آب نارگیل و ارزش غذایی آن

samiira
آب نارگیل مایعی است که به طور طبیعی در داخل نارگیل شکل می‌گیرد. این نوشیدنی طعمی شیرین دارد. این مایع از کربوهیدرات‌های ساده‌ای تشکیل شده است که در قالب قند و الکترولیت هستند. آب نارگیل را نباید با شیر نارگیل یا روغن نارگیل اشتباه گرفت.

آب نارگیل مایعی شفاف است که از داخل نارگیل سبز و نرسیده بیرون کشیده می‌شود. آب این میوه در بسیاری از کشورهای استوایی نوشیدنی رایج و محبوبی است. محبوبیت این کالا در بسیاری از کشورها در حال افزایش است به گونه‌ای که برخی تولید کنندگان به تولید آب نارگیل برای ورزشکاران و افزایش انرژی آنها رو آورده‌اند.

تفاوت آب نارگیل با شیر یا روغن نارگیل

بسیاری از افراد تصور می‌کنند آب نارگیل همان شیر نارگیل یا روغن آن است، اما این تصور نادرست است. آب نارگیل مایعی است که در درون نارگیل به طور طبیعی وجود دارد و باید استخراج شود، اما شیر نارگیل از چرخ کردن خود نارگیل به دست می‌آید. در واقع می‌توان گفت شیر نارگیل عصاره گوشت نارگیل است.

شیر نارگیل حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است و در پخت بسیاری از غذاها به کار می‌رود. روغن نارگیل نیز از شیر نارگیل با نارگیل خشک شده به دست می‌آید. از این روغن در آشپزی، تولید محصولات بهداشتی و آرایشی، و به عنوان یک نرم کننده طبیعی استفاده می‌کنند.

نظر یک ورزشکار در رابطه با آب نارگیل

یکی از قهرمانان تنیس، جان ایسنر، در رابطه با آب نارگیل تجربیات جالبی دارد. او معتقد است که آب نارگیل به او کمک می‌کند بتواند ساعت‌ها با انرژی تمرین کند. او می‌گوید: «نوشیدن آب نارگیل پیش از شروع بازی باعث تامین شدن آب بدن من می‌شود و از بی‌حالی و کمبود انرژی، حتی در گرم‌ترین شرایط آب و هوایی، جلوگیری می‌کند».

او شب قبل از مسابقه ترکیبی از آب و آب نارگیل را می‌نوشد. اگر آب و هوای منطقه‌ای که مسابقه در آن برگزار می‌شود گرم باشد، کمی به این ترکیب نمک دریایی نیز اضافه می‌کند تا کمبود نمک ناشی از تعریق زیاد در بدن او جبران شود. تحقیقات نشان می‌دهند که آب نارگیل در حفظ و تامین آب بدن از نوشابه‌های انرژی زا موثرتر است.

ارزش غذایی آب نارگیل

هر چند که تاکنون تحقیقات محدودی در رابطه با آب نارگیل صورت گرفته است، اما محققان به برخی از خواص و محتویات این ماده پی برده‌اند. از جمله اینکه آب نارگیل شامل 94 درصد آب است و میزان کالری آن بسیار پایین است. آب نارگیل منبع خوبی از انواع ویتامین‌های B و پتاسیم است.

این مایع حاوی الکترولیت‌ها، انواع هورمون‌های گیاهی، آنزیم‌ها و آمینو اسیدها است. برخی مواد موجود در آب نارگیل می‌توانند برای بدن خاصیت آنتی اکسیدانی نیز داشته باشند.

۸ جایی که نباید از روغن نارگیل استفاده کنید

منبع: بهداشت نیوز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ