میراث گرد و غبار برای خوزستان ۵ هزار بیمار در سال است!!!

bagheri.mry
مدیرکل مدیریت بحران خوستان گفت: گرد و غبار سالانه به صورت میانگین پنج هزار بیمار به بیماران خوزستان اضافه کرده است.

کیامرث حاجی‌زاده روز 5‌شنبه در سمینار آموزشی مقابله با ریزگرد و سیلاب با حضور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور اظهار کرد: بیش از یک دهه است که ریزگرد وارد استان خوزستان و سایر استان‌های همجوار شده و قطعا امروزی نیست. قطعا نظام و دولت‌ها به ویژه دولت فعلی، تمام توجه خود را به خوزستان دارند که نمونه آن پای کار آمدن شخص رئیس جمهور و سایر وزارتخانه‌ها است.

دبیر سمینار آموزشی مقابله با ریزگرد و سیلاب افزود: سیل یکی از مخاطرات طبیعی است که آسیب‌های بسیاری را نیز به دنبال دارد. 

خوزستان دارای پنج رودخانه کارون، دز، جراحی، کرخه و زهره است که مجموعا بیش از ۳۰ درصد آب‌های جاری کشور در این استان هست. شهرها و مراکز مهم جمعیتی در کنار رودخانه‌های خوزستان شکل گرفته و بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول زمان در معرض آسیب‌های جدی قرار گرفته‌اند.

حاجی‌زاده بیان کرد: سال ۹۰ که ۱۳ نفر در بهبهان، سال ۹۱ در ایذه و سیل کلی سال گذشته که به چند شهر خسارت وارد کرد. در مجموع وقوع سیل ۱۰.۵۶ میلیارد تومان خسارت به خوزستان وارد کرد. ساماندهی بازه‌های بحرانی (تعداد ۱۱۴ بازه به طول ۱۷۶ کیلومتر در رودخانه‌های استان داریم که به اعتبار هفت هزار میلیارد ریالی برای ساماندهی نیاز دارد)، بازسازی سیل بندهای تخریب شده ناشی از سیل سال گذشته، وجود سامانه پیش‌بینی سریع وضع هوا به ویژه در حوزه آبریز و احداث پایگاه‌های چند منظوره و سایت‌های اسکان اضطراری از جمله پیشنهادات برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل است.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر در مناطق وسیع کشور به ویژه خوزستان وقوع گرد و غبار باعث کاهش نزولات جوی و افزایش میزان آلودگی به چندین برابر حد استاندارد شده است. با وقوع پدیده گرد و غبار در زمینه محیط زیست از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری را شاهد بودیم. همچنین پنج هزار بیمار سالانه، آلوده شدن تجهیزات، افزایش خطر برای بیماران، کودکان، سالمندان و افزایش مراجعه بیماران نیز از دیگر خسارت‌های وارد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوستان تصریح کرد: بیش از سه هزار میلیارد تومان در کشور آسیب به کشاورزی وارد شده که این رقم در خوزستان ۹۰۰ میلیارد تومان است. تعطیلی واحدهای صنعتی، بازار، افزایش روند مهاجرت نیروهای متخصص نیز از دیگر خسارت‌های وارد شده بر اثر گرد و غبار است. خسارت به تأسیسات زیربنایی از جمله مبلمان شهری و برق را نیز شاهد بودیم.

حاجی‌زاده گفت: در زمینه حل معضل و مسائل گرد و غبار، پوشش کامل عملیات بیابان‌زدایی تا پایان برنامه ششم توسعه، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای دو جداره کردن شیشه، استفاده از انرژی‌های نو در مناطق مستعد بیابان‌زایی و بهبود وضعیت معیشتی مردم این مناطق را پیشنهاد می‌کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

تأثیر گرد و غبار در کاهش طول عمر

آیا می دانید تنفس «ریزگرد‌ها» چه بر سر شش‌ها می‌آورد؟

یمنی سیستم تنفسی بدن در مقابله با ریزگردها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ