با این غذاها به پوست خود آسیب می رسانید!

samiira
4 اشتباه غذایی را که به پوست آسیب می‌رساند، در مطلب زیر می‌خوانید.

در گذشته، بسیاری از محققان براین باور بودند که رژیم غذایی نمی‌تواند بر مشکلات پوستی تاثیرگذار باشد، اما تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد، میان مواد غذایی و عادت‌های غذایی خاص با احتمال بروز مشکلات پوستی مثل آکنه، چروک، تحریک پوست، سرطان پوست و… رابطه مشخصی وجود دارد.
پرکردن معده با کربوهیدرات

محققان می‌گویند، میان آکنه و رژیم غذایی دارای بار گلیسمیک بالا ـ رژیم‌های غذایی که دارای کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و شیرین مثل نان، آب‌نبات، پاستا، نوشابه و آبمیوه فراوان هستند ـ ارتباط وجوددارد. مصرف این نوع غذاها باعث جهش قند خون و آزادشدن هورمون‌هایی می‌شود که تولید چربی و ایجاد گرفتگی سلول‌های پوستی را تحریک و تسریع می‌کنند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، رژیم‌های دارای قند بالا باعث ایجاد چروک در پوست می‌شود و با از بین بردن کلاژن و الاستین ـ بافت‌های پیوندی که پوست را استحکام می‌بخشند ـ پیری زودرس ایجاد می‌کند. اگر نگران پیری پوست یا بروز آکنه هستید، کربوهیدرات‌ها را با پروتئین‌ها، سبزیجات و غلات کامل جایگزین کنید.

مصرف نمک زیاد

اگر با وجود استراحت کامل، خسته به نظر می‌رسید یا از حلقه‌های سیاه زیر چشمتان خسته شده‌اید، به میزان دریافت سدیم توجه کنید. مصرف غذاهای پرنمک می‌تواند باعث انباشت آب در بدن و پف‌کردگی صورت شود. نمک بر چشم‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد سیاهی در حلقه‌های زیر چشم، پف‌کردن پلک‌ها و بی‌رنگ شدن آنها می‌شود. نمک ید‌دار می‌تواند با بروز جوش‌ها نیز ارتباط داشته باشد.

حذف چربی‌های سالم

این درک رایج در میان مردم وجود دارد که چربی‌ها برای بدن خوب نیستند. این اشتباه باعث شده، بسیاری از افراد برای جلوگیری از اضافه وزن از مصرف چربی‌ها خودداری کنند، اما این کار می‌تواند به پوست آسیب برساند، زیرا پوست برای مرطوب نگه داشتن خود به چربی‌های سالمی که بدن به خودی خود نمی‌تواند آنها را تولید کند، نیاز دارد. چربی‌های سالم مثل اسیدهای چرب ضروری که در گردو، دانه‌های سویا و ماهی‌های چرب مثل سالمون وجود دارند، به جلوگیری از ایجاد چین و چروک، التهاب، خشکی پوست و آکنه کمک می‌کنند. روغن زیتون، حاوی اولئیک اسید است که در آبرسانی به پوست، جلوگیری از سرطان پوست و افزایش جذب امگا3 و دیگر مواد مغذی نقش دارد. اولئیک اسید در آووکادو و بادام نیز وجود دارد.

مصرف زیاد لبنیات

مطالعات سال‌های اخیر نشان می‌دهد، محصولات لبنی بویژه شیر می‌تواند به بروز جوش‌های سرسفید و سرسیاه در افرادی که مستعد آکنه هستند، منجر شود. مصرف شیر به میزان طبیعی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما مصرف زیاد آن می‌تواند بروز مشکلاتی در پوست را به دنبال داشته باشد. محققان می‌گویند، هورمون‌های طبیعی شیر، تحریک‌کننده تولید سبوم یا چربی طبیعی پوست و همچنین تولید سلول‌های پوستی مسدود‌کننده منافذ پوست است. اگر از آکنه هورمونی که بیشتر در چانه و خط فک بروز می‌کنند رنج می‌برید، درمورد کاهش مصرف لبنیات با کارشناس مشورت کنید.

لوازم آرایش، به جز آسیب های پوستی با ما چه می کنند؟

منبع: بهداشت نیوز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ