۶۰ درصد مواد مخدر از آموزش و پرورش شروع می‌شود

p.soltani
رئیس اولین همایش همیاران سلامت روان دانشگاه‌های کشور عنوان کرد: ۶۰ درصد کسانی که در جامعه مواد مصرف می‌کنند اولین تجربه خود را در آموزش و پرورش شروع کرده‌اند.

ابوالحسن ریاضی رئیس اولین همایش همیاران سلامت روان دانشگاه‌های کشور در همایش کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه‌های کشور که امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، به نقش همیاران سلامت روان در کاهش آسیب‌های اجتماعی دانشجویان اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی ناکارآمدی نهادی و برخی عوامل دیگر آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها افزایش یافته است و اگر این ناکارآمدی‌ها وجود نداشت ضرورتی نیز به حضور کار جمعی دانشجویان همیاران سلامت به منظور کاهش آسیب‌ها نبود.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر سن شروع مصرف مواد مخدر در جامعه به ۱۳ سال رسیده است براساس ارزیابی‌هایی که انجام شد ۶۰ درصد کسانی که در جامعه مواد مصرف می‌کنند اولین تجربه خود را در آموزش و پرورش شروع کرده‌اند. بنابراین به نوعی ناکارآمدی آموزش و پرورش در این زمینه موجب شده است دانشگاه‌ها نیز با این مسائل مواجه بشوند و اگر این نهاد عملکرد درستی داشته باشد مطمئنا دانشگاه‌ها نیز با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.

رئیس اولین همایش همیاران سلامت روان دانشگاه‌های کشور همچنین به نقش خانواده‌ها در کنترل آسیب‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده ۱۰ درصد دانشجویان با خانواده‌های خود مشکل دارند و این اختلاف موجب خواهد شد دانشجویان گرایش بیشتری به سمت مصرف مواد مخدر داشته باشند.

وی افزود: بسیاری از دانشجویان احساس ناامنی بیشتری در جامعه می‌کنند و این احساس به سطح دانشگاه‌ها نیز سرریز می‌شود در نتیجه سرمایه اجتماعی یک جامعه تضعیف خواهد شد. همچنان که در حال حاضر سرمایه اجتماعی در جامعه ما ریزش پیدا کرده است.

معاون دانشجویان امور داخل سازمان امور دانشجویان همچنین تاکیدکرد: در جلسه‌ای که در سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور برگزار شد دلایل عدم پیشرفت جامعه مورد بررسی قرار گرفت و در این جلسه عنوان شد چرا با وجود داشتن منابع طبیعی، نیروی انسانی و پول جامعه ما وضعیت خوبی از لحاظ توسعه ندارد. در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که کشور ما با مشکل سرمایه اجتماعی مشارکت مردم در حل مسائل، صداقت، دروغ نگفتن، اعتماد و … مواجه است و تا زمانی که به سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از اصلی‌ترین محوره‌های توسعه توجه نشود نمی‌توانیم در این راستا قدم برداریم.

وی با تاکید بر اینکه سطح مشارکت در بین دانشجویان باید افزایش یابد، تصریح کرد: امروزه نسل جوان بخصوص دانشجویان به دلیل هوش رسانه‌ای و سرعت تحولات بالای اجتماعی بسیار باهوش هستند، اما باید بتوانیم تجربیات خود را در زمینه‌های مختلف به این نسل انتقال بدهیم چراکه هیچ عمل فردی را بدون داشتن درک نظری نمی‌توانیم توسعه دهیم.

جامعه با فقر شدید نشاط مواجه است
رئیس اولین همایش همیاران سلامت روان دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه جامعه ما با فقر شدید نشاط مواجه است، بیان کرد: متاسفانه در حوزه دانشجویی آسیب‌هایی نظیر خشونت، پرخاشگری، ناامیدی نسبت به آینده، بی‌برنامگی، رفتارهای پرخطر و برخی موارد دیگر مواجه هستیم و باید بتوانیم این آسیب‌ها را با مواجه فردی کاهش بدهیم.

ریاضی همچنین فقدان مهارت‌های اجتماعی را از دیگر مشکلات دانشجویان عنوان کرد و افزود: براساس ارزیابی‌هایی که انجام شد بسیاری از دانشجویان معتقد بودند که توانایی نه گفتن برابر دیگران را ندارند و فرهنگ دورویی که در طول سال‌ها در جامعه ما شکل گرفته است، عوارض خود را در سطح دانشگاه نیز نشان می‌دهد و این آموزش‌ها در خانواده و آموزش‌وپرورش نادیده گرفته شده است.

معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به تحصیل بیش از ۴ میلیون دانشجو در کشور گفت: آموزش عالی در طول این سال‌ها رشد سرسام‌آوری داشته است و نقدهای زیادی بر آن وارد است. به طوری که در حال حاضر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجوی در حال تحصیل وجود دارد که اگر همیاران سلامت بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند مطمئناً این تعداد از دانشجویان از بسیاری آسیب‌ها دور خواهند ماند.

ریاضی یادآورشد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها باید بسیاری از خط قرمز‌ها و نگرش‌ها تغییر یابد و بتوانیم به صراحت درخصوص برخی مسائلی که خط قرمز محسوب می‌شوند، صحبت کنیم. مثلا در حال حاضر جامعه ما با موج سوم بیماری ایدز مواجه است. برای پیشگیری از این آسیب تن‌ها راهکار این است که بتوانیم نگرش‌ها را تغییر بدهیم چراکه شیوع رفتارهای پرخطر عمده‌ترین دلیل گسترش ایدز در جامعه ما است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

همه چیز درباره ترک اعتیاد

آیا ترامادول اعتیاد آور است؟

تصورات اشتباه درباره تست اعتیاد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ