آمار تکان دهنده اختلالات روانی در ایران!

bagheri.mry
جدیدترین آمارها از وضعیت روانی و روحی جامعه اعلام بیش از ۹۰۰هزار ایرانی است که دچار اختلالات شدید روانی هستند. همچنین در ایران حدود ۱۵ درصد از مبتلایان به اختلالات اعصاب و روان دارای اختلالات اضطرابی هستند و اگر کم خوابی، بی‌خوابی و اختلالات خلق و خوی را به آن اضافه کنیم، حدود ۲۳ درصد از مردم ایران، به اختلالات اعصاب و روان مبتلا هستند.

برای همه ما پیش آمده که در برهه‌ای از زندگی دچار احساسات غیرقابل کنترل مانند ترس، افسردگی‌های خفیف یا اضطراب بسیار پریشان‌کننده و به‌اصطلاح اختلالات روانی شویم.
 موضوعی که اگر چه در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته اما همچنان آمارها حاکی از این است که زنگ خطر هشدار و نگرانی به صدا درآمده است چرا که جدیدترین آمارها از وضعیت روانی و روحی جامعه اعلام بیش از ۹۰۰هزار ایرانی است که دچار اختلالات شدید روانی هستند. همچنین در ایران حدود ۱۵ درصد از مبتلایان به اختلالات اعصاب و روان دارای اختلالات اضطرابی هستند و اگر کم خوابی، بی‌خوابی و اختلالات خلق و خوی را به آن اضافه کنیم، حدود ۲۳ درصد از مردم ایران، به اختلالات اعصاب و روان مبتلا هستند. پیش از این نیز و در بهمن‌ماه سال گذشته وزیر بهداشت گفته بود: در دنیا ۴۵۰میلیون نفر مبتلا به اختلالات اعصاب و روان و ۱۰درصد از آنها دچار افسردگی هستند. ضمناً میزان افسردگی در کشور حدود ۱۲ درصد است. فرهاد طارمیان، عضو انجمن روانشناسی ایران درخصوص شیوع بیماری‌های روانی در بین ایرانیان هم گفت: به‌دلیل اینکه هنوز در ایران تحقیقات گسترده‌ای درخصوص تعداد مبتلایان به بیماری‌های روانی صورت نگرفته، نمی‌توان آمار دقیقی را در این خصوص اعلام کرد اما با توجه به آمارهایی که در دست روانشناسان موجود است یک درصد از جمعیت ایران دچار اختلالات شدید روانی هستند که با توجه به جمعیت، بیش از 9۰۰هزار نفر به اختلالات شدید روانی دچارند که باید زیرنظر پزشک درمان شوند.

تأمین بهداشت روانی برای افزایش کارایی
دکتر احمدعلی نوربالا، مشاور وزیر بهداشت در امور سلامت روان نیز در حاشیه همایش سلامت روان ونهادهای اجتماعی به همشهری گفت: در عصر حاضر سلامت روان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت و بهداشت یک جامعه قلمداد می‌شود و این موضوع عمیقاً مورد توجه روانپزشکان، روانشناسان و سایر دانشمندان علوم رفتاری واجتماعی قرار گرفته است. وی افزود: بهداشت روانی از آن جهت که به عملکرد فردی و اجتماعی ارتباط دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که تأمین بهداشت روانی می‌تواند به افزایش کارایی هم در زمینه‌های فردی و هم اجتماعی بینجامد به همین دلیل تمام هم و غم خود را به‌کار برده‌ایم تا در این زمینه اقدامات تأثیر‌گذاری داشته باشیم و البته به همت معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت انجمن سلامت روان را تشکیل داده‌ایم و تمام هدفمان این است که در جهت بهبود و ارتقای سلامت روان جامعه ایران که در راستای ماده۳ سیاست‌های کلی سلامت است از طریق تشویق و ترغیب به اقدام‌های پیشگیری از قبیل شناسایی و مقابله با تنش‌های فردی و اجتماعی وتلاش برای ارتقای سلامت روان در سطح آحاد جامعه گام برداریم که خوشبختانه موفق بوده‌ایم.

به سلامت روان جامعه توجه داریم
محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت: سلامت یکی از نیرومندترین عوامل رشد و پیشرفت به شمار می‌آید و سرمایه‌گذاری در این بخش بازده بالایی دارد. معتقدیم بهداشت روان که نقش مهمی در سلامت روحی افراد دارد در چند سال اخیر به دلایل مختلف کمتر مورد توجه قرار گرفته و این بی‌توجهی موجب افزایش افسردگی، اضطراب و نگرانی در افراد شده است.به همین سبب سعی کرده‌ایم با ارائه برنامه‌های مختلف در زمینه اقدامات پیشگیرانه گام برداریم. معتقدیم به جای هزینه‌های بالای درمان، باید به سوی پیشگیری برویم که هم هزینه کم دارد و هم عواقب بیماری را ندارد. همچنین اینکه سازمان بهداشت جهانی بهداشت روان را ، توانایی کامل برای ایفای نقش‌های اجتماعی، روانی و جسمی تعریف کرده و در حقیقت هدف از بهداشت روانی فراهم کردن شرایطی است تا عوامل مخربی که روان بشر را آزار می‌دهد از بین ببرد به‌گونه‌ای که آسایش و رفاه فرد تأمین شده و تشویش خاطر نداشته باشد. باید به این نکته توجه داشت که امروزه پیشرفت صنعت و تکنولوژی به‌رغم رفاه و تأمین امکانات، آرامش و آسایش را از زندگی انسان سلب کرده و موجب شده مردم کمتر به بهداشت روان خود توجه کنند. زندگی پرمشغله، چند شغله بودن افراد و اشتغال افراد در ساعات طولانی بیرون از خانه و دور از اعضای خانواده همگی ازجمله عواملی هستند که می‌توانند زمینه ساز بیماری‌های بسیاری ازجمله بیماری‌های روحی و روانی به‌ویژه افسردگی شوند. همچنین زندگی مدرن با مشغله‌های زیاد خنده را از چهره افراد دور کرده و اگر به آن توجه نشود آسیب‌های جدی به مردم وارد می‌کند.برگزاری همایش‌هایی چون همایش سلامت روان ونهادهای اجتماعی در هفته سلامت به همین دلیل برنامه‌ریزی شده است تا سبب افزایش فرهنگ و سواد سلامت روان در جامعه شود و باید برای مخاطبین خاص و عام نهادینه شود.

منبع: همشهری آنلاین

اختلالات روانی و دردهای بی درمان!

اختلالات روانی را به رسمیت بشناسید!

اختلالات روانی که نویسندگان را تهدید می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ