گیاهان دارویی چقدر مصرف شوند تا تاثیر خوب بگذارند؟!

faateme1366
یک کارشناس طب سنتی گفت: برگ سنا که به وفور برای درمان یبوست استفاده می‌شود اگر بیش از دو هفته مصرف شود، می‌تواند منجر به تنبلی روده، تشدید یبوست و اشکالاتی در روده بزرگ شود.

سید جواد علویدرباره داروهای گیاهی اظهار کرد: بسیاری از گیاهان اگر به روش درست فرآوری نشوند، ممکن است مواد موثر و ترکیبات مفید خود را از دست بدهند یا حتی مصرف‌کننده را دچار عارضه کنند.

وی افزود: بنابراین بهتر است داروهای ترکیبی یا دست‌ساز (به ویژه داروهای چاقی و لاغری، ترک اعتیاد و افزایش قوای جنسی) از عطاری تهیه نشود؛ در صورت تهیه انواع عرقیات از عطاری‌ها, باید دقت کرد که درب شیشه عرقیات پلمپ شده باشد و تمام مشخصاتی که برای گیاهان گفته شد، روی بطری عرق نوشته شده باشد, پس از باز کردن بسته‌بندی، گیاه دارویی را باید درون شیشه دردار و بدور از نور خورشید و رطوبت نگهداری کرد.

این کارشناس طب سنتی متذکر شد: عرقیات هم بهتر است در بطری‌های شیشه‌ای با درب محکم و داخل یخچال نگهداری شوند.

علوی خاطرنشان کرد: مصرف درازمدت برخی گیاهان دارویی که در نگاه اول بی‌ضرر به نظر می‌رسند، می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد مثلاً برگ سنا که به وفور برای درمان یبوست استفاده می‌شود، اگر بیش از دو هفته مصرف شود، می‌تواند منجر به تنبلی روده، تشدید یبوست و اشکالاتی در روده بزرگ شود.

مصرف بیش از حد شیرین بیان موجب افزایش فشار خون و ورم اندام‌ها

وی بیان کرد: مصرف درازمدت ریشه شیرین بیان می‌تواند در افراد مستعد منجر به افزایش فشار خون یا ورم اندام‌ها شود؛ امروزه متاسفانه به دلیل اختلاط بخش‌های چوبی یا ساقه‌ای گیاه با برگ و گل مورد استفاده در عرق‌گیری، برخی عرقیات حاوی مقادیری الکل متانول هستند که مصرف مقادیر زیاد و درازمدت این عرقیات، می‌تواند مسمومیت با الکل و عوارض آن را به دنبال داشته باشد.

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: بسیاری از گیاهان معطر مانند آویشن، نعنا، گلپر، رازیانه، زیره سبز، زیره سیاه، دارچین، برگ مورد و کاکوتی، به شکل پودر شده در عطاری‌ها عرضه می‌شود که اگر مدتی از پودر شدن آن‌ها گذشته باشد، ماده موثره و عطر و بوی آنها به سرعت کاهش یافته و اثرات درمانی آنها کم می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ