تاتو کردن چه عوارضی دارد؟

faateme1366
تاتو یا همان خالکوبی سنتی دیرینه در کشورهای جهان است که افراد برای زیباتر شدن نقوشی را با ماندگاری دائمی روی پوست خود ایجاد می‌کنند. خالکوبی از زمان‌های قدیم در ایران رایج بوده، چنانچه مولوی در مثنوی معنوی از آن به عنوان کبودی زدن یاد می‌کند که بیشتر زنان، پهلوانان و اوباش جاهل طالب انجام این‌ کار بوده‌اند. امروزه خالکوبی کردن در سراسر جهان فراگیر شده است.

شاید در گذشته خالکوبی مخصوص آقایان بوده اما امروزه در کل دنیا، تعداد دختران جوانی که تاتو می‌کنند، از تعداد پسران بیشتر است البته دلیلش در این نوشتار برایمان مهم نیست . در اینجا قصد داریم ، حتما قبل از اقدام به تاتو کردن ، اطلاعات‌تان را در مورد روش کار، خطرات و عوارض آن کامل کنید. در اینباره بـا دکترفرح آل قیس، پزشک عمومی و عضو جامعه جراحان بین المللی کاشـت مو در اینباره به گفتگو نشسته که در ادامه می خوانید: 

وی در ابتدا گفت : در سال‌های اخیر شاهد افزایش بی رویه انجام تاتوهای آرایشی در نواحی مختلف بدن هستیم. آقایان بیشتر در نواحی تنه و اندام و خانم‌ها بیشتر در نواحی ابرو، چشم و لب ها تمایل به انجام تاتوی آرایشی دارند. منتها این فقط ظاهر قضیه است. در حالی که انجام این تاتوها به دلایل مختلفی می‌تواند زیانبار یا حداقل دارای عوارض جانبی متعددی باشد. بنابراین انجام تاتو از نظر پزشکی به غیر از موارد نادر که برای پوشاندن یک جوشگاه و جای زخم کهنه غیرقابل درمان و نازیبا در صورت به کاربرده می‌شود، توصیه نمی‌گردد.
دکتر آل قیس با بیان اینکه ” انجام تاتو دارای مراحل مختلفی است ” ، ادامه داد : انجام تاتو در مرحله اول باعث شکستن سد دفاعی پوست می‌شود زیرا پوست به طور طبیعی اولین خط دفاع در برابر نفوذ میکروب ها به بدن است و سوزن زدن‌های ممتد می‌تواند سد دفاعی پوست را شکسته و ورود میکروب ها را به بدن تسهیل نماید. در مرحله دوم رنگ‌های استفاده شده در تاتو می‌تواند واکنش ایمنی بدن را تحریک کرده و باعث ایجاد سوزش و خارش و التهاب در محل شود به خصوص در مورد رنگ های قرمز به کار رفته در تاتوها این التهاب بیشتر است. در این موارد بدن به صورت خودکار برای رفع التهاب، سلول‌های ماکروفاژ یا بیگانه خوار را در محل تاتو ترشح می‌کند که رنگ ها را بلعیده و از پوست پاک کنند و تجمع این سلول‌ها در موضع می‌تواند باعث به وجود آمدن کلویید (برآمدگی محل زخم) شود که ظاهری ناخوشایند شبیه به دانه‌های تسبیح روی پوست را ایجاد می‌کند.

وی در مورد عوارض رنگ های تزریق شده به پوست در انجام تاتو خاطر نشان کرد : رنگ‌های تزریق شده تاتو اگر به لایه‌های زیرین پوست تزریق شود برای همیشه ماندگار بوده و قابل پاک شدن نیست به خصوص اگر دارای ترکیبات آهن باشد همیشه در ناحیه مورد نظر به صورت تیره باقی خواهد ماند و حتی با لیزر قابل برداشتن نیست .
دکتر آل قیس در ادامه خاطر نشان کرد : انجام تاتو در ناحیه ابروها باعث آسیب رساندن به فولیکول یا ریشه مو شده و پس از مدتی موی طبیعی ابرو دچار ریزش می‌شود. اگر تاتو به صورت سطحی انجام شود و رنگدانه پس از مدتی از پوست پاک شود ، فرد علاوه بر از دست دادن موی طبیعی ابرو، فرم تاتو را هم از دست داده و مجبور به انجام تاتوی مجدد می‌گردد. همین تکرر در تاتو کردن آسیب بیشتری به پوست وارد می‌کند و خطرات فوق را به همراه دارد و در صورتی که تاتوی عمقی انجام شود باز هم فولیکول‌ها از بین رفته و عوارض تاتوی عمقی همچنان برقرار خواهد بود
این عضو جامعه بین‌المللی جراحان کاشت مو در مورد ریسک ابتلا به برخی از بیماری ها در صورت انجام تاتوی غیر بهداشتی عنوان کرد: ریسک ابتلا به بیماری‌های خونی بسیار خطرناک از قبیل هپاتیت c و ایدز و یا بیماری‌های عفونی از قبیل کزاز و سل نیز در موارد انجام غیر بهداشتی تاتو وجود دارد.
این پزشک عمومی عنوان کرد : این روزها بیشترین مراجعین و متقاضیان کاشت ابرو، بانوانی هستند که از تاتوی مکرر خسته شده و یا بعد از چشیدن عوارض تاتو، به کاشت ابرو روی آورده‌اند. قابل ذکر است که کاشت ابرو روی پوست تاتو شده سخت‌تر و با موفقیت اندکی کمتر از کاشت ابرو روی پوست سالم می‌باشد.
وی در پایان با بیان اینکه ” به بانوان محترم توصیه می‌شود قبل از انجام تاتو نسبت به عوارض آن آگاهی کامل داشته باشند” گفت : بانوان محترم در مواردی که متقاضی کاشت ابرو، برای افزایش طول یا پهنای ابرو می‌باشند باید گفت کاشت اصولی توسط پزشک متخصص روش بسیار امن‌تر و زیباتر نسبت به انجام تاتوی آرایشی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ