از بیماری باقلا، شایع‌ترین بیماری بهاری بیشتر بدانید!

پانته آ توتونپیان
باقلا یکی از آن خوراکی‌هایی است که کمتر کسی آن را رد می‌کند، خصوصا زمانی که به شکل باقلی‌پلو با ماهیچه به شما پیشنهاد شود. اما همین خوشمزه‌های بهاری ممکن است آفت جان شما و خصوصا فرزند دلبندتان شود. البته باقلا در فصول دیگر هم یافت می‌شود اما به‌دلیل اینکه باقلا در فصل بهار کاشت و برداشت می‌شود، بیشتر در بهار شاهد بیماری آن هستیم. حالا که فصل این بیماری رسیده بهتر است اطلاعات‌تان راجع به این بیماری را افزایش دهید و از شر آن در امان بمانید.

چطور فاویسم را درمان کنیم؟
دکتر زهرا عبدی متخصص بیماری های عفونی در گفت‌وگو با جام‌جم به مهم‌ترین عوامل و درمان این بیماری می‌پردازد و می‌گوید: عفونت‌ها ازجمله مهم‌ترین عواملی به حساب می‌آیند که سبب شعله‌ور ‌شدن بیماری فاویسم می‌شوند، به‌همین دلیل ممکن است در برخی افراد مبتلا به بیماری‌هایی چون هپاتیت B  منجر به بروز علائم فاویسم مانند کم‌خونی شدید شود. بروز چنین علائمی نشان‌دهنده آن است که شخص، عامل بروز بیماری فاویسم را نیز در خود دارد. درمان فاویسم در بسیاری موارد با تزریق خون به بیمار همراه است و در صورت بروز نارسایی کلیه، دیالیز نیز توصیه می‌شود. به هر حال بهترین درمان برای فاویسم، پیشگیری از بروز علائم آن و عدم مصرف و مواجهه با عوامل محرک بیماری است.

بیماری باقلا
فاویسم یا به اصطلاح عامیانه «بیماری باقلا» نوعی بیماری ارثی است که بیشتر در مناطق شمالی کشور که باقلا کشت می‌شود، دیده می‌شود؛ اگرچه در نقاط دیگر هم این بیماری وجود دارد. 
فاویسم در بیشتر موارد پس از مصرف باقلا بروز پیدا می‌کند اما برخی مواد شیمیایی و حساسیت‌زا یا برخی ‌داروها نیز می‌توانند سبب بروز این بیماری شوند. 
بنابراین باید مراقب باشید در طول روز از غذاهایی مصرف کنید که درباره جزئیات آن اطلاعات کافی داشته باشید و مطمئن باشید که در دل آن باقلا وجود ندارد. حدود یک یا دو روز پس از مصرف مواد حساسیت‌زا مثل باقلا، نفتالین، حشره‌کش، حنا و برخی داروها مثل آسپیرین، داروی ضد‌مالاریا، آنتی‌بیوتیک‌ها و… علائم فاویسم بروز پیدا می‌کند. گاهی فرد به بیماری فاویسم مبتلاست اما نسبت به باقلا حساسیت ندارد و بدن او نسبت به برخی عفونت‌ها واکنش نشان می‌دهد. در برخی موارد هم فرد علائم شدید فاویسم را به‌صورت دائمی نشان می‌دهد. 

فاویسم چه علائمی دارد؟
علائم این بیماری تا حدی شبیه علائم هپاتیت است. این علائم یک یا دو روز پس از مصرف باقلا یا دیگر مواد حساسیت‌زا بروز می‌یابد. کم‌خونی، ضعف و بی‌حالی، خستگی و کوفتگی، رنگ پریدگی و زردی چهره، درد شکم و کمر، ادرار تیره و کدر و در برخی موارد تهوع و استفراغ از مشخصه‌های بیماری فاویسم هستند. فاویسم که در زیرگروه بیماری‌های عفونی قرار می‌گیرد، در همه افراد به‌خصوص در کودکان باید بسیار جدی گرفته شود، چراکه کم‌خونی ناشی از این بیماری در صورت عدم‌کنترل به‌موقع می‌تواند آسیب جدی به کبد و کلیه وارد کند.

چطور آن را مهار کنیم؟
پرهیز از هرگونه مواجهه با باقلا و به هر شکل آن به بیماران مبتلا به فاویسم توصیه می‌شود.  برخی بیماران که میزان فعالیت آنزیمی در آنها بسیارکم است با استنشاق بوی باقلای تازه و در مواردی حتی عبور از کنار مزرعه باقلا یا حضور در خانه‌ای که در آن باقلای پاک شده هست، باعث بروز حمله می‌شوند. 

چطور پیشگیری کنیم؟
در برخی موارد ممکن است فرد به‌طور ارثی مستعد فاویسم باشد اما علائم آن را تا سال‌ها نشان ندهد یا به‌طور خفیف بروز دهد.
 در‌واقع در این بیماری پیشگیری برای جلوگیری از بروز علائم انجام می‌شود. 
مهم‌ترین کاری که برای پیشگیری از بروز علائم در این بیماری می‌توان انجام داد، دوری از مواد حساسیت‌زاست. 
حتی گاهی توصیه می‌شود کسی که به این بیماری مبتلاست از حضور در مزارع باقلا یا بو کردن آن هم خودداری کند.  اگر بیماری فاویسم دارید یا احتمال می‌دهید که به این بیماری مبتلا باشید، استفاده از موادی مثل نفتالین، حشره‌کش، حنا، آسپیرین و… را کنار بگذارید.

فاویسم درمان می‌شود؟ 
این بیماری درمان قطعی ندارد و می‌توان گفت این بیماری تا آخر عمر همراه فرد بیمار  خواهدبود. تشخیص به‌موقع و سریع علائم فاویسم کمک بزرگی به پیشگیری یا کنترل این بیماری می‌کند. 
گاهی علائم به وجود آمده خصوصا در کودکانی که از بدو تولد نشانه‌های این بیماری را نشان می‌دهند یا افرادی که ضعیف‌تر هستند، ممکن است خطرات جدی‌تری را به‌دنبال داشته باشد؛ بنابراین لازم است مراقبت‌های بیشتری صورت بگیرد. 
در مواردی نیاز به بستری در بیمارستان و تزریق خون نیز وجود دارد.

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ