پارگی ابرو، پلک و پیشانی قابل ترمیم است؟

a.mahammadi
در چهارشنبه آخر سال ما ایرانی ها که مثلا جشن گرفته می شود، یک عده انسان... دور هم جمع می شوند تا به خود و دیگران صدمه های جبران ناپذیر وارد کنند و گویا این کار شادشان هم می کند.یکی از این صدمات پارگی ابرو، پلک و پیشانی است که در این مقاله بررسی شان می کنیم .

ختر خانمی می‌گوید چند سال قبل دچار بریدگی‌های متعددی در دست و صورت شده. این حادثه در اثر خرد شدن شیشه روی سرش در چهارشنبهسوری
ایجاد شده است. البته بریدگی‌های روی دست و صورت عمیق نیستند و فقط
جوشگاهی از آنها به جای مانده که رنگ آن با پوست کمی متفاوت است ولی تغییر رنگ در پوست پیشانی و از بین رفتن قسمت انتهایی ابرو کاملا واضح است و باید با مواد آرایشی، جوشگاه‌ها را بپوشاند؛ اگرچه می‌گوید با وجود این کارها باز هم معلوم است. مشکل دیگر او جمع شدن پلک چشم است که به گفته دیگران در زمان خواب کمی باز می‌ماند ولی هنگام باز بودن چشم‌ها چندان محسوس نیست. او از ما خواسته درباره از بین بردن لکه‌های کمرنگ روی پیشانی و خطری که باز ماندن چشم ممکن است در آینده ایجاد کند، با متخصصان سلامت گفت‌وگو کنیم.

پارگی ابرو قابل ترمیم است؟

همه ضربات واردشده به پوست اگر عمقی باشند، باعث تغییر شکل جدی روی پوست می‌شوند و در اصطلاح اسکار یا جوشگاهی ایجاد می‌کنند که به درمان نیاز دارد. البته حتی در همین مواقع هم ترمیم پوست به نوع پوست فرد، نژاد، رنگ، ژنتیک و… بستگی دارد پس جوشگاه‌ها در همه افراد به‌ طور یکسان و یک شکل تشکیل نمی‌شود و در بعضی از افراد شدیدتر و واضح‌تر است. جوشگاه‌ها به چند شکل ایجاد می‌شوند؛ ممکن است به صورت گوشت اضافه باشند یا فقط تغییر رنگی روی پوست ایجاد کنند. گاهی هم باعث فرورفتگی یا کشیدگی شوند (مانند آنچه که در سوختگی‌ها اتفاق می‌افتد).

برای ابروی ازدست‌رفته باید با کاشت فولیکول‌های مو از جای دیگری از بدن که شبیه ابرو است، استفاده ‌شود. همچنین هنگام کاشت فولیکول باید به جهت رویش موهای ابرو هم دقت کرد. این روش در حال حاضر بهترین روش برای پرکردن ناحیه آسیب‌دیده است اما مشکلی که وجود دارد، رشد زیاد موهای پیوندی است که باید مدام کوتاه شود.اگر مقدار ابروی از دست رفته زیاد نیست، بهتر است با همان مواد آرایشی پر شود.

پارگی پلک هم قابل ترمیم است؟

دکتر مسعود داوودی،عضو هیئت‌علمی دانشگاه بقیه‌ا…(عج):

اما در مورد پلک باید دید آیا جوشگاه مانع بسته شدن آن شده یا نه؟

گاهی با برداشتن بافت جوشگاه و جراحی احتمال برگرداندن عملکرد طبیعی پلک وجود دارد اما وقتی تخریب خیلی زیاد است نیاز به پیوند از پلک مقابل یا پلک تحتانی است. بعد از عمل زیبایی پلک، چشم بیمار ظاهر طبیعی پیدا می‌کند و عملکرد پلک چشم هم به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

دکتر حمید ملکان‌راد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ارتش:

پاره شدن بخشی از پلک چشم یا جمع شدن آن در اثر سوختگی یا ضربه‌های محکم
به لایه‌های زیرین پوست اتفاق می‌افتد. در این مواقع، پوست پلک جمع می‌شود
و چشم مصدوم با چشم سالم قرینه نخواهد بود و در ظاهر زیبایی فرد تاثیر می‌گذارد اما گاهی پارگی و صدمه خفیف است و فرد می‌تواند چشم خود را ببندد و 2 لایه پلک تقریبا روی هم قرار می‌گیرند.در این مواقع خطری چشم را تهدید نمی‌کند ولی در مواقعی که پلک‌ بالا و پایین هنگام بستن چشم به هم نمی‌رسند و چشم نیمه‌باز می‌ماند، به‌تدریج سلامت خود را هم از دست می‌دهد. پس ترمیم ضایعه ضروری است.

ترمیم به میزان آسیب وارده بستگی دارد. اگر پلک چشم جمع شده و آثار زخم
باقی مانده باشد باید به ملایمت لایه پوستی و زیرپوستی آسیب‌دیده برداشته و
سپس پلک بالا و پایین به هم دوخته شود. این کار برای این است تا متوجه شویم چه مقدار از پوست در اثر آسیب، تخریب شده چون باید مقدار پوست کاهش‌ یافته را به وسیله پیوند جبران کنیم. بهترین محل برای پیوند از پلک مقابل است. در غیر این صورت می‌توان از پوست پشت گوش نیز استفاده کرد، به ‌خصوص در سوختگی‌ها معمولا از ناحیه گوش، پوست پیوندی برداشته می‌شود. اگر عضله آسیب ببیند، ترمیم دشوارتر خواهد شد. در این مواقع از پلاک‌هایی که جنس آنها از طلاست، استفاده می‌شود. وزن پلاک باعث بسته شدن پلک می‌شود.
به نظر می‌رسد مشکل این بیمار زیاد شدید نباشد. در بعضی از مواقع می‌توان
از داروهایی که خاصیت ترمیم‌کنندگی دارند، استفاده کرد. البته این داروها
صرفا برای کاهش دادن تغییر شکل‌های جزیی ایجادشده است و دارو باعث بازسازی
پوست از بین رفته نمی‌شود.

پارگی پیشانی هم قابل ترمیم است؟

جوشگاه‌های روی پیشانی باید توسط متخصص پوست دیده شوند. استفاده از دارو و لیزر
شاید مفید باشد ولی جوشگاه‌های بزرگ ابتدا توسط عمل جراحی برداشته و به
برش‌های نازک‌تر تبدیل می‌شوند و سپس با لیزر همان منطقه ترمیم خواهند شد.

منبع: سیمرغ

نظر دکتر عادل محمدی درباره جراحی پلک (بلفاروپلاستی)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ