آمار بالای پوسیدگی دندان ایرانی ها

a.mahammadi
رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به آمار بالای پوسیدگی دندان در کشور، گفت: بیمه ها در حوزه دهان و دندان خوب عمل نکرده اند.

دکتر حمید صمد زاده در برنامه «نبض» شبکه خبر که شب گذشته روی آنتن رفت، پزشکی، افزود: به جز بیمه نیروهای مسلح که برای مجموعه خود خدمات دندانپزشکی ارائه می کند دیگر بیمه گرها مشارکت نکردند و این خود باعث شده است مردم به سمت کشیدن دندان ها بروند و روز به روز بر تعداد دندان های پوسیده افزوده شود.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمارها بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه گرفتار مشکلات سلامت دهان و دندان هستند و در تمام دنیا هم شایع ترین بیماری های عفونی، پوسیدگی دندان است.
صمد زاده افزود: تعداد دندان های پوسیده بین ۱۲ ساله های کشور، بر اساس شاخص ها ۲.۰۹ درصد است و ۸۳ درصد این آمار مربوط به پوسیدگی دندان است. یعنی هر فرد ۱۲ ساله حداقل ۲ دندان پوسیده دارد که هر سه سال یک واحد به دندان های پوسیده اضافه می شود.
وی گفت: علاوه بر اینکه با گذشت هر سال بر تعداد دندان های پوسیده افزوده می شود متاسفانه شرایط به گونه ای پیش می رود که هر فرد ۳۵ تا ۴۵ ساله ۳ تا ۵ دندان کشیده شده دارد.
رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، به اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و افزود: در این طرح به موضوع پیشگیری از خرابی دندان ها در سنین پایین پرداختیم و باید این کار ادامه یابد تا در سال های آینده شاهد کاهش تعداد دندان های پوسیده و کشیده شده در کشور باشیم
صمدزاده اظهارداشت: ما برای پیشگیری پوسیدگی دندان برنامه ای را در حوزه سنین بین ۶ تا ۱۴ سال اجرا کردیم که ۹۵ درصدشان در مدارس حضور دارند و شناسایی و کنترل آنها راحت تر است و با استفاده از فلوراید درمانی ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش پوسیدگی را شاهد بودیم.
وی گفت: برای رسیدن به هدف پیشگیری در حوزه دهان و دندان به یک زمان ۳ تا ۵ سال نیاز داریم و در کنار آن باید فرهنگ سازی انجام شود که در طرح تحول سلامت و برنامه های آموزشی به این موضوع پرداخته ایم و علت اصلی اینکه برخی افراد به دندانپزشک مراجعه نمی کنند، عدم آگاهی و بالا بودن هزینه ها است.
مهمترین علل پوسیدگی دندان ایرانی ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ