خانم ها 98 درصد در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند

a.mahammadi
مدیر مرکز تحقیقات بیماریهای سرطان پستان جهاد دانشگاهی گفت: دو الی سه درصد آقایان به سرطان پستان مبتلا می شوند که البته شیوع آن در میان بانوان بیشتر است و به 98 درصد افزایش می یابد.

 دکتر عصمت السادات هاشمی، جراح عمومی و مدیر مرکز تحقیقات بیماریهای سرطان پستان جهاد دانشگاهی  افزایش سن، جنسیت، سابقه فامیلی مثبت و مسائل هورمونی، قاعدگی و یائسگی و سبگ زندی را از عوامل مهم در ابتلا به سرطان پستان دانست و افزود: پیشگیری از چاقی، عدم مصرف بی رویه هورمون ها و فست فود، تغذیه مناسب، عدم استعمال سیگار و دخانیات و الکل، ورزش و فعالیت بدنی منظم به افراد توصیه می شود.

وی با اشاره به این که عوامل ژنتیکی سهم ده الی پانزده درصدی در ابتلا به سرطان پستان دارند، ادامه داد: در 85 درصد موارد عوامل محیطی موجب جهش ژن شده؛ ضمن این که سابقه سرطان پستان در مادر یا دختر کمتر از چهل سال، ریسک سرطان را در فرد چهار الی پنج برابر افراد عادی جامعه افزایش می دهد.

مدیر مرکز تحقیقات بیماریهای سرطان پستان جهاد دانشگاهی در ادامه تاکید کرد:خانم ها از سن بیست الی سی سالگی معاینه پستان را از روز پنجم و ششم عادت ماهانه انجام دهند. پستان خود را لمس کنند و از نظر وجود توده، ظاهر پوست و نوک پستان آن را بررسی نمایند. از سی سالگی، سالی یک بار توسط پزشک معاینه شوند. وی ادامه داد: ایده آل این است که خانم ها به جراح پستان مراجعه کنند؛ اگر این تخصص در دسترس نباشد به جراح عمومی که در جراحی پستان تجربه دارد، مراجعه نمایند. در برخی جاها که جراح عمومی نداریم، به ماما مراجعه کنند.

این جراح عمومی در پایان یکی از روش های استاندارد تشخیص سرطان پستان، ماموگرافی دانست و اظهارداشت: خانم ها نباید نگران ماموگرافی باشند. ماموگرافی براساس سن بیمار درخواست می شود. ماموگرافی روش جایگزین ندارد سونوگرافی و ام آر آی براساس ضرورت بیمار، مکمل ماموگرافی است و جایگزین آن نمی باشند. ماموگرافی در سن خاص انجام می شود در سن پایین از سونوگرافی و ام آر آی استفاده می شود.؛ از سن چهل و پنج سالگی بسته به شرایط، ماموگرافی انجام می شود.

اقداماتی که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ