کدام حس بر شناخت انسانها بیشتر تاثیر دارد؟

faateme1366
انسان برای درک، تعامل مناسب و رفع نیازهای خود نیازمند ارتباط با محیط اطرف خود بوده، از این رو باید نسبت به محیط، شناخت و درک مناسبی داشته باشد تا بتواند بازخوردهای رفتاری مناسبی داشته ودرمقابل از محیط نیز بازخورد مناسب دریافت کند. این شناخت و ادراک از محیط، به صورت کلی توسط حواس پنجگانه دریافت و در درون انسان مورد تجزیه و تحلیل قرارمی‌گیرد.

علم نوروسایکولوژی به عنوان یک دانش میان رشته ای با استفاده از علوم نورولوژی ، نورفیزیولوژی و روانشناسی و روانپزشکی و زبانشناسی و …به مطالعه رابطه ساختار و رفتار انسان می پردازد. در واقع صحبت از نقش مغز انسان در فعالیتهای روانی و جستجوی سازمانبندی عصبی است.

از طرفی نظر به اهمیت حس بینایی درانسان به عنوان مهمترین عامل درک و دریافت در محیط زندگی، جایگاه ادراک بینایی بیش از پیش مشخص شده است. در نوروسایکولوژی بیماران مبتلا به آسیب مغزی مورد مطالعه و درمان قرار می‌گیرند، و سعی دارد از روی علائم مکانیسم ‌های مسئول، رفتار بهنجار و نابهنجار را دریابد. از میان حواس پنجگانه، حس بینایی در انسان مهمترین عامل درک و دریافت اطلاعات از محیط زندگی است. این حس نقش مهمی در تنظیم بسیاری از رفتارهای انسان از جمله رفتارهای مربوط به حرکت در محیط ، جهت یابی و ادارک وضعیت را به عهده دارد. حدود 40 درصد ازاطلاعاتی که ازطریق حواس مختلف وارد مغز می شوند و در آنجا مورد پردازش قرار می گیرند، اطلاعات بینایی هستند.

بینایی در تمام زمینه های تحول فرد به‌عنوان حس هماهنگ کننده و یکپارچه ساز دخالت می کند و در درک حس های دیگر نیز نقش بسزایی دارد همچنین ادراک فرایندی است که فرد از طریق آن، طرحهایی از محرکهای محیط خود را سازمان داده و تفسیر می کند و منظور از ادراک بینایی توانایی شناخت ، سازماندهی و تفسیر داده های حسی است که از طریق چشم ها دریافت می شود در نتیجه به آن دسته از مهارت های شناختی بینایی که اطلاعات بینایی رسیده از محیط را استخراج و سازماندهی کرده و این داده ها را با سایر اطلاعات حسی و اعمال شناختی سطوح بالاتر، هماهنگ می کنند، پردازش اطلاعات بینایی یا ادراک بینایی اطلاق می شود. مشکلات عملکردی که ممکن است در نتیجه نقایص ادراک بینایی ایجاد شوند می توانند اشکالاتی در غذا خوردن ، لباس پوشیدن، نوشتن، جای گذاری اشیاء، راه رفتن، تعادل وبه طور کلی بسیاری فعالیتهای مربوط به استقلال عملکردی ایجاد کنند. همچنین پژوهشگران معتقدند توانایی حرکات چشمی به مهارت درست خواندن دانش آموزان کمک می کند، در حالی که دانش آموزان نارساخوانا در سامانه دیداری مشکلاتی دارند. بیشتر نارساخوان ها تثبیت دو چشمی ناپایداری، به خصوص در نیمکره چپ، نشان می دهند؛ بنابراین تمرکز دیداری ضعیفی دارند. بی ثباتی دوچشمی و ناپایداری ادراک دیداری نارساخوانان باعث می شود تا حروفی را که سعی می کنند بخوانند، در هم ببینند. از این رو اتاق بهبود عملکرد سیستم بینایی در کلینیک توانش با تجهیزات پیشرفته کامپیوتری در جهت افزایش توجه و تمرکز و نیز حرکات چشمی در الگوهای ادراک بینایی راه اندازی شده است. بدلیل پیچیدگی سیستم بینایی، تاثیر نقایص ادراک بینایی بر زندگی روزمره انسان بسیار زیاداست و امید است با استفاده از مداخلات کاردرمانی در اختلالات ادراک بینایی تاثیر این نقایص به حداقل کاهش یابد .

ساناز ذاکری- روانشناس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ