با ۱۵ راهکار عجیب و جالب نمک آشنا شوید!

toranj
شاید زیاد شنیده باشید که گفته می شود نمک برای بدن مضر است و تا حد امکان باید میزان مصرف این ادویه را کاهش داد. اما بد نیست اشاره کنیم که نمک فواید متعددی هم دارد. از جمله می توان به تنظیم ضربان غیرطبیعی قلب، تنظیم فشار خون، کمک به عملکرد صحیح سلول های عصبی، صاف و نرم کردن حنجره، تنظیم خواب و از بین بردن سرفه های خشک اشاره کرد.

پیشگیری از قارچ گرفتن پرده های داخل حمام : برای این منظور کافی است پس از خرید پرده، آن را با آب نمک بشوئید. این کار باعث می شود تا هیچ گونه کپک یا قارچی روی آن رشد نکند.

کاهش سوزش نیش پشه: برای تسکین نیش پشه فقط کافی است نوک انگشت خود را خیس کنید، سپس در نمک فرو کرده و آن را روی محل گزیدگی قرار دهید.

برق انداختن ظروف مسی: برای این منظور نمک، سرکه و آرد را با یکدیگر مخلوط کرده و کمی آب لیموترش به آن ها اضافه کنید. از خمیر به دست آمده روی سطح ظرف کشیده و سپس آبکشی کنید.

پیشگیری از پریدن روغن داغ: پیش از سرخ کردن مواد غذایی در روغن داغ، کمی نمک در تابه بپاشید. این کار علاوه بر اینکه مانع از پاشیدن روغن می شود، بلکه باعث می شود تا گوشت یا مثلا سیب زمینی به کف ظرف نچسبد.

بی اشک کردن شمع ها: برای اینکه شمع های روشن، اشک نداشته باشند فقط کافی است آن را به مدت چندین ساعت درون محلول غلیظ آب نمک بخوابانید. سپس شمع را کنار بگذارید تا کاملا خشک شود.

از بین بردن بوی کفش: برای این منظور باید یک کیسه کوچک را پر از نمک کرده و درون کفش قرار دهید. پس از چندین ساعت، کفش بوی بهتری پیدا خواهد کرد. یا مثلا می توانید کمی نمک درون کفش پاشیده و سپس آن ها را بیرون بریزید.

دور کردن مورچه ها: برای این منظور می توانید نمک و آب را با نسبت یک به ۴ با یکدیگر مخلوط کرده و در محلی که تصور می کنید، مورچه ها در آن اجتماع می کنند، اسپری کنید. یا حتی می توانید کمی نمک خشک در آن مکان بپاشید.

تهیه رنگ برای کودکان در خانه: شما می توانید به راحتی در خانه برای فرزندان خود رنگ درست کنید. برای این منظور، کافی است ۱ پیمانه آرد و یک پیمانه نمک را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. سپس یک پیمانه آب و رنگ غذای موردنظر را به آن بیفزایید.

پیشگیری از سیاه شدن میوه هایی که پوست کنده شده اند: برای این کار لازم است قاچ های میوه را درون محلول آب نمک بگذارید.

از بین بردن بوی پیاز از دست: روغن موجود در پیاز و سیر، پس از آشپزی روی دست مانده و بوی بدی ایجاد می کنند. برای رهایی از این بو لازم است دست های خود را خیس کرده، روی آن نمک بپاشید و به هم بمالید. سپس آبکشی کنید.

تهیه خوشبوکننده هوا: برای این کار به نصف تا یک پیمانه نمک و ۲۰ تا ۳۰ قطره اسانس موردنظر یا گلبرگ گل محمدی نیاز است. همه مواد را درون یک کاسه یا شیشه بریزید و از عطر خوب آن ها لذت ببرید. همچنین می توانید پرتقال یا لیموترش را پوست کنده و از پوست آن به عنوان کاسه ای برای این امر بهره بگیرید.

اطفای آتش در حین آشپزی: اگر در حین آشپزی روغن آتش گرفت و کنترل آن از دستتان خارج شد، فقط کافی است روی آن نمک بپاشید. این کار باعث می شود تا جریان اکسیژن قطع شده و آتش خاموش شود.

تمیز کردن سینک ظرفشوئی: نمک و آب لیموترش را با یکدیگر مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را روی سطح استیل بکشید. این کار باعث برق افتادن سینک می شود و بسیار بهتر از هر نوع شوینده ای عمل می کند.

پیشگیری از یخ زدن شیشه ها: وقتی بخش داخلی پنجره را با اسفنجی که درون آب نمک خیس خورده، مرطوب کنید، شیشه پنجره دیگر یخ نخواهد بست. از دیگر راهکارهایی که می توان در روزهای سرد زمستانی برای پیشگیری از انجماد پنجره ها به کار بست، قرار دادن کیسه های نمکی در لبه پنجره است.

تمیز کردن اتو: برای از بین بردن لکه ها و برجستگی های روی سطح اتو، آن را روشن کنید و در بالاترین درجه قرار دهید. یک لایه نمک روی کاغذ روغنی ریخته و اتو را روی آن بکشید.

منبع: روزیاتو

۱۱ کاربرد عجیب و غریب نمک در خانه!

کدام نمک بهتر است؟ نمک معمولی یا نمک دریایی؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ