چطور لوازم آرایشی شکسته و خشک شده را تعمیر کنیم؟!

پانته آ توتونپیان
یک هفته‌ای نیست که یک سایه چشم خوش‌رنگ برای خود خریده‌اید، اما همین چند دقیقه پیش دخترتان که تازه راه افتاده و به همه‌چیز دست می‌زند، جنازه سایه را روی زمین انداخته! همه پودرها شکسته و هر کدام یک طرف افتاده و فکری جز دور انداختنش به ذهن‌تان نمی‌رسد؟ لطفا صبر کنید! از این اتفاق‌ها زیاد می‌افتد؛ رژلبی که زیادی باز شده و ناگهان از کمر می‌شکند یا ریملی که خیلی زود خشک می‌شود و دیگر قابل استفاده نیست! همه اینها راه‌حل دارند و نیازی نیست قید مصرف‌شان را بزنید! حتی می‌توانید کرم زیر‌سازی را که روشن‌تر یا تیره‌تر از پوست‌تان است، هم‌رنگ چهره‌تان کرده و از آن استفاده کنید. در این مطلب نه تنها یاد می‌گیرید که با لاک‌های خشک ‌شده چه کنید‌ که یاد می‌گیرید لنز و مژه خشک شده‌تان را هم احیا کنید!

پنکیک شکسته!
پودرهای پرس شده و فشرده (کامپکت) پنکیک معمولا اگر از دست‌تان بیفتند یا موقع اسباب‌کشی یا مسافرت، به راحتی می‌شکنند و تکه‌هایش همه‌جا پخش می‌شوند. کاری که باید بکنید این است: 
 تمام تکه‌های پودر فشرده را تا حد ممکن له کنید و در قوطی خالی یک کرم بریزید؛ برای له کردن پودر فشرده می‌توانید از ظرف ریمل‌تان کمک بگیرید! حالا می‌توانید آن را مثل پودرهای نرم با شوت (برس) مخصوص پودر یا سر انگشتان خود استفاده کنید. 
 اگر پنکیک‌تان دچار سانحه شده، می‌توانید مقدار مشخصی از پودرش را با کرم روز دلخواه خود مخلوط کرده و با کمک چوب بستنی یا یک اسپاتولا حسابی ترکیبش کنید و وقتی عجله دارید، مثل یک مرطوب‌کننده رنگی (جای کرم پودر و مرطوب‌کننده) استفاده کنید. 
 اگر می‌خواهید پنکیک خود را دوباره به همان حالت فشرده درآورید، ظرف سایه یا پنکیک خود را روی یک دستمال قرار داده، حسابی پودر فشرده‌تان را داخل ظرفش له کنید. بعد مقدار کنترل شده و کمی الکل ایزوپروپیل به آن اضافه کنید. بهتر است الکل را با قطره چکان و کم‌کم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیر نسبتا سفتی درست شود. حالا خمیر را با کمک یک کاردک داخل ظرف پنکیک فشار دهید و رویش را صاف کنید. دور ظرف را با دستمال کاغذی تمیز کرده و با کمک برس کانسیلر یا برس سایه‌تان، دور خمیر داخل ظرف را صاف و تمیز کنید. بگذارید حداقل یک شب بماند تا کاملا خشک شود و دوباره همان پودر فشرده دوست‌داشتنی خودتان شود! الکل ایزوپروپیل هیچ تغییر و مشکلی در پودر ایجاد نمی‌کند و برای پوست هم هیچ ضرری ندارد. اگر مقدار الکلی که روی پودر ریختید، زیاد شد، با یک دستمال سطح پودر را فشار دهید تا الکل اضافه را به خود جذب کند، اما در هر حال الکل دیر یا زود تبخیر خواهد شد، پس صبور باشید.

کرم پودرتان خشک شده یا رنگش مناسب نیست؟
تهیه کرم‌پودری که کاملا با پوست همخوانی داشته باشد، کمی سخت است. اگر کرم پودری دارید که رنگش تیره‌تر یا روشن‌تر از پوست شماست، می‌توانید با مرطوب‌کننده‌تان ترکیبش کنید تا به رنگ دلخواه برسید! اما روش بهتر این است که کرم‌پودر تیره‌تر را با روشن‌تر مخلوط کرده و مصرف کنید.
 با داشته‌های‌تان امتحان کنید. مثلا اگر کرم زیرساز تیره‌تر از پوست خود دارید، آن را با کرم پودری روشن‌تر مخلوط کنید. به این ترتیب که کرم زیرساز را در مایکروفر ۱۰ ثانیه حرارت دهید تا ذوب شود. بعد آن را در یک ظرف کرم منتقل کرده، با مقداری کرم‌پودر روشن مخلوط کنید و مدام رنگ ترکیبی را روی پوست امتحان کنید تا نتیجه دلخواه را به دست آورید. 
 اگر کرم زیرساز یا همان فوندیشن شما خشک شده، مقدار مساوی از گلاب و گلیسیرین را خوب با هم مخلوط کرده و آن را به فوندیشن اضافه کنید تا به غلظت استاندارد برسد. البته اگر پوست چربی دارید، بهتر است مقدار گلیسیرین را به یک‌سوم یا حتی یک‌چهارم مقدار گلاب کاهش دهید.

سایه‌های خرد شده!
یک حرکت اشتباه آرنج کافی است تا سایه مورد علاقه‌تان پخش زمین شود! حالا دیگر پشیمانی سودی ندارد؛ باید دست به کار شوید! یک دستمال زیر دست‌تان پهن کنید. رژگونه یا سایه شکسته را داخل ظرفش ریخته، ظرف را در یک پلاستیک تمیز و شفاف بپیچید. از روی پلاستیک، پودر را کامل له کنید. حالا پلاستیک را باز کرده، چند قطره الکل ایزوپروپیل روی پودر بریزید و سطحش را با یک کاردک صاف کنید. دورش را هم با یک تکه پنبه یا برس سایه صاف و تمیز کنید. بگذارید یک شب بماند تا خشک شود و دوباره مثل روز اولش شود، فقط ممکن است رنگش ۵درصد بیشتر شود، اما هیچ مشکلی برای مصرف ندارد، خیال‌تان راحت!
 از طرف دیگر، می‌توانید سایه یا رژگونه شکسته را در ظرفی ریخته و پودر کنید و در همان قالب پودر نرم استفاده‌اش کنید یا آن را با کرم مرطوب‌کننده مورد علاقه‌تان مخلوط کرده و رژگونه کرمی یا سایه کرمی خودتان را درست کنید! 
 می‌توانید با اضافه کردن قدری وازلین یا هر مرطوب‌کننده بدون چربی دیگری به پودر سایه چشم، آن را به سایه کرمی تبدیل کنید.
 به همین ترتیب رژگونه خود را با افزودن چند قطره روغن اساسی می‌توانید به بالم لب خود اضافه کنید بالم لب رنگی درست کنید. کافی است بالم لب را ۲۰ ثانیه در مایکروفر حرارت داده و آن را با پودر رژگونه و روغن اساسی خوب ترکیب کنید تا رنگ لب جدیدی به دست آورید.
 از سایه‌های کم‌رنگ و بی‌جان هم می‌توانید به‌عنوان هایلایتر استفاده کنید.

با ریمل خشک چه کنیم؟
ریمل‌ها زود خشک می‌شوند، نه؟ همیشه آنها را به صورت سروته قرار دهید، درشان را سفت ببندید و هیچ‌وقت برس را پی‌درپی داخل و خارج آن نکنید تا مثلا ریمل بیشتری روی فرچه‌اش بنشیند! با این کار فقط باعث سریع‌تر خشک شدن آن می‌شوید! 
 اگر دیدید ریمل‌تان سفت یا خشک شده، چند دقیقه تیوپ ریمل را در آب داغ قرار دهید، اما بهتر است چند قطره «اشک مصنوعی» داخل ریمل‌تان بریزید. قطره اشک مصنوعی را به‌سادگی می‌توانید از داروخانه تهیه کنید.
 برس ریمل را می‌توانید بشویید و به‌عنوان برس ابرو، مالیدن روغن‌زیتون به مژه‌ها قبل از خواب برای اینکه ضخیم‌تر و بلندتر شوند‌ و همین‌طور برای تمیز کردن جواهرات و… استفاده کنید.

خط چشم‌تان خشک شده؟!
خط‌چشم‌های ژلی بسیار دوست‌داشتنی هستند و از هر برندی که باشند، بالاخره روزی خشک می‌شوند. نکته کلی اینکه خط چشم‌تان را هم مثل ریمل، سروته بگذارید، درش را سفت ببندید و به این ترتیب از آن استفاده کنید: قلم را داخل مایع خط چشم فرو برده و بیرون بیاورید، حالا با انگشت شست، روی تیوپ خط چشم را بگیرید تا هوا واردش نشود. دوباره قلم را داخل تیوپ کرده و خارج کنید، بعد رویش را بپوشانید و به‌همین ترتیب ادامه دهید. هیچ‌وقت از آب برای روان کردن بافت آن استفاده نکنید.
 اگر می‌خواهید خط چشم ژلی خشک شده‌تان را احیا کنید، آن را چند ثانیه قبل از استفاده در مایکروفر قرار دهید و چند قطره اشک مصنوعی داخلش بریزید؛ نتیجه بسیار بهتر از چیزی است که انتظار دارید، اگرچه هنوز مثل خط چشم تر و تازه به نظر نمی‌رسد. بافت و نرمی‌اش مثل قبل نمی‌شود، بنابراین بهتر است یک خط چشم خوب و تازه برای مواقع خاص داشته باشید.
 چند قطره روغن بچه هم می‌توانید به خط چشم‌تان اضافه کنید.
 می‌توانید قبل از مصرف آن را در آب داغ قرار داده یا در مایکروفر گرم کرده تا بافت نرم‌تری پیدا کند.

مدادچشم‌  را چطور احیا کنیم؟
اگر مدادچشم و مداد لب‌های ارزان می‌خرید، دیگر لازم نیست نگران ماندگاری‌شان باشید، چون بعد از چند ماه خشک می‌شوند! اما کاری که می‌توانید برای استفاده طولانی‌مدت از این مدادها انجام دهید، این است که یک شمع روشن کرده، چند ثانیه نوک مداد را روی شعله شمع بگیرید. ۸ تا ۱۰ ثانیه صبر کنید و حالا از نرمی و رنگ مدادتان لذت ببرید! 

 رژلب‌های شکسته، ناصاف و بدرنگ!
اگر اشتباهی نوک رژلب‌تان را له کرده‌اید و حالا سطحش ناصاف شده، می‌توانید به‌سادگی از برس برای مالیدن رژ استفاده کنید؛ این‌طوری دقت عمل بیشتری هم خواهید داشت. 
 برای رژلبی که کمرش شکسته، کافی است دو سر شکسته را روی شعله شمع حرارت داده و سریع آن را به‌هم بچسبانید. روی محل شکستگی را هم صاف کنید تا دو طرف رژ بهتر به هم بچسبند و یک ساعت در یخچال قرارش دهید تا کاملا سفت شود. 
 اگر رژلبی دارید که کامل له و ذوب شده اما نمی‌توانید از کیفیت و رنگش دل بکنید، آن را در مایکروفر ذوب کرده و در ظرف بالم لب بریزید و با برس از آن استفاده کنید. یادتان نرود بعد از ریختن مایع رژ در ظرف، آن را چند ساعت در یخچال قرار دهید.
 اگر رژی دارید که زیادی بی‌جان است، آن را با رژلبی که زیادی برای‌تان پررنگ است، مخلوط کنید رنگ جدیدی ایجاد شود. به سادگی هر دو رژ‌لب را ذوب و مخلوط کرده و رژ جدیدی درست کنید.

شامپو های غلیظ شده!
اگر شامپو بدن‌تان آن‌قدر غلیظ است که به سختی از ظرفش خارج می‌شود، آن را به نسبت یک به ۵ با محلول ضدعفونی‌کننده بدن مخلوط کرده و خوب تکان دهید. به این ترتیب هم غلظتش مناسب خواهد شد، هم خواص ضدباکتریایی‌اش افزایش می‌یابد. ضمن اینکه بعد از خروج از حمام، حس تازگی بیشتر از همیشه با شما خواهد ماند!

راستی، برای کرم‌های مرطوب‌کننده‌ای که بیشتر در طول تابستان مورد استفاده هستند هم، باید فکری کرد؛ چون معمولا خیلی زود خشک می‌شوند و نرمی و رطوبت‌شان را از دست می‌دهند. شما به‌راحتی می‌توانید با اضافه کردن مقداری گلاب به این کرم‌ها، دوباره از آنها استفاده کنید و از کارکردشان لذت ببرید.

احیای لاک‌های بلااستفاده!
اگر لاک ناخن‌تان خشک شده، همان روش قدیمی اضافه کردن چند قطره لاک‌پاک‌کن مثل آستون، جواب می‌دهد. در ضمن، اگر سایه چشم براقی دارید که به دردتان نمی‌خورد یا از رنگش به‌عنوان سایه خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید آن را به برق ناخن‌تان اضافه کرده و یک لعاب جدید برای ناخن‌تان درست کنید!

ماندگاری‌ عطرها را زیاد کنید
همیشه عطرهای‌تان را در یخچال نگه دارید؛ به این ترتیب ماندگاری‌شان بیشتر می‌شود و می‌توانید سال‌ها از آنها استفاده کنید، بدون اینکه بویشان از بین برود. 
در ضمن می‌توانید باقی‌مانده عطرتان را به جای اینکه دور بریزید، در لوسیون بدن یا روغن بدن‌تان بریزید. به این ترتیب عطر حضورتان را مثل یک امضا، شخصی می‌کنید. 

منبع: مجله ی سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
انسیه بهرامی نژاد

انسیه بهرامی نژاد

1399-08-17 - 11:06 پاسخ

کرم ضد چروک رو هنوز یه هفته نیست خریدم.افتاد شکست.کرمم پر شیشه شده.هزینه زیادی دادم.چکتر کنم بتونم استفادا کنم؟؟؟