جدیدترین راه تشخیص آلزایمر!

faateme1366
مطالعات محققان دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد، تغییرات مغزی ناشی از زوال عقل و فراموشی سال‌ها قبل از بروز اولین علایم آلزایمر با اسکن مغزی قابل مشاهده و تشخیص است.

در این مطالعه افراد میانسال و سالمندی که بدون کمک دیگران زندگی می‌کنند و هیچ‌گونه علایم ظاهری آلزایمر و زوال عقل نداشتند، ولی نمرات تست غربالگری آلزایمر در آنان پایین بود، مورد بررسی قرار گرفتند.
عکسبرداری مغزی این افراد نشان داد بافت مغزی در ناحیه‌ای به نام قشر آنترورینال قدامی واقع در لوب تمپورال مغز کمتر است؛ این ناحیه جایی است که آلزایمر از آن آغاز می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد حجم مغز در این ناحیه با احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل مرتبط است و بسیار قبل از مشاهده اولین علایم آلزایمر می‌توان با اسکن مغزی با وضوح بالا این عارضه را تشخیص داد.
بیماری پیشرونده آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار بیمار می شود.
بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، در حال حاضر 46.8 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال 2050 میلادی، به 131.5 میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد.
محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو چاقی، باریک شدن شریان کاروتید، افسردگی، سطح پایین تحصیلات، افسردگی، فشار خون بالا، عدم تحرک، استعمال دخانیات، سطح بالای اسید آمینه و دیابت نوع 2 را به عنوان مهمترین عوامل خطر آلزایمر برشمرده اند. نتایج این مطالعه در نشریه Neurobiology of Aging منتشر شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ