آیا می دانستید روزانه نفت می خورید؟

faateme1366
ما اغلب تصور می‌کنیم از نفت فقط برای سوخت استفاده می‌شود، مثل بنزین، سوخت جت، گازوییل و امثال آن. اما از هر ۱۵۹ لیتر نفت تنها ۷۳.۴ لیتر آن سوخت است، یعنی فقط ۴۶ درصد نفت تولیدی به مصرف سوخت می‌رسد. خوب پس بقیه آن چه می‌شود؟

در سال ۱۸۷۲ یک شیمی‌دان به نام رابرت چزبرو روشی اختراع کرد تا از ته مانده مواد نفتی پمادی روغنی استخراج کند. نام این ماده چه بود؟ وازلین. چند سال بعد یعنی در ۱۹۱۳ خواهر مردی به نامه توماس ویلیامز شروع به افزودن یک ماده تیره رنگ به آن کرد. آنها نام شرکت آرایشی خود را «می‌بلین» گذاشتند.

خیلی زود صدها محصول دیگر از مشتقات نفتی وارد بازار شد مانند شمع، واکس‌ها، آمونیاک و حتی آدامس‌های شیرین!

بسیاری از ما سعی می‌کنیم مصرف مواد سوختی خود را کاهش دهیم، بیشتر وسایل حمل و نقل عمومی سوار شویم و کمتر از ظروف پلاستیکی استفاده کنیم. اما واقعیت این است که محصولات حاصل از نفت خیلی بیشتر از فقط حمل‌ونقل است.

در حالی که شرکت‌های آرایشی ادعا می‌کنند تمامی مواد زیان‌آور حاصل از مشتقات نفتی را از محصولات خود حذف کرده‌اند، اما محققان هنوز از خطراتی می‌گویند که بسیاری را نگران می‌کند.

محصولات نفتی مانند روغن معدنی اگر وارد بدن شوند دفع نمی‌شوند و بعضی از تحقیقات از سرطان‌زا بودن آنها می‌گوید.

پس برای آنکه رفع نگرانی شود، موقع خرید محصولات آرایشی دقت کنید آیا این مواد در آنها بکار رفته است:

روغن معدنی

پترولاتوم

پارافین مایع

روغن پارافین

محصولی که باورتان نمی‌شود از مشتقات نفتی باشند:

1- آدامس

بله این حقیقت دارد. خاصیت نرم و جویدنی آدامس از مواد حاصل از نفت مانند موم‌‌ها، استئاریک اسید، گلیسیرین، لانولین و دیگر مواد نفتی تحت نام «مواد پایه آدامس» هستند.

2- جوراب‌های زنانه

جوراب‌های زنانه از الیاف نایلون ساخته می‌شوند که از مشتقات نفتی به نام ترموپلاستیک هستند.

3- لوازم آرایشی

بسیاری از لوازم آرایشی مانند روژلب و لوسیون‌ها از مشتقات نفتی ساخته شده‌اند. پارافین وکس، برای مثال، ماده خمیری روژلب است که به راحتی مالیده می‌شود. با توجه به میزان خوردن روژلب توسط خانم‌ها، شاید وقت آن رسیده که آن را عوض کنید.

4- روکش‌های نچسب

قابلمه‌های با پوشش تفلون که خیلی مورد علاقه شماست، تمامی از ماده شیمیایی به نام PFC ساخته شده که از مشتقات نفتی می‌باشد. این مواد سرطان‌زا هستند، و به کبد آسیب می‌رسانند. اگر می‌خواهید عوض کنید، به سراغ ظروف چدنی بروید.

5- مدادهای شمعی

تمامی مدادهای شمعی به نام «کرایولا» از واکس پارافین ساخته شده‌اند و از مشتقات نفتی هستند. واکس پارافین در ساخت شمع و براق کردن سیب و شکلات هم بکار می‌رود.

6- الیاف مصنوعی

تمامی پارچه‌هایی که چروک نمی‌شوند از پلی‌یستر ساخته شده‌اند، ماده‌ای که محصول پالایشگاه‌های نفتی است. در این مورد همه‌چیز بد نیست. منسوجات پلی‌یستر کاملا قابل بازیافت و تبدیل شدن به منسوجات نو هستند.

7- آسپیرین

آسپیرین یکی از پرمصرف‌ترین مواد دارویی است که در چندین دهه اخیر ساخته شده است و مصرف آن بسیار گسترده است. بیشتر آسپرین‌هایی که اکنون ساخته می‌شود از ماده‌ای به نام بنزن استفاده می‌کنند که معمولا از مشتقات نفتی بدست می‌آید.

8- وسایل ورزشی

توپ گلف، بسکتبال، راکت تنیس و چوب اسکی همگی به نوعی از مشتقات نفتی هستند.

9- دندان مصنوعی

در ساخت همه دندان‌های مصنوعی جدید از مواد رنگی کربنی استفاده می‌شود و این مواد رنگی از منابع زغال سنگ و نفت ساخته می‌شوند.

10- خمیردندان

خمیردندان بیش از هرمحصول دیگری از مواد نفتی استفاده می‌کند. پولوکسامر۴۰۷ برای مثال ماده‌ای است که باعث حل شدن مواد نفتی در آب می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ