تشخیص سلامتی از روی وضعیت و حالت موها

samiira
درست مانند ناخن‌ها، موها نیز می‌توانند در شناسایی تقریبی وضعیت سلامتمان به ما کمک کنند.

 در اینجا به چهار نشانه در رابطه با سلامتی که از روی وضعیت و حالت موها می‌توان به آنها پی برد، اشاره شده است.

نرمی و شکنندگی موها: شنا کردن در یک آب کلر خورده، رنگ کردن موها و مواردی مانند این، می‌تواند عامل نرمی و شکنندگی موهای شما باشد. هر چند که موهای شکننده و خشک از نشانه‌های کم‌کاری تیروئید است.

شوره سر: در صورتی که بر اثر استفاده از شامپوی ضدشوره لکه‌های مشکوکی بر روی پوستتان ظاهر شود، شما مشکوک به پسوریازیس هستید. این بیماری، یک بیماری خودایمنی بدن است که در پوست بروز می‌کند و رنگ پوست به واسطه بروز آن در برخی نواحی به صورت لکه‌های درشت تغییر می‌کند. در واقع این تغییر رنگ، پروسه نوسازی پوست است که به واسطه این بیماری سرعت گرفته و قابل رویت می‌شود. در صورتی که شما دچار سایر بیماری‌های خودایمنی بدن مانند اسکلروز چندگانه یا کرون هستید، احتمال بروز پسوریازیس در شما بیشتر است و باید برای مراجعه به پزشک جهت رفع مشکل و درمان سریع بیماری جدیت بیشتری داشته باشید.

ریزش مو: گاهی اوقات ریزش مو می‌تواند به مواردی مانند استرس‌های شغلی و خانوادگی وابسته باشد. اما مواردی مانند کم کاری تیروئید و یا سندرم تخمدان پرکیست نیز می‌توانند عامل بروز این ریزش‌های غیرعادی باشند. با این حال، مصرف برخی داروها همچون داروهای ضدحاملگی، داروهای ضدافسردگی و برخی داروهای دیگر نیز می‌تواند از عوامل موقت ریزش مو باشند.

موهای خشک، ضعیف و بی‌دوام: موها، با کمک پروتئینی به نام کراتین ساخته می‌شوند و عدم مصرف کافی پروتئین در وعده‌های غذایی، ممکن است منجر به رشد موهایی ضعیف و شکننده شود. البته این مورد نیز می‌تواند به غده تیروئید مرتبط باشد و برای کشف علت اصلی باید مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مربوطه را نیز در برنامه خود بگذارید.

چه گیاهانی جلوی ریزش مو را می گیرند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ