با کاربردهای جالب لیزر در دندانپزشکی آشنا شوید

faateme1366
رئیس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران ضمن اشاره به کاربرد لیزر در دندانپزشکی تاکید کرد: این روش درمانی لوکس محسوب نمی‌شود و امیدواریم به شکل ارزانتری در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران ضمن اشاره به کاربرد لیزر در دندانپزشکی تاکید کرد: این روش درمانی لوکس محسوب نمی‌شود و امیدواریم به شکل ارزانتری در اختیار مردم قرار گیرد.

دکتر رضا فکرآزاد در نشست خبری نهمین کنگره جهانی لیزر در دندانپزشکی بیان کرد: ما جزو اولین کشورهایی در دنیا هستیم که کوریکولوم آموزشی رشته لیزر در دندانپزشکی را تدوین کرده‌ایم و می‌توان گفت که از نظر تحقیقاتی رتبه اول را در میان کشورهای منطقه دارا هستیم.

وی افزود: در کنگره تیرماه سال گذشته که در کشور ژاپن برگزار شد ایران از نظر تعداد مقاله و سخنرانی، کشور دوم جهان محسوب شد. با وجود مقاومت‌هایی که در خصوص ورود این رشته به دانشگاه وجود داشت، اما ما تلاش خود را کردیم که علم لیزر در دندانپزشکی به دانشگاه‌ها بیاید. این علم از طریق شرکت‌ها وارد شد و با همکاری برخی دانشگاه‌ها دوره‌هایی را در این خصوص برگزار می‌کنند.

مسئول انجمن علمی پزشکی لیزری ایران همچنین اضافه کرد: طی چند سال گذشته حدود 500 نفر از طریق شرکت‌های وارد کننده دستگاه‌های مورد استفاده در این زمینه و همچنین دو دانشگاه شهید بهشتی و تهران آموزش دیده‌اند و خدمات درمانی ارائه می‌کنند. با کمک این علم می‌توان پوسیدگی‌های دندانی، ضایعات سرطانی و سرطان‌های حفره دهان را تشخیص دهد. همچنین به عنوان یک چاقوی لیزری در تراشیدن بافت دندان با حداقل درد کاربرد دارد.

فکر آزاد بریدن استخوان و جراحی داخل دهان، جراحی لثه و ایمپلنت با خونریزی کمتر و شرایط بهتر و همچنین جراحی‌های فک و صورت را از جمله کاربردهای دیگر لیزر در دندانپزشکی عنوان کرد.

وی ادامه داد: این تکنولوژی بسیار ارزشمند است و می‌تواند اثرات تشخیصی، تخریبی و بهبود را در کنار یکدیگر داشته باشد اما هنوز به خاطر گران بودن، تحریم و تکنولوژی بالا نمی‌تواند به صورت عام در دسترس مردم باشد. خدماتی که در حال حاضر از سوی آموزش دیدگان این علم ارائه می‌شود نیز تحت پوشش بیمه قرار ندارد.

به گفته رئیس انجمن علمی پزشکی لیزری، با لیزر می‌توان درد زخم‌های دهان بیماران سرطانی را که بعد از رادیوتراپی و شیمی درمانی ایجاد می‌شود کاهش داد، اما هنوز در این زمینه نیز بحث‌های تعرفه‌ای به نتیجه‌ای نرسیده است.

فکرآزاد با بیان اینکه این تکنولوژی نوپا است و نمی‌تواند به سرعت جایگزین دانش سنتی پزشکی شود ادامه داد: این روش درمانی لوکس محسوب نمی‌شود و امیدواریم به شکل ارزانتری در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس انجمن علمی پزشکی لیزری ضمن رد برخی گفته‌ها مبنی بر امکان ایجاد جهش ژنی به وسیله استفاده از لیزر در این نوع از درمان بیان کرد: این لیزرها انرژی پایینی دارند و نمی‌توانند جهش ایجاد کنند ولی در عین حال توصیه می‌شود که به تومور سرطانی برخورد نکند. همچنین لیزرهایی برای از بین بردن موهای زائد نیز استفاده می‌شود در گروه لیزرهای کم توان قرار می‌گیرند و مشکلی ندارند.

به گزارش ایسنا، نهمین کنگره جهانی لیزر در دندانپزشکی از 30 فروردین تا یکم اردیبهشت ماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود. در این کنگره که با همکاری انجمن جهانی لیزرتراپی و انجمن لیزرتراپی آمریکای شمالی برگزار می‌شود 23 سخنران از 14 کشور دنیا سخنرانی خواهند کرد. همچنین انجمن‌های دندانپزشکی، فیزیک پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از این کنگره حمایت می‌کنند. 

انتهای پیام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ