماهی داشته باشید؟ برای آنکه به جواب‌های درست و دقیقی برسید، خوب است با نگاه طب سنتی به «ماهی» و «ماهی‌خوری» آشنا شوید و ببینید متخصصان طب سنتی چه پیشنهادی برای ماهی شب عید دارند و چه چاشنی‌هایی را برای همراهی ماهی به شما توصیه می‌کنند، با ما همراه باشید. ستاره سمائی

بهترین ماهی‌ها برای سبزی‌پلو!
  اگر حوصله تیغ ماهی را ندارید، شیر اقیانوسیه و خلیج و همین‌طور ماهی هوکی گزینه‌های خوبی برای شماست؛ ماهی شیر هم ید زیــــادی دارد و هم 
ویتامین D‌بالایی. بهترین روش پختش هم کباب یا سوخاری کردن است. ضمن اینکه گوشت ماهی شیر به خاطر زندگی در آب‌های شور، خوش‌نمک است و برای پخت نیاز به نمک ندارند! فیله ماهی هوکی را هم می‌توانید سوخاری کنید.
  اگر دنبال یک گوشت نرم هستید و حوصله مزه‌دار کردنش را هم دارید، پیشنهاد ما ماهی شوریده است که هم می‌توانید با مرزنجوش و مرزه یا پودر تخم گشنیز و کمی فلفل سیاه بوی زهمش را گرفته و سرخ کرده یا اینکه شکمش را با سبزی‌های معطر و نمک و فلفل پر کنید.
  ماهی حلوا هم یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای سبزی پلوی شب عید است؛ مزه خوبی دارد و می‌توانید با قدری نمک و زردچوبه خوشمزه‌ترش هم بکنید.
  اگر باربکیو دارید، ماهی کفال که با آب نارنج طعم‌دار شده، می‌تواند طعم خوبی به سبزی‌پلوی‌تان بدهد؛ فقط یادتان باشد این ماهی هرچه درشت‌تر باشد، 
خوش طعم‌تر است.
  اگر از بوی ماهی‌های جنوب عاجزید اما دل‌تان امگا۳ می‌خواهد، حتما یکی از انواع ماهی‌های سرخو را امتحان کنید چون از لذیذترین ماهی‌های پرچرب دریای جنوب است. گوشتش سفید متمایل به صورتی و بسیار لطیف است و هم می‌توانید کبابش کنید و هم سرخ؛ فقط یادتان باشد سرخوی عینکی تیغ‌های بسیار سفت و محکمی دارد!
  ماهی آزاد، سالمون و تیلاپیا هم از دیگر گزینه‌هایی هستند که هم می‌توانید آنها را در فر پخته یا سرخ‌شان کنید. 
  با همه این حرف‌ها، بهترین ماهی‌ها از دید متخصصان طب سنتی ماهی‌های قزل‌آلا و سفید است که رطوبت کمتری دارند و هضم‌شان برای بدن ساده‌تر از سایر ماهی‌هاست؛ بنابراین بهترین نوع ماهی برای مصرف مداوم هستند.

این‌طوری بپزید…
یکی از پرطرفدارترین روش‌های پخت ماهی که هم حسابی بویش را می‌گیرد و هم خوش‌خوراکش می‌کند، سوخاری کردن است. اما اگر سبک زندگی سالمی داشته باشید، از آن همه روغنی که جذب پودر سوخاری می‌شود، خوش‌تان نخواهد آمد! در این صورت می‌توانید چند دقیقه قبل از خاموش کردن شعله گاز، در تابه را بگذارید تا پودر سوخاری همراه با پوست ماهی از آن جدا شود.
کباب کردن هم یکی دیگر از روش‌های پرطرفدار پخت ماهی است که معمولا در پیک‌نیک‌ها یا در خانه به شرط وجود باربیکیو مورد استقبال قرار می‌گیرد و مزه خوبی به ماهی می‌دهد.  اگر باربیکیو ندارید اما دل‌تان می‌خواهد به روشی سالم ماهی را بپزید، می‌توانید آن را با پودر گشنیز، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه طعم‌دار کرده، لای فویل بپیچید و در فر بگذارید؛ فقط فویل را کمی چرب کنید تا بعد از طبخ ماهی، راحت از آن جدا شود. در این شیوه ماهی در طعم موادی که به خوردش رفته، همراه با چربی خودش پخته و بسیار خوش‌طعم می‌شود. 
درنهایت بخارپز کردن و آبپز کردن هم دو روش سالم طبخ همه مواد غذایی ازجمله ماهی است اما به خاطر اینکه بوی زهم ماهی در این روش‌ها از بین نمی‌رود، چندان مورد استقبال نیست. اما اگر با این بو مشکلی ندارید، بدانید که در این روش‌ها تمام مواد مغذی ماهی به‌طور کامل حفظ می‌شود.

بهترین روش طبخ
گفتیم ماهی را می‌توان به روش بخارپز، سرخ‌کردنی، سوخاری و کباب کردن آماده کرد. البته ماهی‌های دریای خزر، مزاج سرد و تر دارند و بلغم‌زا هستند که بهتر است از روش‌های کباب کردن و سرخ کردن برای پخت آنها استفاده کرد. به‌علاوه اینکه باید کمتر از بخارپز کردن استفاده شوند. برای مزه‌دار کردن ماهی هم، نارنج بهتر از لیمو است و بهتر است هر دو تازه مصرف شوند. اگر هم می‌خواهید ماهی را سرخ کنید، متخصصان طب سنتی می‌گویند بهتر است ابتدا ماهی را در سسی شامل روغن کنجد و ادویه آویشن و نهایتا مقداری آرد خوابانده و بعد سرخ شود تا طبعش کمی متعادل شود. ضمن اینکه از روغن کنجد (با حرارت کم و مدت زیاد) استفاده کنید تا اسیدهای چربی (امگا۳) که در فرآیند سرخ کردن ماهی ازبین می‌روند، جایگزین شوند. 
در طب سنتی بهترین شیوه پخت ماهی این است که ماهی بدون پوست را با سیر رنده شده یا آب سیر و ادویه ماساژ داده، مقداری پیاز حلقه شده را کف تابه چیده و ماهی را روی آن قرار دهید. در تابه را ببندید تا ماه

ی با بخار پیاز بپزد؛ به این ترتیب قابلیت هضم ماهی که طبع سردی دارید، بیشتر می‌شود. 
در ضمن، بهترین سبزی برای همراهی ماهی، جعفری است که به هضم آن کمک می‌کند؛ همان‌طور که یکی از سبزی‌های اصلی در ماهی شکم‌پر هم جعفری است!
راستی! یادتان باشد بعد از خوردن این غذا چند دانه خرما میل کنید تا مزاج‌تان به‌هم نریزد و به اصطلاح سردی‌تان نشود!

بدترین همراهان ماهی!
شنیده‌اید قدیمی‌ها می‌گویند: «‌با ماهی، ماست نخورید وگرنه کک‌مکی می‌شوید!» طب سنتی در کل با 
«درهم خوری» مخالف است، به‌خصوص با همزمان خوردن غذاهای پخته و چاشنی‌های خام! درست همین کاری که همه ما ایرانی‌ها در چیدن سفره و رنگین‌کردنش انجام می‌دهیم! کنار غذاهای‌مان یک عالم ماست و سالاد و ترشی و… می‌گذاریم و بعد از خوردن همه اینها با هم، متعجبیم که چرا سنگین شده‌ایم یا دل‌درد گرفته‌ایم؟!
به گفته متخصصان طب سنتی، غذاها ۴مرحله هضم را پشت‌سر می‌گذارند تا به بافت‌های بدن یعنی پوست و گوشت و خون و… تبدیل شوند. حالا اگر این هضم‌ها کامل و درست نباشد، غذاها باز هم تبدیل به بافت‌های بدن می‌شوند با این تفاوت که بافت خوب و سالم و کامل و شفافی که باید، تشکیل نخواهد شد! مثلا پوستی درست می‌شود که کدر است و به زیبایی و شفافی یک پوست سالم نیست و این اتفاق به خاطر فضولاتی است که در بافت باقی مانده و هضم‌ها به‌خوبی صورت نگرفته!
ضمن اینکه هرچه غذایی که می‌خوریم، طبعش سردتر باشد، مثل این است که می‌خواهیم غذا را با شعله بسیار کم بپزیم؛ مسلما غذا به خوبی پخته نمی‌شود! بنابراین خوردن ماست که طبع سردی دارد، همراه با ماهی که آن هم در میان گوشت‌ها سردترین طبع را دارد، باعث تولید خلط خام زیادی در بدن می‌شود و درنهایت بافت‌های تازه بدن، آن‌طور که باید و شاید، زیبا و شفاف و سالم نخواهند بود.
به‌همین ترتیب همراهی تخم‌مرغ با ماهی، چه به‌صورت پخت همزمان-در ماهی سوخاری با آرد و تخم‌مرغ- و چه به‌صورت همراه خوردن آنها، خوب نیست و مصرف دراز‌مدت و زیادش می‌تواند باعث مشکلاتی مثل‌ فساد هضم، مشکلات روده‌ای، نقرس، بواسیر و… شود.
از دیگر موادی که برای همراهی ماهی نامناسبند، می‌توان به سس سفید (در سالاد) اشاره کرد که جزء خوردنی‌های غلیظ‌کننده خون و دیگر مواد بدن هستند و آثار سوء زیادی دارند و خوردن آنها به‌طور کلی و به‌ویژه همراهی‌شان با ماهی اصلا توصیه نمی‌شود.
یادتان باشد روزی که می‌خواهید ماهی میل کنید، شیر، ماست، دوغ و سایر لبنیات را مصرف نکنید که هضم ماهی به خودی خود طولانی است و مصرف غذاهای سرد و بلغمی‌مزاج باعث افزایش درد مفاصل، مشکلات گوارشی، احساس خواب‌آلودگی و سنگینی می‌شود. 

منبع:مجله ی سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ