در حساسیت‌های پوستی،بهترین کار چه کاریست؟!

faateme1366
یک متخصص پوست و مو اظهار کرد: همواره در حساسیت‌های پوستی، پیشگیری بهتر از درمان است.

یک متخصص پوست و مو اظهار کرد: همواره در حساسیت‌های پوستی، پیشگیری بهتر از درمان است.

افشار رمضان‌پور  با اشاره به اینکه با شروع فصل بهار انواع حساسیت‌های پوستی ممکن است در افراد ایجاد شود، اظهار کرد: اگزمای تماسی در بخش‌هایی از بدن ایجاد می‌شود که با مواد خاصی تماس دارد که یا سبب التهاب پوست یا به بروز واکنش‌ آلرژی و حساسیتی منتهی می‌شود و ممکن‌است تاول ایجاد کند.

وی با یادآوری اینکه اگزمای تماسی می‏‌تواند با دو مکانیسم اگزمای تماسی حساسیتی و اگزما تماسی تحریکی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: اگزمای تحریکی در اثر تماس با ماده محرک ایجاد می‌شود. فرد در اثر تماس با موادی از قبیل اسیدها، حلال‏‌ها، قلیاها و صابون‌های قوی و مواد شوینده معمولا دچار اگزما تماسی تحریکی می‌شود که غالب اوقات حاد نیست. این مواد شیمیایی می‌توانند بر روی پوست هر کسی ایجاد واکنش کنند و ضایعات آبدار و ترشح‌دار تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نوع مزمن این اگزما غالبا در افرادی که در کارخانه‌های صنعتی کار می‌کنند، دیده می‌شود، گفت: در مشاغل صنعتی به دلیل تماس مدام پوست فرد با محرک، پوست حالت چرمی شدن پیدا می‌کند که برای درمان باید به متخصص مراجعه کند.

این متخصص پوست و مو با اشاره به نوع آلرژیک این حساسیت‌ها، افزود: اگزمای آلرژیکی نیز معمولا در افرادی که زمینه‌های بروز آلرژیک را دارند، ایجاد می‌شود و ماده‌ای که باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌شود به نام ماده حساسیت‌زا (آلرژن) نامیده می‌‏شود. خیلی از مردم نسبت به آلرژن‌‏ها واکنشی نشان نمی‌‏دهند ولی تعداد کمی از مردم به مرور زمان نسبت به بعضی مواد حساس می‌شوند. تماس بیشتر موجب پیدایش ضایعات خارش‌دار می‏‌شود که از جمله این مواد می‌توان به برخی مواد حساسیت‌زای شایع شامل نیکل، لاستیک، سیمان، چرم، بعضی داروهای موضعی، نگه‌دارنده‌‏های موجود در کرم‌ها و لوازم آرایش، رنگ‌ها، مواد معطر، پیچک سمی، بلوط سمی و گیاهانی از این قبیل اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه بسته به محل تماس، اگزما می‌تواند اثرات تفاوتی را نشان دهد، افزود: در اگزمای پوستی تماسی، پوست قرمز و متورم شده و تاول می‏‌زند. تاول‌ها ممکن است بترکند و از خود پوسته بجا بگذارند. در مراحل بعدی پوست ممکن است تیره‌تر شده و حالت چرم مانند و چروکیده به‌خود گیرد.

رمضان‌پور با اشاره به اینکه در برخی افراد نیکل می‌تواند به حساسیت منجر شود، گفت: در برخی افراد نیکل که غالبا در زیورآلات مصنوعی وجود دارد، می‌تواند باعث حساسیت‌های پوستی شود که از علایم ایجاد شونده این حساسیت‌ها خارش، قرمزی و دانه‌های آبدار روی پوست است.

وی با اشاره به نوع دیگری از اگزمای پوست که در تابستان‌ و فصول گرم سال شیوع بیشتری دارد، ادامه داد: این نوع اگزما که به اگزمای پوست چرب معروف است، در سر و صورت ایجاد می‌شود که به صورت پوسته ریزی در پشت گوش، زیر بغل و کشاله ران خود را نشان می‌دهد.

رمضان‌پور افزود: در حساسیت‌های پوستی، پیشگیری بهتر از درمان است و توصیه می‌شود افرادی که به میزان زیادی با این مواد محرک کار می‌کنند، به ویژه خانم‌های خانه‌دار از پوشش‌های مناسب استفاده‌ کنند یا از استفاده از موادی که به میزان بالایی در آن‌ها حساسیت ایجاد می‌کند، اجتناب کنند و اگر از حساسیت‌های بهاره رنج می‌برند کمتر به مکان‌هایی که سبب بروز حساسیت می‌شود، رفت و آمد داشته باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ