سردردهای بیش از ۷۲ ساعت باید جدی گرفته شود!

a.mahammadi
دبیر علمی کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران در مورد مصرف خودسرانه مصرف دارو برای درمان میگرن هشدار داد و گفت: این مسئله می‌تواند سبب بروز سکته مغزی شود.

 سید امیرحسن حبیبی در افتتاحیه کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران در ارتباط با انواع سردرد، اظهارداشت: سردردهای اولیه سردردهای هستند که علت خاصی ندارند، اما سردردهای ثانویه علت خاصی مثل خون‌ریزی مغزی، تومورهای مغزی وعفونت‌های مغزی دارند و سردرد ثانویه علتی برای یک بیماری است.
وی در مورد سردردهای خطرناک، گفت: سردردهای صبحگاهی یا سردردهای که علامت پرچم قرمز را دارند یعنی فرد اول استفراغ کند و بعد سردردش شروع و یک طرف بدن ضعیف شود یا الگوی سردرد عوض شود یا همرا با دوبینی باشد خطرناک است؛ البته سردردهای افراد مسن نیز جزو سردردهای خطرناک است.
دبیر علمی کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران در مورد انواع میگرن، تصریح کرد: 2 نوع میگرن داریم که نوع اول بدون پیش درآمد بوده یعنی شروع سردرد بدون علامت و نشانه‌ای از قبل و نوع دوم با پیش درآمد یعنی فرد پیش از شروع سردرد با علائمی از قبیل سرگیجه، بوی خاص، دیدن جرقه و… همراه شده و بعد از آن سردرش شروع می شود.
حبیبی در پاسخ به این سوال که چه میگرن های خطرناک هستند، گفت: میگرن‌هایی که بیش از روند معمول یعنی بیشتر از 72 ساعت طول بکشد و سردرد پیچیده شده باشد و بیش از 14 روز علیرغم درمان طول بکشد، خطرناک است و باید جدی گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه داروهای میگرن خطرناک بوده و مردم باید از مصرف خودسرانه آنها جدا خودداری کنند، گفت: یک سری دارو که مردم به صورت عمده و فراوان مصرف می کنند بسیارخطرناک بوده چرا که موجب تنگ شدن عروق مغز می شوند.
این فوق تخصص اختلالات حرکتی اضافه کرد: داروها بلافاصله درد را خوب می کنند اما باید توجه داشت که شانس خون‌رسانی به مغز را کم می کنند و بیش از آن که میگرن خطرناک باشد داروهای مصرفی آن خطرناک هستند و میگرن معمولا بالای 95 الی 98 درصد خطرناک نیست.
حبیبی تصریح کرد: یکی از مکانیسم‌های میگرن این است که رگ مغز تنگ می‌شود و اگر بیمار دارویی مصرف کند که رگ مغز را تنگ کند احتمال سکته مغزی بیشتر می‌شود؛ بنابراین انتخاب دارو و اینکه از چه داروهای در چه سنی نباید استفاده کرد به خصوص در میگرن‌های با پیش درآمد ذکر شده، بسیار حائز اهمیت است.
وی خاطر نشان کرد: سردرد یکی از علائم تومورهای مغزی است اما نمی تواند گفت هر فردی که سردرد و میگرن می‌‌گیرد مستعد کننده،تومور مغزی است همچنین افراد در صورت داشتن علائم زنگ خطر باید آن را جدی گرفته و بررسی کنند تا مبادا تومور باشد.
حبیبی در پایان گفت: اهداف کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران افزایش دانش، آگاهی، نوآوری، به روز کردن معلومات است همچنین در این گنگره 26 مهمان خارجی داریم که باعث ارتباط و مبادله اطلاعات بین آنها و متخصصان جوان کشورمان شده و حتی امکانی را جهت همکاری، ارتباط با اساتید خارجی و ادامه تحصیل انها در خارج از کشور فراهم می کند.

سردردهای طولانی از علائم این بیماری است

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ