کشف ژنی که منجر به دیابت میشود!

faateme1366
محققان مکان های ژنتیکی جدیدی را شناسایی کرده اند که برخی افراد را برای ابتلا به دیابت نوع دو مستعدتر می سازد.

دیابت نوع 2، بیماری مزمنی است که در آن، بدن، قادر به مصرفه و ذخیره گلوگز نیست و گلوکز به جای تبدیل به انرژی به جریان خون باز می گردد و علایم مختلفی را ایجاد می کند.
دیابت نوع 2 (یا دیابت بزرگسالی یا غیر وابسته به انسولین) در نتیجه عدم توانایی بدن در تولید انسولین کافی و یا ناتوانی از استفاده بهینه از انسولین تولیدی رخ می دهد؛ که به این حالت مقاومت به انسولین گفته می شود.
این بیماری صدها میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. در سال های اخیر شمار افراد مبتلا به این بیماری سر به فلک کشیده است؛ بطوری که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی شمار افراد مبتلا به دیابت نوع دو از چند دهه گذشته تقریبا چهار برابر شده است و از 108 میلیون نفر در سال 1980 به 422 میلیون نفر در سال 2014 رسیده است.
تاکنون محققان می دانستند که 76 مکان کروموزمی زمینه ساز ابتلا به این بیماری متابولیت هستند.
اما محققان کالج لندن و امپریال کالج لندن با تجزیه و تحلیل بیشتر ژنوم انسانی موفق به کشف 111 مکان ژنتیکی جدید شدند که آنها نیز زمینه ساز ابتلا به دیابت نوع دو هستند.
محققان با استفاده از یک روش نقشه برداری ژنتیکی، نمونه های زیادی از افراد اروپایی و آفریقایی آمریکایی را بررسی کردند. آنها5 هزار و 800 مورد دیابت نوع دو را شناسایی کردند و این بیماران را با حدود 9 هزار و 700 فرد سالم که در گروه کنترل قرار داشتند، مقایسه کردند.
محققان متوجه شدند که مکان های ژنتیکی جدید به همراه مکان هایی که پیش از این شناسایی شده بودند، بیان بیش از 266 ژن را در اطراف محل های ژنتیکی این بیماری کنترل می کنند.
از 111 مکان ژنتیکی جدیدی که به تازگی کشف شد، 93 مکان ژنتیکی (یا 43 درصد) در نمونه افراد اروپایی و آمریکایی آفریقایی کشف شد.
بعد از شناسایی این مکان های ژنتیکی قرار است محققان در گام بعدی با تجزیه و تحلیل های ژنتیکی، جهش های ژنتیکی مسئول این بیماری را شناسایی کنند.
این مطالعه جدید در مجله آمریکایی Human Genetics منتشر شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ