علت دسترسی کم مردم به طب سنتی

faateme1366
رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با درخواست برای افزایش مراکز تحقیقاتی طب سنتی به تشریح علت دسترسی کم مردم به خدمات طب ایرانی پرداخت و گفت: زمانی سلامتی مردم تضمین می‌شود که همکاری دو طب نوین و سنتی را در کنار یکدیگر شاهد باشیم.

حسین رضایی‌زاده در برنامه تلویزیونی صد و هشتاد درجه با تأکید بر اینکه “هر زمان همکاری و هم‌افزایی بین پزشکان طب نوین و طب سنتی ایران داشتیم به دستاوردهایی چون تضمین سلامت مردم رسیدیم”، اظهار داشت: مسلماً طب سنتی به‌تنهایی قادر به پاسخگویی به مشکلات سلامت و درمان نیست، همان‌طور که طب نوین نیز به‌تنهایی قادر به درمان نیست و همه دنیا رفتند به این سمت که به‌صورت ترکیبی از این دو طب استفاده کنند.

رضایی‌زاده ادامه داد: البته طب سنتی ایران ظرفیتی دارد که می‌تواند کنار طب رایج؛ همان‌طور که در سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب آمده است در یک تعامل منطقی و عالمانه به ارتقای سلامتی مردم و درمان کمک کند.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با پذیرفتن کاستی‌ها در ارائه خدمات مناسب به مردم برای دسترسی به خدمات طب سنتی ــ ایرانی از جمله ساماندهی نشدن فعالان طب سنتی عنوان کرد: به هر حال باید پذیرفت که طب ایرانی با وجود قدمت بسیاری که دارد از اواخر دهه 80 (1386) با ایجاد دانشکده‌های طب سنتی، کار علمی و پژوهشی خود را آغاز کرد و در سالهای 92 ــ 91 نخستین فارغ التحصیلان طب سنتی ــ ایرانی را داشتیم، بنابراین باید یک صبوری در این زمینه وجود داشته باشد، به‌مانند رشته‌های دندانپزشکی و یا رشته‌های دیگر پزشکی که وقتی متخصص در این رشته‌ها کم بود، از روش‌های دیگری برای کمبود و جبران استفاده شد.

رضایی‌زاده با تأکید بر سر و سامان دادن فعالان طب سنتی که مدرک پزشکی ندارند، عنوان کرد: البته هم‌اکنون 8 هزار نفر در حوزه طب سنتی ــ اسلامی مدعی ارائه خدمات این طب هستند که به‌اندازه انگشتان دست از افرادی که به‌واقع علم طب قدیم را خبره هستند در دانشکده‌های طب سنتی استفاده می‌شود ولی باید مابقی این فعالان طب سنتی ساماندهی شوند.

وی گفت: در برخی از دانشکده‌های طب سنتی نیز برخی از این اساتید خبره و باتجربه دارند ارائه خدمت می‌کنند، البته کنار پزشک، چون بر اساس قانون مسئولیت مداخله را پزشک دارد، بنابراین اگر فردی غیرپزشک بوده ولی خبره باشد و توانمندی‌اش توسط اساتید تأیید شود می‌توانند کنار پزشک‌ها در سلامتکده‌های طب سنتی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی خدمت کنند.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه هم‌اکنون 500 دانشجو در مقطع تخصصی و دستیاری طب سنتی و ایرانی در سه رشته داروسازی، تاریخ پزشکی و گروه طب سنتی در حال تحصیل هستند، گفت: هم‌اکنون نیز یکصد نفر متخصص طب سنتی ایران در کشور فارغ التحصیل و مشغول به خدمت هستند.

وی در توضیح خدماتی در طب سنتی نظیر حجامت‌ که مردم با آن بیشتر آشنا هستند، توضیح داد: حجامت در طب سنتی ــ ایرانی به‌عنوان یک عمل یداوی بعد از انجام اصلاح تغذیه، سبک زندگی و موارد دیگر صورت می‌پذیرد، و این عمل یداوی به‌اصطلاح خونگیری با این روش در طب‌های مکمل و سنتی دیگر کشورها چون چین در قالب طب سوزنی نیز انجام می‌شود ولی مقدار گرفتن خون کمتر است، با وجود این در طب سنتی ــ ایرانی؛ حجامت عام توصیه نمی‌شود زیرا حجامت وابسته به شرایط زمانی، سنی و مزاجی افراد است و محدودیت‌هایی برای انجام حجامت در نوزدان، کودکان، زنان، خانم‌های باردار و برخی از مردان وجود دارد.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: همان‌طور که برای تجویز کورتن و دگزامتازون در طب رایج اندیکاسیون وجود دارد، در ارتباط با توصیه برای حجامت در طب سنتی ایران نیز اندیکاسیون وجود دارد و اگر این مسئله در جای خود مورد استفاده قرار نگیرد، می‌تواند عوارض برای فرد به‌همراه داشته باشد.

رضایی‌زاده با مطرح کردن یکی از دغدغه‌های مهم مردم برای دریافت خدمات درمانی در حوزه طب سنتی عنوان کرد: ما نیز با این مسئله موافقیم، البته باید این کار به‌مانند طب نوین با انجام کار بالینی و اخلاق پزشکی صورت پذیرد، بنابراین همیشه عنوان کردیم که یکی از مهمترین درخواست‌های ما افزایش مراکز تحقیقاتی طب سنتی ایران است تا با به دست آوردن نتایج تحقیقات گیاهی و بالینی در قالب علم روز این خدمات به مردم عرضه شود.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: از مهمترین اهداف طب سنتی ایران، حفظ الصحه و سلامتی است، مثلاً رعایت مسائل خواب و بیداری، فعالیت بدنی مناسب و روش‌های پاکسازی مواد زائد از بدن، از جمله موضوعاتی است که قبل از حجامت در طب سنتی ایران مورد توجه قرار می‌گیرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ