قطره های گوش و چشم را یک ماه بعد از مصرف دور بریزید

a.mahammadi
یک داروساز نگهداری و استفاده از قطره‌های دارویی را بیش از یک ماه خطرناک دانست

یک داروساز نگهداری و استفاده از قطره‌های دارویی را بیش از یک ماه خطرناک دانست و هشدار داد: برخی از قطره‌های دارویی ۲۱ روز پس از باز شدن درشان، غیرقابل مصرف می‌شوند و اگر پس از گذشت تاریخ انقضا، از قطره‌ای استفاده شود احتمال بروز عوارضی چون حساسیت، عفونت و غیره بعید نیست.
 به گفته یک دکتر داروساز، از برخی قطره‌های چشمی گاهی برای درمان مشکلات گوش هم استفاده می‌شود اما این قطره‌ها دورهٔ درمان، نحوهٔ نگهداری و تاریخ انقضای مشخصی دارند و نباید خودسرانه و بدون مشاوره با پزشک از آن‌ها استفاده کرد.
دکتر صابر عربیان ، افزود: برخی از انواع قطره های چشمی بنا بر تشخیص پزشک برای درمان مشکلات گوش هم قابل استفاده اند ولی برعکس، قطره های گوش برای چشم قابل استفاده نیستند.
وی درباره موارد استفاده از قطره های چشمی برای گوش گفت: در برخی موارد که گوش دچار عفونت و التهاب شود پزشک پس از معاینه، قطره های مخصوصی را تجویز می‌کند که گاهی ممکن است یکی از اقلام قطره‌های چشمی باشد.
عربیان اظهار کرد: اگر پزشک مصرف همزمان دو قطره را برای گوش یا چشم تجویز کرده باشد، مصرف توام دو نوع قطره حداقل باید ۱۰ دقیقه فاصله زمانی در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه بسته به نوع قطره، شرایط نگهداری آن متفاوت است بیان کرد: روی جعبه یا داخل بروشور هر دارویی شرایط نگهداری آن قید شده است. در مورد دسته ای از قطره ها شرایط نگهداری قبل و بعد از مصرف متفاوت است. به طور مثال ممکن است توصیه شده باشد که قطره ای تا قبل از باز شدن در یخچال نگهداری شود ولی پس از باز شدن نیازی به نگهداری در یخچال نداشته باشد و می توان آن را در دمای اتاق نگهداری کرد.
این داروساز گفت: برخی از قطره های دارویی ۲۱ روز پس از باز شدن غیرقابل مصرف می شوند اما به طور کلی هر قطره ای یک ماه پس از باز شدن باید دور انداخته شود. اگر پس از گذشت تاریخ انقضا، از قطره ای استفاده شود می تواند موجب بروز عوارض مختلفی همچون حساسیت، عفونت و غیره شود.
دکتر عربیان همچنین درباره نحوه مصرف قطره‌های چشم توضیح داد: برای ریختن داروی چشم، سر را قدری به عقب خم کرده و پلک پایین را با انگشت گرفته و قدری به سمت جلو بکشید. سپس یک قطره از محلول را داخل حفره پلک پایین بچکانید و در حالی که به پایین نگاه می کنید به آرامی چشم را ببندید. به مدت ۵-۳ دقیقه با انگشت، گوشه چشم را در سمت بینی، آرام فشار دهید و چشم را بسته نگه دارید. در این فرصت داروی اضافی خارج شده از چشم را با دستمال تمیز پاک کنید.
او همچنین درباره شیوه استفاده از قطره گوش نیز گفت: اگر قطره یخچالی بود با نگهداشتن قطره در دست به مدت چند دقیقه آن را گرم کنید. سپس طوری به پهلو دراز بکشید که گوش به طرف بالا باشد. در بزرگسالان قسمت فوقانی لاله گوش و در بچه ها قسمت پایین لاله گوش را به سمت عقب بکشید تا مجرای گوش نمایان شود. به مقدار لازم از قطره داخل گوش بچکانید و پیش از اینکه سر را به طرف دیگر بچرخانید ۵ دقیقه صبر کنید تا قطره بخوبی به مجرای داخلی گوش راه پیدا کند.
این داروساز خاطر نشان کرد: برای شروع و ادامه درمان با هر دارویی با پزشک متخصص یا داروساز مشورت کنید و بدانید مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت هر دارویی عوارض خاص خود را دارد و از اثرات مفید درمانی آن می کاهد.

نکاتی در مورد قطره های چشمی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ