خدمات دندان پزشکی رایگان برای نوجوانان زیر 15 سال

sahar.d
وزیر بهداشت با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن دانش‌آموزان دبیرستان در طرح پیشگیری از پوسیدگی دندان در سال جدید عنوان کرد: با اقدامات وزارت بهداشت خدمات تخصصی دندان‌پزشکی به صورت رایگان به نوجوانان زیر ۱۵ سال ارائه می‌شود.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز در آغاز مرحله دوم طرح وارنیش‌فلوراید‌تراپی که در دبستان حضرت مهدی (عج) برگزار شد، در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز دندان‌پزشک اظهار داشت: امروز شاهد آغاز دومین مرحله از کار پیشگیری از پوسیدگی دندان در سراسر کشور هستیم.

وی ادامه داد: ما این طرح را از دو سال پیش شروع کردیم و ۳۶ میلیون خدمت را در ۶۰ هزار دبستان روستایی و شهری تحت پوشش قرار دادیم و امسال این طرح در مقطع دبیرستان به زودی آغاز می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه امیدواریم تعداد دندان‌های پوسیده ایرانیان به حداقل برسد افزود: سن ۶ تا ۱۲ سالگی برای سلامت دهان و دندان بسیار حساس است و ما در کنار تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان تا سنین ۱۲ سال برای نوجوانان زیر ۱۴ سال نیز همه خدمات تخصصی دندان‌پزشکی مانند پر کردن و کشیدن دندان را در مراکز دولتی به صورت رایگان ارائه می‌کنیم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در دولت یازدهم توانسته ایم خدمات دندان‌پزشکی را در بخش دولتی افزایش دهیم و سهم ما در این حوزه از ۵ به ۱۳ درصد رسیده است، اما همچنان باید خدمات دندان‌پزشکی گسترش پیدا کند.

هاشمی تعداد دندان‌های خراب ایرانیان را بیش از کشورهای پیشرفته دانست و افزود: در سن ۳۵ تا ۴۰ سال در کشورهای پیشرفته زیر ۵ دندان خراب وجود دارد، اما این عدد در کشور ما بالای ۱۳ بوده و باید به پیشگیری بیشتر توجه کنیم.

وی با تأکید بر لزوم مراقبت از سلامت دهان و دندان عنوان کرد: ما باید خودمان در سلامت دهان و دندان مراقبت کنیم و برای فرزندانمان به این موضوع توجه زیادی داشته باشیم همچنین از خوردن مواد شیرین به میزان زیاد پرهیز کرده و مسواک زدن را به کودکان خود یاد بدهیم و این کار هیچ راهی ندارد مگر آنکه پدر و مادر‌ها خود مسواک بزنند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته مردم اصلا دندان خراب ندارند، زیرا پس از افتادن دندان‌های شیری و رویش دندان‌های دائمی به سلامت دهان و دندان خود توجه داشته و مسواک زدن را به کودکان خود به خوبی آموزش می‌دهند، زیرا مسواک زدن حداقل ۴۵ درصد پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اولین زمان مراجعه کودک به دندانپزشکی از دیدگاه روانشناختی

هر نوجوان 4 دندان خراب دارد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ