انسداد روده چگونه رخ می دهد؟

a.mahammadi
گاهی بدلیل وجود راه بند های مختلف، جریان رو به جلو و پیشروی محتویات روده متوقف می شود که به این شرایط انسداد روده اطلاق می گردد.

یک فوق تخصص بیماری های گوارش با اشاره به اینکه انسداد روده می‌تواند در هر سنی از نوزادی تا سالخوردگی، انسان را گریبانگیر کند، هشدار داد: در صورت مشاهده علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ مداوم، درد و ورم شکم در اولین فرصت به پزشک مراجعه نموده و از انجام درمان های خودسرانه بپرهیزید.
 علی علی عسگری انسداد روده را یک بیماری ناشایع اما خطرناک عنوان کرد و گفت: گاهی بدلیل وجود راه بند های مختلف، جریان رو به جلو و پیشروی محتویات روده متوقف می شود که به این شرایط انسداد روده اطلاق می گردد.
وی ادامه داد: علل متنوعی ایجادکننده این عارضه در افراد هستند؛ بطوریکه رشد تومورها در روده می تواند موجب بسته شدن مجرای روده ها شود. همچنین بر هم خوردن تنظیم حرکات روده ها و تغییراتی که در غلظت یون های مختلف خون رخ می دهد، ممکن است باعث بروز حالت تنشی در روده ها و در نتیجه انسداد آنها شود.
این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، درد شکم، حالت تهوع و استفراغ را از جمله علایم انسداد روده دانست و افزود: چنانچه تشخیص و درمان این عارضه طولانی شود، بیمار دچار عدم اجابت مزاج خواهد شد؛ بطوریکه شکم فرد کار نمی کند و هر چه مصرف کند به صورت استفراغ بالا می آورد. به دنبال آن، درد شکم بتدریج تشدید شده و دچار تورم می شود و در صورت ادامه این روند بیمار بطور حتم باید تحت عمل جراحی قرار گیرد. در صورت عدم درمان به موقع و فوری انسداد بوجود آمده در روده ها، ممکن است بیمار دچار پارگی روده شود لذا بهتر است افراد در صورت مشاهده علایم یاد شده در اولین فرصت به پزشک مراجعه نموده و از درمان های خودسرانه بپرهیزند.
علی عسگری تصریح کرد: احتمال بروز چسبندگی در روده ی بیمارانی که به هر دلیلی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، وجود دارد و همین عامل می تواند یکی از دلایل ایجاد انسداد روده در این بیماران تلقی شود. در واقع شایعترین موارد انسداد روده به علت چسبندگی های بوجود آمده از اعمال قبلی در افراد مشاهده می شود.
وی با اشاره به اینکه ابتلا به انسداد روده قابل پیشگیری نیست و ارتباطی به یبوست مزمن در افراد ندارد، اظهار داشت: انسداد روده می‌تواند در هر سنی از نوزادی تا سالخوردگی، انسان را گریبانگیر کند اما در کودکان بیشتر از اختلالات مادرزادی موجود در ساختار روده ها ناشی می شود؛ در اغلب این موارد مجرای روده چسبندگی دارد یا تنگ بوده و یا بطور کل بسته است که در همان روزهای ابتدای تولد، نوزاد دچار استفراغ شده و شکمش ورم می کند و پزشک معالج بوسیله جراحی مشکل چسبندگی روده ها و گرفتگی آنها را حل می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انسداد روده چه زمانی اتفاق می افتد؟+ نشانه ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ