برای داشتن قلب سالم مولتی ویتامین بخوریم یا نه؟

faateme1366
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف مکمل های مولتی ویتامین توسط مردان، حتی در صورت کمبود مواد مغذی در بدن آنها، به سلامت قلب کمک نمی کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، محققان بیمارستان بریگهام در بوستون که این مطالعه را انجام داده اند، اعلام کردند: بسیاری تصور می کردند که مصرف طولانی مدت مولتی ویتامین ها می تواند برای مردان مبتلا به وضعیت های ناشی از کمبود مواد مغذی مفید باشد، اما آنالیزهای اخیر این موضوع را ثابت نکرد.
بر اساس اطلاعات قبلی محققان، بیش از نیمی از آمریکایی های سالخورده روزی یک عدد قرص مولتی ویتامین مصرف می کنند. این در حالی است که بسیاری از مطالعاتی که قبلا انجام شده اند، شواهد چندانی از فواید سلامت بخش مصرف این قرص ها نشان نداده اند.
در این تحقیق جدید، کارشناسان اطلاعات حاصل از یک مطالعه مستمر روی بیش از 14 هزار پزشک مرد آمریکایی را که بیش از 50 سال سن داشتند، بررسی کردند. بررسی که پیش از این روی این اطلاعات انجام شده بود، نشان داده بود که مصرف مولتی ویتامین ها خطر ابتلای مردان را به بیماری قلبی کاهش نداد.
اما آیا این وضعیت در مورد مردانی هم که رژیم های حاوی مواد مغذی ناکافی دارند و احتمالا به کمبود برخی مواد مغذی مبتلا هستند، صادق است؟
براساس گزارش جدید، این نتایج در زیرگروهی از مردانی نیز که رژیم غذایی با مواد مغذی بسیار کمتر داشتند، مشابه بود و مصرف مولتی ویتامین ها خطر ابتلا به بیماری قلبی را در این گروه از مردان کاهش نداد.
به گفته محققان ، بهترین روش برای رساندن مواد مغذی به بدن، از طریق مصرف خوراکی های کامل است، هر چند برخی اوقات مصرف مولتی ویتامین به پیشگیری از کمبود مواد مغذی مفید کمک می کنند.
با این حال، محققان معتقدند که دستکم در زنان، کمبود مواد مغذی می تواند با قرار گرفتن در معرض خطرات ابتلا به بیماری قلبی ارتباط داشته باشد بنابراین نتایج مصرف مولتی ویتامین ها می تواند برای زنان متفاوت باشد.
برای مثال برخی مطالعات نشان می دهند که کمبود ویتامین دی می تواند یک عامل خطر ساز برای نارسایی احتقانی قلب، فشار خون بالا، سکته مغزی و حملات قلبی باشد.
با این همه تا کنون مطالعاتی که در خصوص زنان و مصرف مولتی ویتامین ها انجام شده اند، نتایج متفاوتی داشته اند و بنابراین به تحقیقات بیشتری نیاز است.
نتایج این مطالعه جدید در شماره پنجم آوریل مجله JAMA Cardiology منتشر شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ