برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی شیر بز مصرف کنید.

samiira
بهروز یاراحمدی اظهار کرد: شیر بز حاوی میزان زیادی اولیگوساکارید است و در واقع الیگوساکارید این شیر شباهت زیادی به شیر مادر دارد.

وی با بیان اینکه این ترکیب مفید در شیر مادر به اندازه ۵ تا ۸ گرم در لیتر یافت می‌شود، افزود: این ترکیب در شیر بز ۲۰ برابر کمتر از شیر مادر و در مقایسه با شیر گاو به اندازه ۱۰ برابر بیشتر است.

یاراحمدی ادامه داد: این ترکیبات بدون اینکه هضم شود وارد روده بزرگ شده و مانند پروبیوتیک‌ها عمل می‌کنند و فلور باکتریایی بیماری‌زا را از بین می‌برند.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات، کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به اینکه شیر بز حاوی لاکتوز کمتری نسبت به شیر گاو است، تصریح کرد: این شیر در عین حال خیلی راحت‌تر از شیر گاو جذب می‌شود. برای همین جهت استفاده افرادی که به قند شیر حساسیت داشته و نمی‌توانند آن را تحمل کنند بسیار مفید است.

وی اصلی‌ترین تفاوت شیر گاو و بز را در نوع چربی موجود در آن دانست و گفت: شیر بز کاملاً یکنواخت است و برخلاف شیر گاو که قطرات چربی تمایل زیادی به جدا شدن و آمدن به سطح را دارند در شیر بز این قطعات کوچکترند و معلق در آن می‌مانند.

این دکترای علوم دامی خاطرنشان کرد: شیر بز حاوی اسیدهای چرب ضروری (لینولئیک و آراشیدونیک) بیشتری از شیر گاو است. این اسیدهای چرب به خانواده امگا ۶ تعلق دارند.

یاراحمدی اظهار کرد: این اسیدهای چرب حاوی یک منبع انرژی سریع است که در عین حال به صورت بافت چربی مانند ذخیره نمی‌شود. از این گذشته شیر بز میزان کلسترول را کاهش می‌دهد و تری گلیسیرید و ترانس آمیناز را در سطح مناسبی نگه می‌دارد.

وی تصریح کرد: شیر بز جزء خوردنی‌هایی است که می‌توان برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی از آن استفاده کرد.

شیر را گرم بخوریم یا سرد؟

منبع: بهداشت نیوز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ