6 عارضه شایع داروهای ضد افسردگی + راه درمان

faateme1366
مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین که با نام اختصاریSSRIها شناخته می شوند، رایج ترین داروهای مصرفی بی خطر و موثر در مبتلایان به بیماری افسردگی هستند. با این حال باید به این نکته اشراف داشت که تمام داروها عوارض جانبی دارند

با توجه به گزارش مجله روان پزشکی آمریکا، حدود ۴۰ درصد از استفاده کنندگان این داروها، شاهد عوارض جانبی آنها هستند. رایج ترین عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی عبارتند از افزایش وزن و مشکلات جنسی.

علائم فیزیکی: اثرات جانبی داروهای ضد افسردگی می تواند شامل علائم فیزیکی از جمله سردرد، درد مفاصل، درد عضلانی، تهوع، خارش پوست، یا اسهال باشد. این علائم معمولا خفیف و موقتی هستند.

اختلالات خواب: اینطور گزارش شده که در حدود ۲۲ درصد از کسانی که مصرف کننده داروهای ضد افسردگی هستندف از اختلالات خواب رنج می برند. شایع ترین این اختلالات عبارتند از کابوس و راه رفتن در خواب، مشکل در به خواب رفتن و مشکل در بیدار شدن صبحگاهی. برای پیشگیری از این عوارض، داروی ضدافسردگی خود را صبح مصرف کنید، از مصرف نوشیدنی ها و غذاهای دارای کافئین مخصوصا در اواخر روز، خودداری کنید، به طور منظم ورزش کنید، حداقل ۴ تا ۵ ساعت قبل از خواب، از ورزش شدید پرهیز کنید، با پزشک خود راجع به مصرف داروهای خوب‌آور قبل از خواب، صحبت کنید.

خواب آلودگی در طی روز: در هفته های اول مصرف داروهای ضدافسردگی، خستگی و خواب آلودگی از عوارض شایع است. علاوه بر این، از آنجا که برخی داروهای ضدافسردگی باعث افزایش انرژی بدن می شوند، ممکن است کم خواب شوید و به علت کم خوابی در شب، در طی طول روز، احساس خستگی کنید. راهکارهای مقابله با این عارضه داروهای ضد افسردگی از این قرار است: در طول روز، یک چرت کوتاه بزنید. ورزش های ملایم انجام دهید، از قبیل پیاده روی. در هنگام خستگی و خواب آلودگی از رانندگی و کار با ماشین آلات خطرناک دوری کنید. یک تا دو ساعت قبل از خواب، داروی ضدافسرگی خود را مصرف کنید.

سردردهای میگرنی: ابتلا به میگرن در میان کسانی که از افسردگی رنج می برند، شایع تر است. در این میان کسانی که مبتلا به میگرن هستند باید در مصرف داروهای ضد افسردگی محتاط باشند. داروهای مورد استفاده در مبتلایان به میگرن، تریپتان نامیده می شود مصرف آنها همراه باSSRIها باعث افزایش سروتونین در مغز خواهد شد. این در حالی است که ابتلا به سندرم سروتونین منجر به گرگرفتگی، ضربان قلب سریع و سردرد می شود، البته اگر فرد هر دو گروه دارویی مربوط به افسردگی و میگرن را همزمان استفاده کند. با پزشک تان در مورد راههای پیشگیری از ابتلا به سندرم سروتونین مشورت کنید.

افزایش وزن: شایع ترین عارضه جانبی داروهای ضد افسردگی است. به دلیل تجمع مایعات در بدن و یا عدم انجام فعالیت بدنی و یا به علت آنکه هنگام کاهش علائم افسردگی، اشتها زیاد می شود، ممکن است افزایش وزن پیدا کنید. البته باید گفت برخی از داروهای ضدافسردگی باعث افزایش وزن و برخی دیگر باعث کاهش وزن می شوند. برای پیشگیری از این نوع اضافه وزن، نوشیدنی های شیرین و شیرینی را از وعده های غذایی خود حذف کنید. با عجله غذا نخورید. به طور منظم و بیشتر روزهای هفته، ورزش کنید. به توصیه های متخصص تغذیه درباره برنامه غذایی خود عمل کنید. با پزشک خود درباره تعویض نوع دارویتان صحبت کنید. حجم غذایتان کم و تعداد وعده های غذایی‌تان زیاد باشد.

مشکلات جنسی: برخی از این داروها مشکلات زناشویی را موجب می شوند که تا مرحله آخر درمان ادامه دارد. این داروها می توانند موجب کاهش میل جنسی شوند. در بسیاری از افراد، این عوارض بسیار شدید است و مجبور به قطع مصرف این داروها می شوند. برای به حداقل رساندن عوارض جنسی ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی، مقدار داروی مصرفی شما، یک بار در روز باشد و قبل از مصرف دارو، فعالیت جنسی انجام دهید. اگر عوارض داروی مصرفی شما غیرقابل تحمل است، با پزشک خود راجع به تغییر دارو صحبت کنید. با پزشک خود صحبت کنید و اگر او اجازه داد می توانید یک روز در هفته دارو مصرف نکنید تا علائم و عوارض آن کم شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ